Na het ontkiemen..

Re: Na het ontkiemen..

Berichtdoor Sebastian » di jan 30, 2018 7:47 pm

Ik blijf dit vreemd vinden. De ene soort groeit beduidend sneller dan de ander.
Omstandigheden zijn exact hetzelfde. Of ds cayenne of de jalapeno is hier erg lui...Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
Sebastian

Has thanked: 10 times
Been thanked: 9 times

Berichtdoor stan » di jan 30, 2018 8:13 pm

Hoi je hebt 2 verschillende soorten staan dus kunnen dat verschillende momenten zijn dat die gaan kiemen. Je hebt soorten die zich in een paar dagen laten zien en soorten waarbij je echt heel veel geduld moet hebben. Er gaat op je foto's te zien helemaal niets maar dan ook niets fout. Dus geduld is een schone-zaak. Het komt echt wel goed.
stan

Has thanked: 734 times
Been thanked: 1077 times

Berichtdoor Sebastian » di jan 30, 2018 8:18 pm

stan schreef:Hoi je hebt 2 verschillende soorten staan dus kunnen dat verschillende momenten zijn dat die gaan kiemen. Je hebt soorten die zich in een paar dagen laten zien en soorten waarbij je echt heel veel geduld moet hebben. Er gaat op je foto's te zien helemaal niets maar dan ook niets fout. Dus geduld is een schone-zaak. Het komt echt wel goed.

Thanks! Ik begon mij al een beetje zorgen te maken dat ik iets niet goed heb gedaan.
Geduld is niet mijn sterkste punt helaas... :?
Sebastian

Berichtdoor goosman » di jan 30, 2018 8:43 pm

Sebastian schreef:Geduld is niet mijn sterkste punt helaas... :?

Dan ga je een zware tijd tegemoet ! :mrgreen:
Het kiemen kan zelfs binnen één soort variatie opleveren. Kan dus best zo zijn dat een deel van je Jalapeno's harder gaat dan een ander deel van je Jalapeno's. Maar eens met Stan: no worries, het gaat goed komen.
goosman

Has thanked: 740 times
Been thanked: 444 times

Berichtdoor stan » di jan 30, 2018 8:52 pm

En mijn *Je hebt soorten die zich in een paar dagen laten zien en soorten waarbij je echt heel veel geduld moet hebben. * is dus in het algemeen bij pepers en paprika's.
stan

Has thanked: 734 times
Been thanked: 1077 times

Berichtdoor Stef » wo jan 31, 2018 11:26 am

goosman schreef:Kan dus best zo zijn dat een deel van je Jalapeno's harder gaat dan een ander deel van je Jalapeno's.

Dat is hier ook het geval Sebastiaan, gisteren een aantal plantjes verpot die de 1e echte blaadjes al hadden terwijl er in de propagator ook nog dezelfde plantjes staan die nog niet zover zijn. Allen hebben dezelfde omstandigheden en zijn tegelijk gezaaid. Vanmiddag ga ik er weer een aantal verpotten, ik zal wel even een foto schieten als het klaar is en mijn groeitopic updaten.
Stef

Has thanked: 142 times
Been thanked: 49 times

Berichtdoor Erny » zo feb 04, 2018 9:23 pm

Was je van plan meerdere planten in 1 pot te zetten gezien ze op een kluitje staan?

Zelf zaai ik ze in potgrond (met een laagje vermiculliet) en verplant ze dan ook steeds weer in (Fleurella) potgrond.
Hier zit steeds voor een week of 4 meststof in zodat ze dat steeds na het verpotten weer tot hun beschikking hebben. Eerst in P6 en dan naar P9 en dan steeds een groter potmaatje.
Zou, in jouw geval, daar nu mee beginnen, jouw zaaimedium lijkt voedingsloos te zijn.
Erny

Has thanked: 201 times
Been thanked: 135 times

Berichtdoor Sebastian » zo feb 04, 2018 11:06 pm

Erny schreef:Was je van plan meerdere planten in 1 pot te zetten gezien ze op een kluitje staan?

Zelf zaai ik ze in potgrond (met een laagje vermiculliet) en verplant ze dan ook steeds weer in (Fleurella) potgrond.
Hier zit steeds voor een week of 4 meststof in zodat ze dat steeds na het verpotten weer tot hun beschikking hebben. Eerst in P6 en dan naar P9 en dan steeds een groter potmaatje.
Zou, in jouw geval, daar nu mee beginnen, jouw zaaimedium lijkt voedingsloos te zijn.
Ok. Dus eerst stapsgewijs laten wennen aan de open lucht. Check!
Maar zouden in dat geval de zaden wel in een pot gezaaid kunnen worden? Of overleven ze niet zonder een propagator?

Wat aarde betreft, de zweltabletten zouden volgens de fabrikant voldoende moeten zijn om de jonge plantjes tot aan het verspenen afdoende moeten zijn.

Dus qua voeding zou ik denken dat het o.k. is.
Of toch niet? Ik hoor het graag.

Sebastian

Berichtdoor Sebastian » ma feb 05, 2018 10:28 am

Oeps... Verkeerde comment bij de verkeerde topic...

Wat dezs betreft... Mijn groeimedium zou zoals ik heb omschreven prima moeten zijn. Tenzij ik mij te blond staar op de beschrijvingen van de zweltabletten.
Als dit zo is, hoor ik het graag.

Sebastian

Berichtdoor Erny » ma feb 05, 2018 2:12 pm

Reactie gegeven in andere topic. 8-)

Wat is de beschrijving van je zweltabletten?

(Ben ook al geen fan van díe dingen, ze zwellen wel lekker maar ontzwellen ook weer snel en dan staan je plantjes opeens weer te droog etc. Hetzelfde geldt voor mij voor turfpotjes.)
Erny

Has thanked: 201 times
Been thanked: 135 times

Vorige

Keer terug naar Zaaien en jonge planten