Petitie tegen Gen-tech

Re: Petitie tegen Gen-tech

Berichtdoor Zweef » zo dec 29, 2013 12:15 am

Ik ben momenteel compleet tegen genetische manipulatie omdat er naar mijn inziens totaal nog geen of erg onvoldoende onderzoek naar gedaan is. En dan heb ik over o.a. ; wat de gevolgen voor ons, als eindgebruiker van het gemanipuleerde voedsel, kunnen zijn op lange termijn... niks onderzoek naar de gevolgen voor de natuur lange termijn en de gevolgen van kruisingen tussen gemanipuleerde planten en andere soorten. Het is een straatje waar ik liever niet in wandel. Genen van levende wezens planten (en ook dieren trouwens kijk maar eens naar deze link) manipuleren zou wel eens serieuze nefaste gevolgen kunnen veroorzaken in de nabije toekomst. :evil:

Verder is het ook zo dat de opmerking van hier onder over de stijgende wereldbevolking en het te weinig aan voedsel... geen tel heeft in deze discussie. Sorry Itoero ik volg je mening hierin helemaal niet en ik denk vele mensen met mij. ;)
Er is voedsel genoeg op deze planeet om bijna 2 keer de wereldbevolking van nu te voeden, het zit alleen verkeerd verdeeld en er wordt te veel verspilt in de westerse wereld. Wij hier in west Europa en noord Amerika (en binnenkort ook nog China, India en andere ontwikkelingslanden) leven gewoon op veel te grote voet, en als heel de wereldbevolking onze levensstandaard gaat volgen, dan hebben we drie Aardes nodig om de huidige wereldbevolking te voeden. Kijk maar eens hier, daar gaan je ogen pas van open.. :roll:

Biogenetisch gerichte bedrijven hebben trouwens niet het doel voor ogen om de honger in de wereld uit te roeien.. ze zijn er alleen op gericht om veel geld te verdienen met patenten en genetisch gemanipuleerde zaden en dieren, en mensen afhankelijk te maken van hen ongeacht wat. Ze doen er alles aan om je te doen geloven dat er te weinig is voor de groeiende bevolking, terwijl het niet zo is, het is alleen niet eerlijk verdeeld. Genetische manipulatie is de doos van Pandora en als ze bedrijven zoals monsanto groen licht geven om zulke dingen toe te laten, hebben ze in geen tijd de hele wereldvoedselhandel in handen en zijn ze niet meer te stoppen en betalen jij en ik torenhoge sommen geld om hun waardeloos en potentieel gevaarlijk zaad te mogen gebruiken of zelfs om hun genetisch gemanipuleerde voedsel te mogen eten. Als mensen nog bedenkingen hebben kijk dan maar eens naar dit :x

En stel dat je buur genetisch gemanipuleerde paprika's/pepers zou zetten en jij hebt een gewone soort en ze kruisen. Het jaar nadien verkoop jij je zaden door aan anderen.. en stel het bedrijf dat de patenten heeft op die genetische gemanipuleerde zaden komt erachter dan betaal je nog een monsterschadevergoeding er bovenop want je maakt (on)bewust gebruik van hun technologie zonder er voor te betalen.. zo gaat het nu al in Amerika bij maisboeren enzo

Neem het voorbeeld maar eens van de Australische boer Steve Marsh, de man zijn gewassen worden (zoiets komt nu eenmaal voor in de natuur) bestoven door de genetisch gemanipuleerde gewassen van een naburige boer. Hijzelf is een biologisch boer en hij kan door die 'vervuiling' zijn goederen niet meer kwijt aan zijn klanten en is zijn inkomen kwijt. Hij wil dit aanvechten voor de rechtbank en wat gebeurd er.. een legertje monsanto advocaten komt zich moeien en spannen op hun beurt een proces aan tegen de getroffen boer omdat deze niet betaald heeft voor de genetische kruisbestuiving van zijn gewassen.. :(

Of het voorbeeld van de Canadese boer Smeiser in 2008.. :x

Ik teken wel en ik blijf tekenen. Ik kan genetische manipulatie misschien niet tegenhouden maar dat wil niet zeggen dat ik er akkoord mee kan gaan en er voor ga betalen als het zover is... geen haar op mijn hoofd dat daar aan denkt. Betalen voor gentech waarvan ik niet eens zeker weet dat het wel te vertrouwen is.. Geef me voldoende bewijzen dat het geen kwaad kan en ik hou mijn mond maar tot het zover is...

