Petitie tegen Gen-tech

Re: Petitie tegen Gen-tech

Berichtdoor Zweef » ma dec 30, 2013 2:23 pm

Mja Anchillique, ik neem de tijd omdat ik nu ook de tijd heb haha, ik heb vakantie..maar ik probeer altijd wel wat tijd te nemen als het over zulke dingen gaat :D :lol: :mrgreen:

Ik verontschuldig me steeds omdat ik soms wel onbewust of soms heel bewust altijd wel op een aantal tenen kan trappen met mijn reacties en betogen LOL.. vandaar :oops:
Laatst bijgewerkt door Zweef op ma dec 30, 2013 2:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Zweef

Has thanked: 732 times
Been thanked: 517 times

Berichtdoor pieterbl » ma dec 30, 2013 5:06 pm

Zweef schreef:De meeste mensen weten niet waar ze voor moeten kiezen omdat ze gewoonweg geen info krijgen en dus ook niet kunnen weten waarvoor ze kunnen kiezen. We zijn hier zo gewend dat we alles wat we nodig hebben (althans denken dat we nodig hebben) in onze schoot geworpen krijgen dat we ons geen of nauwelijks nog vragen gaan stellen bij hetgeen we in onze schoot geworpen krijgen.

De technologie van genetische manipulatie zal ooit wel goede zaken kunnen teweegbrengen denk ik, ik ben niet radicaal tegen hoor, ik ben er nu tegen omdat er ten eerste geen nuttig doel achter zit voor mens en natuur en ten tweede omdat men nooit, nu al (in het beginstadium van de technologie) de risico's en de gevolgen op lange termijn kan inschatten voor mens en natuur tenzij men dat ook grondig onderzoekt. Maar dan niet door bedrijven die er alleen een doel in zien om de wereld te onderwerpen aan hun zieke strategie om slapend rijk te worden en heel de voedselketen afhankelijk te maken van hen. Genetische manipulatie zou misschien op termijn een oplossing zijn om erg slepende ziekten uit te roeien nog vooraleer ze kunnen ontstaan... (thinking out loud :mrgreen: ) Maar wel met voldoende onderzoek, ik wil immers niet eindigen als een of andere zombie zoals in World War Z :lol: het blijft toch een beetje God spelen denk ik, en persoonlijk als we nog niet eens intelligent genoeg zijn om andere levende wezens met respect te behandelen hebben we dan wel het morele recht om God te spelen?.. :roll:

Om rare redenen, vindt ik het bvb persoonlijk minder 'erg' als men het zou houden bij het licht ingrijpen in het dna (genetische manipulatie) van een betreffend organisme om het idd sterker en meer bestand te maken tegen wat dan ook. :?

Ik heb er wel veel problemen mee als men genen uit het ene organisme gaat gebruiken in een organisme dat dna gewijs niet eens in de buurt komt. Zoals bvb de techniek gebruikt voor Round Up Soja, Transgenese noemen ze dat als ik het me goed herinner. Daar nemen ze een gen van één of andere bacterie en ze planten dat in de genen van een plant. Twee verschillende organismen. Dat voelt voor mijn buikgevoel erg fout aan.. Ik kan mis zijn hoor ik ben dan ook geen wetenschapper LOL.. ik ben gewoon graag op de hoogte van wat we als gewone mens volgens bedrijven en politiek liever niet te weten mogen komen. :mrgreen: Ik krijg graag zoveel mogelijk info om voor mezelf onafhankelijk te kunnen beslissen wat ik wel of niet goedkeur hehe.

Het maakt niet uit hoor Itoero, Je hebt gelijk egoïsme is een hele grote boosdoener, samen met macht en geld. Maar zolang mensen bestaan zal er egoïsme zijn, zolang er rijkdom bestaat zal er armoede zijn, zolang er macht bestaat zal er onderdrukking zijn, conclusie het zal er idd niet beter op gaan worden en ik wens de kindjes die nu op moeten groeien in deze vieze wereld het allerbeste toe vanuit het diepste van mijn hart.. want ze gaan het nodig hebben als deze tendens zich voorzet. Met al hetgeen ik heden ten dage lees en zie en merk ben ik een beetje somber voor de toekomst. En da's meteen ook de reden waarom ik liever in mijn tuin zit te klooien en met plantjes bezig ben dan stappen in de wereld te zetten Hehe.

Groetjes Zweef

Heel wat woorden inderdaad ;) , maar je bevlogenheid wordt zeer op prijs gesteld.
Wat je hierboven beschrijft vind ik de meest pakkende omschrijving hoe het in elkaar steekt (dat bedoelde ik ook met "de waarheid zal wel ergens in het midden liggen").

Ik als onderzoeker kijk erg nuchter en neutraal tegen dergelijke zaken aan, ik kan en wil me niet teveel laten leiden door "onderbuikgevoel" (die ik met Gentech wel krijg overigens :D ).

Overigens heb ik me laatst in een soortgelijke discussie gemengd op het Moestuin-forum (sorry voor de reclame ;) ). De betogen die jij houdt Zweef, maar ook jij Itoero, zijn (gelukkig) van een hoger niveau dan de discussie die ik toen had (dat was echt een welles/nietes kwestie, waar ik erg de "zwarte piet" toebedeeld kreeg terwijl ik met inhoudelijke argumenten kwam).

