Hoeveel uur licht?

Re: Hoeveel uur licht?

Berichtdoor Hampie » di apr 15, 2014 10:54 pm

Duidelijke uitleg Hankwang. Hier kan ik wat mee. Heb ongeveer vergelijkbare omstandigheden als Marc, 2x36 ipv 4x18 watt. 2x6500K op vergelijkbare opp.
Voor mijn pepers was dit prima, maar mijn tomaten strekken zich enorm, maar dit kan natuurlijk ook (mede) aan de temperatuur liggen.
Hampie

Has thanked: 2181 times
Been thanked: 1252 times

Berichtdoor Robert » wo apr 16, 2014 12:31 pm

Kijk, dat zijn waarden die mijn idee-en over het gebruik van lampen bevestigen, 8000 lm/m2 bij 4 tl buizen waarbij al het licht ook nog eens gereflecteerd moet worden om allemaal bij de plant te komen t.o.v. 100.000 lm/m2 bij zonlicht (zonder te hoeven reflecteren neem ik aan). Dat is geen klein verschil meer te noemen...

Nu we het toch over getallen en licht hebben hoop ik dat Hankwang ons ook nog iets kan vertellen over wat vensterglas met het zonlicht doet.
Wij hebben hier HR++ glas, en ik heb het idee dat dat een hele grote invloed heeft op mijn planten. 2 lagen glas met daartussen argon en een folie waar ik geen informatie over kan vinden :(
Het glas en die folie doen vast iets met de verhoudingen UV, blauw, rood, infrarood en ver infrarood....
Robert
Moderator

Has thanked: 246 times
Been thanked: 1266 times

Berichtdoor hankwang » wo apr 16, 2014 4:20 pm

Argon doet niks, dat is makkelijk.

Folie zit alleen in veiligheidsglas (dak van serre). Geen idee of dat absorbeert.

HR++-glas heeft ook een thermische infraroodreflecterende coating aan de binnenkant, maar dat is voor golflengtes die niet relevant zijn voor fotosynthese. Voor fotosynthese heb je hetzelfde golflengtebereik (400-700 nm) als wat je ogen kunnen zien, dis als het glas niet zichtbaar roze of blauw is, zit dat wel goed.

http://en.wikipedia.org/wiki/Photosynth ... _radiation

Glas blokkeert wel UV, wat vooral betekent dat je ze moet afharden voor je ze buiten in de zon zet. Volgens mij helpt UV de plant verder niet; het kost ze alleen maar energie om UV schade te voorkomen. Maar misschien vergis ik me.

Glas reflecteert 4% per oppervlak, dus je hebt 16% reflectieverlies.

P.S.1 ik ga uit van normaal glas, niet van dat goudkleurig reflecterende glas dat in de Nederlandse nieuwe sprintertreinen en op sommige glazen kantoorgebouwen zit.

P.S.2. Als het raam open kan, kun je een foto maken van een effen wit vlak, half door het raam en half zonder glas ertussen. Daaruit kun je wel halen hoeveel licht er verdwijnt.
hankwang

Has thanked: 6 times
Been thanked: 24 times

Berichtdoor Marc » wo apr 16, 2014 6:30 pm

Hankwang,

Bedankt, daar kan ik wat me, ook al had ik verwacht dat ik eerder teveel licht gaf dan net genoeg. Maar genoeg is genoeg.

Marc.
Marc

Has thanked: 20 times
Been thanked: 2 times

Berichtdoor Marc » wo apr 16, 2014 6:32 pm

Iemand ook nog enig idee of het aantal uren licht per eetmaal moet variëren afhankelijk van hoe oud de plantjes zijn/in welke fase ze zijn?
Marc

Has thanked: 20 times
Been thanked: 2 times

Berichtdoor pieterbl » wo apr 16, 2014 7:03 pm

Peper is een dagneutrale plant. Dus eigenlijk maakt het geen fluit uit als je tussen 12 en 18 uur licht per dag zit
pieterbl

Has thanked: 264 times
Been thanked: 345 times

Berichtdoor Robert » wo apr 16, 2014 7:41 pm

Vandaag was beslist een 100.000 lumen dag, mijn zonnenpanelen hebben vandaag een nieuw record gevestigd sinds ze in juni vorig jaar zijn geplaats: 28,8 kWh :D

Dat idee van de foto maken ga ik morgen zeker proberen. A4-tje binnen tegen het raam plakken en 1 buiten, kan ik in de tussentijd eens nadenken of ik daarna iets zinnigs met het resultaat kan...
Robert
Moderator

Has thanked: 246 times
Been thanked: 1266 times

Berichtdoor hankwang » wo apr 16, 2014 10:50 pm

pieterbl schreef:eigenlijk maakt het geen fluit uit als je tussen 12 en 18 uur licht per dag zit

Nou, bij gelijke lichtsterkte ontvangen ze natuurlijk meer energie in de vorm van licht, tenzij je je lampen tegelijk minder hard laat branden. Het artikel waarnaar een paar berichten terug naar is gelinkt, toonde dat voor 8-16-24 uur licht per dag de pkanten met 16 uur het hardste groeien.
hankwang

Berichtdoor hankwang » wo apr 16, 2014 10:59 pm

Robert schreef: Dat idee van de foto maken ga ik morgen zeker proberen. A4-tje binnen tegen het raam plakken en 1 buiten.

Ik zou proberen het a4tje, of een witte plank uit een Ikea-kast in z'n geheel buiten te plaatsen, het raam dan op een kier zetten en de foto zo nemen dat je een deel van de plank door de kier ziet en een deel door het glas. Dan kun je grijstinten vergelijken. Lichthoeveelheid is ongeveer rgb-pixelwaarde tot de macht 2.2. Binnenshuis natuurlijk de verlichting zo organiseren dat je geen reflecties ziet.

Als je een camera met handmatige instelling voor diafragma/ sluitertijd / ISO hebt, kan het ook met twee afzonderlijke foto's.
hankwang

Berichtdoor hankwang » do apr 17, 2014 7:46 am

P.S. Als je jouw voorgestelde methode gebruikt, met de foto vanaf buiten genomen, moet je nog meer opletten dat het beeld niet verstoord wordt door reflecties van lichte objecten.

En het licht moet 2x door al het glas, dus je gemeten verlies moet je halveren.

Wit printerpapierbevat optische witmakers die wellicht reageren op UV-licht, dat niet door glas dringt. Doe het dus liever met ongebleekt (kranten)papier.
hankwang

VorigeVolgende

Keer terug naar Gebruik van lampen