Vergeet trouwens niet dat het bedrijven zijn zoals monsanto die o.a. Agent Orange hebben gefabriceerd en bij hoog en laag bleven beweren dat het onschadelijk was voor mensen.. wat blijkt nu x aantal jaar verder, dat Agent Orange (oorspronkelijk ontwikkeld als ontbladeringsmiddel -herbicide) de oorzaak is van kankers, mentale beperkingen, misvormingen en geestelijke aandoeningen...
Enfin, ik kan nog enkele pagina's doorgaan waarom ik wel teken en radicaal tegen ben maar ik denk dat het nu wel duidelijk is :D :roll: :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door Zweef op zo dec 29, 2013 11:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Zweef

Has thanked: 732 times
Been thanked: 517 times

Berichtdoor carlo » zo dec 29, 2013 10:38 am

Jammer dat ik het duimpje maar één keer mag aanklikken voor bovenstaand bericht.
Dan maar zo: :clap :clap :clap :clap :clap :clap :clap
carlo
Moderator

Has thanked: 128 times
Been thanked: 210 times

Berichtdoor pieterbl » zo dec 29, 2013 11:14 am

Op zich ben ik ook tegen Gen-tech, zeker omdat de lange termijn gevolgen gewoon simpelweg niet of nauwelijks bekend zijn. Naar mijns inziens kan dat alleen maar fout gaan op die manier.

Toch vrees ik voor jullie voor- en tegenstanders dat de waarheid ergens in het midden ligt. Het is algemeen bekend dat door verzilting, klimaatstijging en lagere beschikbaarheid aan fosfaat het voedselareaal alleen nog maar afneemt, terwijl er meer mensen bijkomen. Dus het wereldvoedselprobleem wordt onoverkomelijk erger.

Hoe bedrijven als monsanto omgaan en alleen gefocust zijn op geld is een zeer kwalijke zaak. Dat vind ik absoluut onacceptabel, toch denk ik dat een geëvolueerde Gen-techniek onoverkomelijk is om onze gewassen te beschermen tegen micro organismen en dus een hoge opbrengst te garanderen.

Het inkruisen van het "round up gen" in soja bijvoorbeeld is veel extremer dan het eigenlijk zou moeten. Wanneer de techniek en kennis verbeterd en alleen een paar basisgenen veranderen denk ik vanuit de theorie dat er op zich niet veel zal veranderen voor het plantje zelf en dus voor ons mensen of milieu.

Dus onderzoek blijft zeer belangrijk in dit punt, maar ik vrees dat het alleen nog maar vaker gaat voorkomen...

Ik heb er dus een redelijk neutrale mening over, alhoewel ik de bedrijven totaal afkeur!!! Ook de lange termijn gevolgen baren mij op dit moment zorgen (hopelijk ongegrond)
pieterbl

Has thanked: 264 times
Been thanked: 342 times

Berichtdoor itoero » zo dec 29, 2013 1:41 pm

Er is voedsel genoeg op deze planeet om 2 keer de wereldbevolking van nu te voeden, het zit alleen verkeerd verdeeld en er wordt te veel verspilt in de westerse wereld
Dat klopt misschien wel, maar hoe kan je voedsel verdelen zodat iedereen genoeg heeft? En hoe ga je mensen ertoe verplichten hun manier van leven aan te passen?
Dat is een utopische opvatting.
Er is een reden dat wij meer voedsel hebben.

Gen technologie zou beter geleid en gecontroleerd moeten worden...in de toekomst gaat gen technologie een van de oplossingen zijn voor het voedsel en energieprobleem.
Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
itoero

Has thanked: 175 times
Been thanked: 277 times

Berichtdoor Zweef » zo dec 29, 2013 10:25 pm

met het risico over te komen als een knettergekke anarchist.. LOL..

