true light lamp

true light lamp

Berichtdoor kurt » zo nov 09, 2014 9:35 pm

hallo ,
had al een reactie gestuurd op een bericht ergens over welke lampen te gebruiken maar na 5 bladzijden lijkt de spanning er wel van af :mrgreen:
daarom ben ik een nieuwe topic gestart !
ik zou een true light lamp ( TL) bestellen kost ongeveer 30 euro
kleurtemp. 5500K ook UVA enUVB straling ( zonlicht) of is dit voor planten niet van belang?
groeten
kurt
kurt

Has thanked: 0 time
Been thanked: 4 times

Re: true light lamp

Berichtdoor Billie » ma nov 10, 2014 11:15 am

Hey Kurt,

Als je het vorige draadje dan ook volledig gelezen zou hebben (denk ik niet ;) ) had je gemerkt dat zulke lampen niet voldoen om planten onder te kweken. Een 'echte' kweeklamp produceert veel meer licht dan een normale TL lamp. UV-A en UV-B zijn op zich niet nodig omdat de planten een geheel ander lichtspectrum gebruiken om te groeien (PAR).
Dus even kort... Als je vroeg wil beginnen met zaaien (januari) dan is een normale TL lamp voldoende. Wil je effectief planten voltijds onder artificieel licht zetten zal je moeten investeren in dure lampen die ook nog eens een hoop elektriciteit verbruiken. Dat worden dan dure pepers ;)

Groetjes
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor kurt » ma nov 10, 2014 7:05 pm

hallo,
ok , bedankt ! ga het even bekijken . wil inderdaad geen hopen elektriciteit verbruiken voor amper een 50 tal plantjes
groeten kurt
kurt

Has thanked: 0 time
Been thanked: 4 times

Berichtdoor pieterbl » di nov 11, 2014 10:17 pm

Sterker nog teveel UV licht is schadelijk voor plantgroei.

Kurt als je je druk maakt over elektriciteit kijk eens naar LED. Een beetje zoekwerk en je kan goedkoop een LED lampje halen vaak met een hoge groeiefficientie. Succes
pieterbl

Has thanked: 264 times
Been thanked: 345 times

Berichtdoor TV7 » di nov 11, 2014 10:25 pm

Bepaalde aanraders volgens u pieterbl?
TV7

Has thanked: 174 times
Been thanked: 124 times

Berichtdoor pieterbl » di nov 11, 2014 10:48 pm

TV7 schreef:Bepaalde aanraders volgens u pieterbl?

U = jij ;)

Moeilijk om nu direct een URL te geven van een geschikte lamp. Ik heb er zelf 1 via mijn oude werk van 36W 2700K PAR38 (niet te verwarren met groeilicht PAR).

Tip: kijk eens op marktplaats of ebay. Ik heb net even gezocht op marktplaats en zag een aantal advertenties van futuregrowing. Ik heb hier zelf geen ervaring mee en wil absoluut geen reclame maken, maar kijk of je hier iets kan vinden. Kijk goed naar de specs en ga bv met deze specs (bv wattage, kleurtemperatuur, vorm, LED, E27) eens googlen of kijken op ebay. Met mazzel kan je de prijs wat drukken.

Tip 2: kies LED lampen met een zo hoog mogelijk wattage, klinkt tegenstrijdig als je energie wil besparen maar je hebt het echt nodig om fatsoenlijk planten eronder te groeien. >30W is het advies, beknibbel niet teveel op aanschafkosten een goede lamp kan veel geld te besparen (reken maar 16-18 uur per dag, max 100 dagen is best wat energie!!)

Succes
pieterbl

Has thanked: 264 times
Been thanked: 345 times

Berichtdoor Victorus » zo maart 08, 2015 11:45 am

Pieterbl schreef:
Tip 2: kies LED lampen met een zo hoog mogelijk wattage, klinkt tegenstrijdig als je energie wil besparen maar je hebt het echt nodig om fatsoenlijk planten eronder te groeien. >30W is het advies, beknibbel niet teveel op aanschafkosten een goede lamp kan veel geld te besparen (reken maar 16-18 uur per dag, max 100 dagen is best wat energie!!)

Dat is op zich een goede tip. Maar het gaat er om hoeveel licht de plant bereikt. Het licht dat rechtstreeks de kamer in straalt is verloren licht. Dus met een goede reflector kan je toe met een lamp met een lager wattage.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Berichtdoor Krikke80 » zo maart 08, 2015 1:57 pm

Victorus schreef:Dus met een goede reflector kan je toe met een lamp met een lager wattage.

Da's dan ook weer een beetje kort door de bocht hoor ;) een reflector of lens zit meestal al ingebouwd in een deftige LED-lamp... Lager dan 30 watt voor 50 planten?? Met één LED van 30 watt ga je dan volgens mij nog niet ver geraken... (Ik zou zeggen begin met het maal 10 te doen...) Het gaat hier niet alleen om het opgroeien van jonge zaailingen maar ook het vormen van vruchten... De lamp gaat steeds hoger komen te hangen, maar ook de onderste blaadjes hebben graag wat licht..

Neem ook een LED waarvan de afzonderlijke LED's 3 Watt zijn... Dit zorgt voor een betere lichtpenetratie.
en vooral: let op dat je het juiste spectrum kiest! Als je een groter oppervlakte wil belichten kan je misschien beter meerdere LED's hangen (eventueel van een lager wattage per lamp, maar het totaal zal wel wat hoger liggen dan 30 Watt vrees ik)

Gaan de planten in een afgesloten ruimte, of komt er nog zon/licht binnen? Allemaal zaken om rekening mee te houden...

Succes ;)
"Is ons zaad van moeder natuur of van Monsanto?" - Mijn website: www.krikkesurbanfarm.be
Krikke80

Has thanked: 1336 times
Been thanked: 775 times

Berichtdoor Victorus » zo maart 08, 2015 3:28 pm

Hoeveel lampen je wilt gebruiken en het soort lamp is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Als je veel plantjes kweekt heb je meerdere lampen nodig of bijvoorbeeld langere TL balken die meer licht afgeven dan kortere. En als je alleen maar binnen kweekt heb je lampen nodig met verschillende soorten licht.

Veel hobbykwekers gebruiken lampen alleen om door de donkere dagen heen te komen. Op een gegeven moment gaan de planten naar buiten en moeten ze het maar zonder extra licht zelf doen. Als je, terwijl ze nog binnen staan het licht op een of andere manier kan concentreren zodat het grotendeels in de richting van de plantjes straalt dan gebruik je de hoeveelheid beschikbaar licht beter dan wanneer je het alle kanten uit laat stralen.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Berichtdoor Krikke80 » zo maart 08, 2015 3:52 pm

Klopt, maar ik denk dat Kurt van plan was om 50 planten binnen op te kweken en vrucht te laten dragen ;)

Bij een goeie ledlamp zit meestal een reflector en/ of lens ingebouwd het licht is dus sowieso meer geconcentreerd dan bij TL dat inderdaad alle kanten opgaat.

Wat in bepaalde gevallen wel kan helpen is inderdaad zorgen voor weerkaatsing door een witte 'muur' rond je planten te maken, maar ook dit hangt af van het feit of je planten nog extra daglicht krijgen of niet... Allemaal dingen om rekening mee te houden wil ik maar zeggen...
"Is ons zaad van moeder natuur of van Monsanto?" - Mijn website: www.krikkesurbanfarm.be
Krikke80

Has thanked: 1336 times
Been thanked: 775 times

Keer terug naar Gebruik van lampen