Dat is meteen waar het in deze discussie goed gaat (daarom heb ik jullie beide bedankt voor jullie input :clap ), maar over het algemeen (lees Nederlandse burgers) wat mij betreft mis gaat. Er wordt teveel ingegaan op mislukkingen en extreme gevallen (overigens wel terecht, hoor!), en er wordt teveel in dat stramien gehangen. Inhoudelijk weet ik ook niet zoveel van Gentech, maar ik weet dat er een aantal technieken / methodieken hoopgevend zijn om gewassen weerbaarder te maken tegen micro-organismen of "merker-technieken" die het veredelingsproces met jaren versnellen (of dit officieel Gentech is weet ik niet, maar het lijkt er wel op).

Als tegenstanders dat beseffen en voorstanders de "drive achter het proces (geld :evil: )", dan kan er wat mij betreft in een dialoog tot een oplossing worden gewerkt (als die *piep* bedrijven dat ook toelaten)....
pieterbl

Has thanked: 260 times
Been thanked: 341 times

Berichtdoor Zweef » ma dec 30, 2013 9:08 pm

Haha ik wou dat ik er zo nuchter naar kon kijken... ik ben echter geen onderzoeker maar een simpele huishoudhulp met vrij uiteenlopende interessepunten... en ik heb teveel passie voor al wat leeft en groeit LOL. Ik heb gelukkig de luxe dat ik me wel kan laten leiden door mijn buikgevoel, maar ik blijf er wel kritisch in. Ik probeer een onderwerp altijd vanuit meerdere standpunten te bekijken en ik probeer veel te relativeren.
Ik hou niet van mensen die 'missionaris spelen' in eender welk vakgebied of onderwerp LOL.
Ik heb nog liefst van al dat er over dingen gediscussieerd kan worden als redelijke beschaafde en volwassen mensen... anders is het geen discussie meer maar een wedstrijdje in -"wie heeft gelijk"-

Dit kan je niet maken in topics als deze vind ik, je moet op zijn minst ieder in zijn waarde laten, je kan informatie verstrekken en zeggen hoe jij het onderwerp ervaart en daar kan de tegenpartij dan weer zijn ding mee.

Wat je zegt over de extreme gevallen en de mislukkingen, het is waar die worden altijd in de spotlight gezet en zullen meer gloeien dan goed nieuws, ook dat is weer de aard van de mens, het goede relativeren en het slechte opblazen.. :D

En de technieken die jij bedoeld is dat niet eerder zoiets als versneld veredelen en kruisen in labo's in zo van die schaaltjes? zoiets als in vitro maar dan met plantensoorten uit hetzelfde geslacht (aardappel met aardappel enz.) ik weet niet of het onder gentech valt maar je maakt me wel nieuwsgierig nu LOL :roll:

m*******forum zeg je, hm nu ben ik toch erg curieus ik ga eens loeren hoe het er daar aan toe gaat :mrgreen: :lol:

groetjes Zweef
Zweef

Berichtdoor pieterbl » ma dec 30, 2013 9:35 pm

Zweef schreef:Haha ik wou dat ik er zo nuchter naar kon kijken... ik ben echter geen onderzoeker maar een simpele huishoudhulp met vrij uiteenlopende interessepunten... en ik heb teveel passie voor al wat leeft en groeit LOL. Ik heb gelukkig de luxe dat ik me wel kan laten leiden door mijn buikgevoel, maar ik blijf er wel kritisch in. Ik probeer een onderwerp altijd vanuit meerdere standpunten te bekijken en ik probeer veel te relativeren.
Ik hou niet van mensen die 'missionaris spelen' in eender welk vakgebied of onderwerp LOL.
Ik heb nog liefst van al dat er over dingen gediscussieerd kan worden als redelijke beschaafde en volwassen mensen... anders is het geen discussie meer maar een wedstrijdje in -"wie heeft gelijk"-

Dit kan je niet maken in topics als deze vind ik, je moet op zijn minst ieder in zijn waarde laten, je kan informatie verstrekken en zeggen hoe jij het onderwerp ervaart en daar kan de tegenpartij dan weer zijn ding mee.

Wat je zegt over de extreme gevallen en de mislukkingen, het is waar die worden altijd in de spotlight gezet en zullen meer gloeien dan goed nieuws, ook dat is weer de aard van de mens, het goede relativeren en het slechte opblazen.. :D

En de technieken die jij bedoeld is dat niet eerder zoiets als versneld veredelen en kruisen in labo's in zo van die schaaltjes? zoiets als in vitro maar dan met plantensoorten uit hetzelfde geslacht (aardappel met aardappel enz.) ik weet niet of het onder gentech valt maar je maakt me wel nieuwsgierig nu LOL :roll:

m*******forum zeg je, hm nu ben ik toch erg curieus ik ga eens loeren hoe het er daar aan toe gaat :mrgreen: :lol:

groetjes Zweef

Precies je moet iedereen in zijn waarde laten en alles objectief benaderen. Zoek maar eens op "lokatie proefvelden", ik kom daar ook fel uit de hoek, maar dat vond ik in die situatie terecht gezien de ongezouten, ongenuanceerde en zelfs domme (!) antwoorden. Persoonlijk vind ik de meningen en antwoorden op dat forum erg ongenuanceerd en gekleurd (daarom zit ik liever op dit forum :D )... Maar genoeg over dat forum is mijn aandacht niet waard...
pieterbl