En toch als je even de tijd neemt om je wat te verdiepen in het wereldvoedselprobleem, zal je zien dat er talloze rapporten zijn die spreken van een overproductie aan voedsel en dat het voeden van de groeiende wereldbevolking in principe geen probleem mag zijn. De VN heeft hierover de nodige rapporten en onderzoeken ter beschikking om dit te kunnen staven. Op dit ogenblik wordt er voor 9.5 miljard mensen voedsel geproduceerd, terwijl we maar met 7 miljard mensen zijn. Is het dan niet belangrijker te zoeken naar het 'waarom' dat er nu anno 2014 nog hongersnood is in de wereld i.p.v onderzoek te besteden aan het genetisch manipuleren van planten voor winstbejag? :?

Wat meer is, een derde van al bovenstaand geproduceerde voedsel wordt eigenaardig genoeg niet/nooit geconsumeerd, en een groot deel daarvan bereikt zelfs in vele gevallen zelfs niet eens de uitrit van het veld waarop ze gekweekt zijn. Als ze niet conform de markteisen zijn, gaan ze de mesthoop op.. (verloren werk, verloren, energie, verloren inkomsten) :|

En als je dan even verder uitpluist, dan ontdek je meteen dat er van al het geproduceerde voedsel dat de veilingen wel bereikt, er jaarlijks wereldwijd al 1.3 miljoen ton voedsel verloren door allerhande oorzaken... Om er maar enkele (overigens erg absurde) op te noemen..
- de groente of het fruit is niet conform genoeg, niet perfect genoeg, niet van dezelfde grootte, niet dezelfde kleur, niet recht genoeg, niet wit genoeg, heeft plekjes, is niet mooi gevormd etc.. gewoon absurd! Alsof een tomaat die een beetje kleiner is dan de andere in zijn pakje anders gaat smaken.. echt ABSURD :!:

Supermarkten en winkelketens en groothandelaars kopen over het algemeen aan in het groot omdat het hen zoveel geld scheelt en als ze het allemaal niet verkopen dan beroepen ze hun op verzekeringen om het verlies te dekken... Terwijl overal de boeren die het produceren moeten buigen of barsten want als zij het niet goedkoop verkopen stappen diezelfde ketens en groothandelaars wel naar een volgende boer die wel bereid is om belachelijk weinig betaald te worden voor zijn harde werk. Voedselvraag en aanbod van de wereld wordt gemanipuleerd door mensen met macht en geld, en consumenten die ervoor willen (en het kunnen) betalen. Geld geld geld, daar draait het om. :evil:

Trouwens de verspilling houd niet op als consumenten het voedsel kopen... jaarlijks gaat er hier in België een 250 à 300 kg voedsel per gezin, ongeconsumeerd de vuilbak in. 300 kg per jaar dat is echt walgelijk. Wat er nodig is op de wereld is een mentaliteitswijziging bij consumenten, koop wat je weet dat je gaat opeten en eet het ook allemaal op. Maar er is zoveel keuze dat je bijna niet anders kan dan thuiskomen met dingen die je eigenlijk niet gaat eten.. :roll:

Wij mensen in de westerse maatschappijen zijn ontzettend verwend, we hebben teveel keuze, keuzes die opgedrongen worden door multinationals en bedrijven die voedsel produceren om er winst uit te halen en daardoor zijn we kritisch want we hebben de luxe om kritisch te kunnen zijn... aangezien we kunnen betalen om die luxe te waarborgen! Ik zie het zelf als ik in de supermarkt boodschappen ga doen, mensen grijpen naar de perfecte groenten, en alles wat ook maar een akkefietje anders eruitziet laat men liggen, en hetgeen blijft liggen gaat onherroepelijk de container in.. Dus niet voldoende voedsel zegt men? 8-)

En het gekke van al is dat we ons met z'n allen zitten af te vragen wat wij als individu kunnen veranderen aan dat onrecht.. want wij zijn toch machteloos tegen zo'n grote bedrijven?... Maar vergeet niet dat je als consument mee bepaalt wat wel en niet kan. Als morgen iedereen bepaalde goederen gaat laten links liggen en gaat kiezen voor een andere beter en gezonder of milieuvriendelijker alternatief, dan kan de markt en de betreffende bedrijven niet anders dan hun marktstrategie veranderen, anders verliezen ze hun klanten en dus ook hun inkomsten. :?

