Jalapeno kiemt niet

Jalapeno kiemt niet

Berichtdoor Nedlets » zo maart 12, 2017 8:59 pm

Wie helpt mij? Heb ik domme pech of doe ik iets verkeerd?

Via 123zaden heb ik in augustus 2016 zaden gekocht (iets met niet kunnen wachten op seizoen 2017). Van enkele paprika soorten, cayenne peper en Jalapeno peper. Alles heb ik in zaai en stekgrond gezaaid en via de DENO methode. Alles in een groeikasje me warmtemat, gemiddeld 25 graden.

Alle paprika en de cayenne pepers zijn gekiemd en ondertussen al minimaal 10cm groot. Kiempercentage bijna 100%.

De eerste lichting heb ik gezaaid op 2 februari zowel DENO als in grond, hier kwam van de Jalapeno niks op. Op 19 februari heb ik de resterende zaden DENO 'gezaaid'. Daar is nog niks van gekiemd.

Ik heb contact gezocht met 123zaden en zij hebben mij kosteloos nieuwe zaden opgestuurd, nu de Jalapeno oranje. Andere soort. Zouden volgens verpakking kiemkrachtig moeten zijn tot 2018. Op 27-2 heb ik daar 8 zaden DENO van gezaaid. Er is nog steeds helemaal niks opgekomen. Mochten ze vandaag kiemen lopen ze dus al een dikke maand achter op de andere Capsinum.

Doe ik iets verkeerd? Maar waarom zou de rest dan wel kiemen? Of is deze Jalapeno lichting van 123zaden gewoon slecht?
Nedlets

Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Jalapeno kiemt niet

Berichtdoor Victorus » ma maart 13, 2017 7:07 am

Hel lijkt me dat je geen goed zaad hebt. Jalapeno's kiemen normaal bij de temperaturen die jij hanteert binnen 1 - 2 weken. Heb je de zaden wel voorgeweekt?

Ik weet niet of 123 de zaden uit eigen kweek haalt of van een toeleverancier. Het lijkt er op dat er iets mis is. Ik zou in jouw geval nog bij een andere leverancier die goed bekend staat bijv. Anchillique snel nog wat zaden kopen. En zo veel loop je niet achter. Als de zaden nu nog kiemen lukt het dit jaar nog wel.

Ik zag dat je bij Vreeken in Dordrecht ;) http://www.vreeken.nl ook nog een assortiment van peperplantjes kan kopen. Daar kan je ook nog mee verder.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Berichtdoor Nedlets » ma maart 13, 2017 8:03 am

Thx voor je reactie! Later kwam ik idd pas achter het aanbod van Anchillique. Als ik dat eerder had geweten.

Ik heb ze laten weken ja, 12 uur maar ook al eens 24 uur. Ik ga deze week nog eenmaal proberen met ander zaad en anders hebben we volgend jaar weer een poging.
Nedlets

Berichtdoor Anchillique » di maart 14, 2017 6:31 pm

woon je toevallig in de buurt van Eindhoven? Ik sta as zaterdag en zondag in de vershal op strijp S. Heb verschillende jalapeno plantjes die je gratis op kan halen
Anchillique

Has thanked: 167 times
Been thanked: 865 times

Berichtdoor meatfreak » di maart 14, 2017 7:42 pm

Heb zelfs zaadjes uit halfrijpe Jalapeno's nog weten te ontkiemen dus dat moet haast wel aan de kwaliteit liggen. Hier duurt het gemiddeld niet langer dan een week voor alle Annuum boven zijn. Jalapeno Orange bestaat overigens niet, is geen Jalapeno.
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor Victorus » wo maart 15, 2017 8:04 am

Meatfreak schreef:
Jalapeno Orange bestaat overigens niet, is geen Jalapeno.

Hij zal jalapeño Arancio bedoelen. Die wordt door verschillende Nederlandse zaadleveranciers aangeboden en ook wel Jalapeño Orange genoemd. Daarnaast zijn er nog andere oranje Jalapeño's
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Berichtdoor Nedlets » do maart 16, 2017 2:04 pm

Anchillique schreef:woon je toevallig in de buurt van Eindhoven? Ik sta as zaterdag en zondag in de vershal op strijp S. Heb verschillende jalapeno plantjes die je gratis op kan halen

Dankjewel voor dit genereuze aanbod! Ik kom uit Maastricht, dat is niet zo heel ver. Maja laat het nu net zo zijn dat mijn partner met de auto gaat werken en ze het hele weekend moet werken. Dat gaat hem niet worden dus helaas. Toch waardeer ik het aanbod heel erg!

Als je net begint kom je vaak kennis te kort, en dan doe je aankopen waarvan je achteraf realiseert dat ze niet zo slim waren. Naja je leert er wel van!
Nedlets

Berichtdoor meatfreak » vr maart 17, 2017 9:50 am

Victorus schreef:Meatfreak schreef:
Jalapeno Orange bestaat overigens niet, is geen Jalapeno.

Hij zal jalapeño Arancio bedoelen. Die wordt door verschillende Nederlandse zaadleveranciers aangeboden en ook wel Jalapeño Orange genoemd. Daarnaast zijn er nog andere oranje Jalapeño's

De soort die wordt aangeboden als Jalapeno Orange is geen Jalapeño Arancio. De pods lijken er niet eens op, verder is naast de Arancio, de Numex Orange Spice de enige oranje Jalapeno die ik in elk geval ken die er ook op lijkt tenminste.
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor Southerner » vr maart 17, 2017 11:33 am

Ik struikel net over dit onderwerp. Nedlet ik zie dat je in Maastricht woont, toevallig 8-) ook mijn stadje. Ik heb nog een hoop jalapeño zaad over. PB me even je adres of telefoonnr. Maken we een afspraak.
Southerner

Has thanked: 90 times
Been thanked: 92 times

Berichtdoor Nedlets » za maart 18, 2017 11:05 am

Southerner schreef:Ik struikel net over dit onderwerp. Nedlet ik zie dat je in Maastricht woont, toevallig 8-) ook mijn stadje. Ik heb nog een hoop jalapeño zaad over. PB me even je adres of telefoonnr. Maken we een afspraak.

Ik stuur je even een bericht, dat gaat wat makkelijker.

Ik verbaas mij van de behulpzaamheid hier op het forum. Dit doet echt heel goed! Aanbod van gratis plantjes, zaden.
Nedlets

Keer terug naar Zaaien en jonge planten