Has thanked: 260 times
Been thanked: 341 times

Berichtdoor Zweef » ma dec 30, 2013 9:40 pm

Ik ben eens gaan loeren en idd het is er op sommige gebied vrij bekrompen :roll: Ik blijf lekker hier LOL. Hier is het warm en gemoedelijk.
Zweef

Berichtdoor Zweef » vr mei 23, 2014 7:32 am

Dit stukje had ik eerst bij het Glyfosaat topic gezet maar het hoort eigenlijk meer hier thuis denk ik...

Vanuit Amerika kwam er begin dit jaar nog meer verontrustend nieuws.. nl. dat Monsanto de rechtszaak won tegen een grote groep bioboeren en bio zaad handelaren die een rechtszaak begonnen tegen de multinational. De boeren begonnen de rechtszaak tegen Monsanto om hen enigszins te beschermen tegen de agressieve strategieën waarmee het bedrijf zijn gepatenteerde zaden 'uitbuit'... maar het op zijn minst onverwachte vonnis geeft nu dus volledig Monsanto vrij spel om de boeren op wiens velden per ongeluk Monsanto-zaden aanwezig zijn aan te klagen... ipv andersom... erg zielig allemaal..

http://www.theecologist.org/News/news_analysis/2237111/supreme_court_denies_us_farmers_protection_against_monsanto.html
http://www.vilt.be/Monsanto_wint_omstreden_rechtszaak_tegen_bioboeren

En voor wie graag junkfood eet met de kids,.. een lekkere kippennugget ofzo?.. Als je niet van GGO's houdt, blijf je er best weg volgens De Morgen en een aantal andere bronnen, want McDonalds geeft zijn beperkingen op GGO's op blijkbaar :(
http://www.demorgen.be/dm/nl/5376/Ecologie/article/detail/1867526/2014/04/28/McDonald-s-staat-genetisch-gemanipuleerde-soja-weer-toe.dhtml
http://www.mopo.de/panorama/greenpeace-entsetzt-mcdonald-s-erlaubt-jetzt-gentechnisch-veraendertes-futter,5066860,26964374.html
http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/mcdonald-s-gentechnik-in-chickenburger-und-chickennuggets-a-966345.html
http://www.vilt.be/mcdonalds-laat-vrijwillige-beperking-van-ggos-varen

Maar er is blijkbaar toch nog goed nieuws volgens Vilt en Friends of the Earth int., het aantal landen (wereldwijd)dat gentechnologie teelt/gebruikt/toelaat lijkt af te nemen.
http://www.vilt.be/aantal-landen-met-ggo-teelt-neemt-af
http://www.foei.org/en/media/archive/2014/new-report-more-states-suspend-genetically-modified-crops

En op een minder leuke noot... maïssoort MON810*** is in Frankrijk blijkbaar toch gezaaid geweest ondanks een specifiek verbod van de Franse regering.. Greenpeace activisten hebben samen met anderen en een Europarlementslid een pas ingezaaid veld ontmanteld begin mei blijkbaar, de vrees bestaat dat er echter nog velden zullen zijn waar men deze soort heeft ingezaaid.. Straks is er niks meer over zonder die rotte GMO troep
http://www.pleinchamp.com/grandes-cultures/actualites/jose-bove-et-les-faucheurs-volontaires-detruisent-une-parcelle-de-mais-ogm

De teelt van deze maïssoort is blijkbaar volgens de Europese wetgeving wel degelijk toegelaten in Europa sinds 2007:
http://www.gmo-compass.org/eng/gmo/db/127.docu.html

*** De maïsvariëteit, ontwikkeld door Monsanto, die zijn eigen insecticide produceert, specifiek gericht tegen de Europese
stengelboorder, een mot die de maïsoogst blijkbaar ernstige schade kan toebrengen

Verder blijkt ook uit volgend VN rapport dat niet met GGO gecontamineerd voedsel zeldzamer wordt met de dag..
http://www.fao.org/fileadmin/user_upload/agns/topics/LLP/AGD803_4_Final_En.pdf

En anders kunnen we nog steeds richting Rusland.. Poetin wil nl alle gmo die niet voldoen aan zijn nieuwe wetgeving volledig bannen (het gaat over invoer, teelt en gebruik). Aangezien zowel hij als zijn eerste minister Medjedev tegen GMO zijn, denk ik dat die wetgeving extreem streng kan worden. Poetin wil zijn volk immers beschermen tegen de gevaren gmo
http://en.ria.ru/russia/20140415/189230992/Russia-Could-Ban-Import-of-Untested-GMOs.html

weer denkvoer...

groet Zweef
Zweef

Vorige

Keer terug naar Links