Weinig landbouwgrond? ja misschien wel..

wat meer is.. als je dan even gaat kijken naar de beschikbare landbouwgrond in de wereld. zelfs daarover zijn studies gepubliceerd, er is voldoende landbouwgrond maar daar heb je dan weer het grote probleem van de westerse maatschappij en het winstbejag.. :x :x

Duizenden kilometers en duizenden kilometers landbouwgrond dienen om voedsel te kweken om een alsmaar groter wordende veestapel te voeden om mensen hier in de westerse wereld hun dagelijkse broodnodige stukken vlees te geven... . om even een vergelijking te maken een koe die 1 kg vlees produceert heeft voor die 1 kg vlees maar liefst rond de 11 kg voer nodig (tarwe, mais, soja etc.), om nog maar te zwijgen over het water verbruik en de vervuiling dat zo 'n beestje met zich meebrengt. Dat zijn 11 kg voer die gekweekt worden op kostbare landbouwgrond (waarvan er idd niet overvloedig veel beschikbaar is) maar op dat zelfde stukje grond kan men in vergelijking zorgen voor 11 kg voedsel extra... toegegeven het is plantaardig voedsel maar toch. En dan om maar even in perspectief te zetten.. alleen al in noord Amerika bestond de veestapel voor vleesconsumptie in 2012 maar liefst uit 14 000 000 000 dieren. Reken maar uit :shock:

Wat nog meer is, en eigenlijk nog schandaliger naast bovenstaande grond die gebruikt wordt om een sterk groeiende veestapel te voeden wereldwijd, worden er nog eens duizenden kilometers en duizenden kilometers goeie landbouwgrond gebruikt om biobrandstoffen te kweken... perfect goede maïs, en granen die men opstookt omdat het zoveel groener zou zijn dan fossiele brandstoffen? Om de westerse energie/olie consumptie minder vervuilend te maken zoiets is gewoon absurd... en een grote inbreuk tegenover mensenrechten wereldwijd. Maar het brengt veel meer geld op dan de mensen voeden die het nodig hebben. :x

Volgens een recent rapport van de VN zouden een dikke 60 miljoen mensen wereldwijd het risico lopen van hun grond verdreven te worden, om plaats te maken voor biobrandstoffenplantages. Op zoek naar werk belanden velen van hen uiteindelijk in sloppenwijken, anderen zullen in erbarmelijke omstandigheden op plantages moeten gaan werken tegen een hongerloon, gevolg.. hongersnood!

En als dat nog niet genoeg is wordt het meeste van de landbouwgrond in de derde wereld gebruikt om palmolie, cacao, koffie, tabak, drugs, suikerriet en bananen te telen.. waarvoor? juist de westerse markt, wij, de kritisch consument die er voor wil betalen.
De lokale boeren worden door grote bedrijven onder druk gezet om hun grond te verkopen voor een peulschil aan mega plantages, die op hun beurt van die kostbare grond monoculturen maken om ons te voorzien van allerlei goederen. Die boer die zijn stukje grond noodgedwongen moet afgeven die wordt daar niet rijker van geloof me vrij, en net zoals die mensen die van hun land gedreven werden voor biobrandstof belanden zij in een gelijkaardige situatie en in armoede met als gevolg honger! :x

Dus het gaat ook niet over het verdelen van het plaatselijk teveel geproduceerde voedsel, het gaat over het beschikbaar maken van de geschikte gronden door verwijderen van biobrandstofplantages en andere grote monoculturen. Geef de mensen hun gronden terug en leer hen terug hoe ze hun grond ten volle kunnen benutten op een waardevolle ecologische manier. Leer hen dingen te kweken waar vraag naar is, ipv dingen te kweken die ze zelf niet kunnen benutten. geef hen de kans om zelfredzaam te worden. Men zou beter daar geld aan besteden ipv onderzoek te doen naar een oplossing voor een schaarste die een over consumerende beschaving veroorzaakt.

Ik hoef ook niet uit te leggen denk ik dat dit alles de biodiversiteit en de natuur op onze Aarde hieronder enorm hard onder te lijden heeft... monoculturen, gekapt/verbrand/verwoest oerwoud om nog meer plaats vrij te maken voor veevoer en biobrandstof!

Gooi daarbovenop nog onze mega grote ecologische voetafdruk inzake vervuiling.. want zo 'n groeiende veestapel die is wel degelijk verantwoordelijk voor een hele hoop methaangas en een enorme hoeveelheid watervervuiling dankzij meststoffen, medicaties, hormonen etc.. en ja idd de verzilting ten gevolge van vervuiling en overdreven waterconsumptie voor allerhande productieprocessen.. Water waar er trouwens al zo weinig van is. en waar grote bedrijven zoals Nestle en co het uit het fundamenteel mensenrecht willen halen, onder het motto, wie drinkbaar water wil moet er maar voor kunnen betalen? Maar bon da's een andere discussie. :)

Reken daarbij nog eens de pesticiden en de meststoffen en vooral het water verbruik en de energiekosten die nodig zijn om biobrandstoffen te kweken en je ziet al snel waar de weegschaal scheef gaat. Om dan nog maar te zijgen van de impact op ons klimaat..
Klimaat naar de knoppen, betekent in vele gevallen mislukte oogsten en voedselprijzen die de pan gaan uit swingen... met weer hetzelfde gevolg. Wie het kan betalen... :(

De wereld zou eigenlijk echt een hele grote mentaliteitsverandering moeten ondergaan.. Er is voldoende landbouwgrond als deze maar zou benut worden om efficiënt voedsel te verbouwen i.p.v het allemaal te gebruiken voor onze westerse maatstaf te kunnen behouden en waarom? Alleen omdat we er kunnen voor betalen.

Hongersnood in de wereld wordt anno 2014 niet meer veroorzaakt door voedselschaarste, maar wel door een elite minderheid die het geld heeft en de macht heeft om kostbare gronden, die eigenlijk zouden moeten dienen om voedsel te kweken, te gebruiken om karrenvrachten vol geld te verdienen, en een tweede grote oorzaak is oorlog...

Maar de Allergrootste blijft dat voedsel te duur is voor de vele mensen (en nog veel duurder zal worden onder het huidige productiesysteem.)

Ik zie het gehele voedselsysteem zoals het nu in Europa en Noord Amerika bestaat nog inklappen als een kaartenhuisje, en als het zover komt dan ga je hier de grootste hongersnood tegenkomen die er ooit bestaan heeft geloof me vrij.

Gentech bied hier absoluut geen oplossing voor het ongelijke voedselprobleem dat er nu heerst. Gentech is (voorlopig) absoluut niet nodig, wat we wel dringend nodig hebben is een algemene globale mentaliteitswijziging zowel bij politiek, als bij bedrijven als bij consumenten... dat zou veel meer bijdrage leveren aan het probleem.

Bedrijven zoals, BASF, Dupont, Monsanto gaan nu op zoek naar genetische manipulatie zogenaamd ten voordele van de voedselproductie, maar tegen welke prijs?
Ze zoeken dit soort oplossingen omdat ze weten dat mensen er voor zullen willen/moeten betalen, om dat ze weten dat, als zij met dit soort oplossingen naar buiten komen, ze slapend rijk kunnen worden met hun alleenrecht en patenten. Omdat ze weten dat de westerse consument graag alles in zijn schoot geworpen krijgt, omdat ze weten dat mensen afhankelijk zullen worden van hen voor voedselproductie en dan komen we weer uit bij macht en geld.

ggo’s en het bijhorende debat moet je maar eens lezen, dat kan je hier

Sorry voor mijn uitgebreide en vurig pleidooi maar van zulke dingen gaat mijn innerlijk vuur in overdrive... LOL
Laatst bijgewerkt door Zweef op zo dec 29, 2013 10:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Zweef

Berichtdoor Zweef » zo dec 29, 2013 10:31 pm

Als aanvulling...

Je kan mensen niets verplichten maar je kan hen wel stilletjes aan en door informatieverstrekking de goede richting in leiden... mensen zijn niet dom, geef hen informatie, geef hen het verhaal van beide kanten en laat hen zelf tot een conclusie komen. Mensen met een geweten zullen zelf gewillig kiezen voor een (misschien wel heel trage maar toch belangrijke) mentaliteitswijziging. Maar wat onze beschaving doet, neen eigenlijk wat onze politiek en de bedrijven doet, is mensen behandelen als kinderen, ze geen ruimte meer laten om zelf te beslissen, hen alleen de keuze geven tussen kwaad of erger zonder hen de mogelijkheid te laten zien dat er ook nog beter, mens/diervriendelijker en rechtvaardiger is. Dat is pas misdadig. Wij als mens, als individu als consument zijn sterker dan enig bedrijf op aarde.. maar we weten het niet omdat we dom gehouden worden door grote bedrijven als Monsanto, en aanverwante soorten misdadigers.

Groet Zweef
Zweef

Berichtdoor itoero » ma dec 30, 2013 11:04 am

De mens is egoistisch ingesteld.
Ik geloof niet in een mentaliteitswijziging.
Neem nu iemand die als vrijwilliger in een ontwikkelingsgebied gaat werken.
Die gaat naar dat ontwikkelingsgebied omdat hij of zij zich er goed bij voelt...anders doe je dat niet.
Mensen helpen is een goed iets.
Jammer genoeg heeft het altijd een egoistische oorsprong, daardoor gaat de ongelijkheid die voor armoede zorgt, nooit de wereld uitgaan.

Mensen/landen die het niet kunnen betalen, krijgen geen eten = hongersnood
Geen welvarende samenleving = hongersnood
Dat zijn imo de redenen dat er nog steeds hongersnood is.

Gen technologie heeft op dat vlak dan geen nut.
Ik had me er niet echt over belezen voor ik die reactie plaatste...had ik misschien beter wel gedaan :oops: :)

Ik blijf er van overtuigd dat gen technologie in de toekomst voor oplossingen gaat zorgen.
Het staat nog in zijn beginschoenen.

edit:
Wat je zegt over de veestapel is inderdaad de vrij pijnlijke waarheid.
Spijtig dat vlees (en melkproducten)zo lekker is.
De wereld zit vol met van die rarigheden.
Neem nu de palmolie die gebruikt om voor biobrandstof te maken.
Heel wat diersoorten die in regenwoud leven, worden met uitsterven bedreigd door het kappen van regenwoud al dan niet voor de aanmaak van palmplantages.
En je kan dan wel petities starten met 'Red het Braziliaanse regenwoud'...wat gebeurt er met die ontelbare families wiens inkomens volledig afhangen van boomkap?

Excuses voor mijn taalgebruik, ik ben beter met cijfers :D
Laatst bijgewerkt door itoero op ma dec 30, 2013 11:45 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
itoero

Has thanked: 175 times
Been thanked: 277 times

Berichtdoor Zweef » ma dec 30, 2013 11:42 am

De meeste mensen weten niet waar ze voor moeten kiezen omdat ze gewoonweg geen info krijgen en dus ook niet kunnen weten waarvoor ze kunnen kiezen. We zijn hier zo gewend dat we alles wat we nodig hebben (althans denken dat we nodig hebben) in onze schoot geworpen krijgen dat we ons geen of nauwelijks nog vragen gaan stellen bij hetgeen we in onze schoot geworpen krijgen.

De technologie van genetische manipulatie zal ooit wel goede zaken kunnen teweegbrengen denk ik, ik ben niet radicaal tegen hoor, ik ben er nu tegen omdat er ten eerste geen nuttig doel achter zit voor mens en natuur en ten tweede omdat men nooit, nu al (in het beginstadium van de technologie) de risico's en de gevolgen op lange termijn kan inschatten voor mens en natuur tenzij men dat ook grondig onderzoekt. Maar dan niet door bedrijven die er alleen een doel in zien om de wereld te onderwerpen aan hun zieke strategie om slapend rijk te worden en heel de voedselketen afhankelijk te maken van hen. Genetische manipulatie zou misschien op termijn een oplossing zijn om erg slepende ziekten uit te roeien nog vooraleer ze kunnen ontstaan... (thinking out loud :mrgreen: ) Maar wel met voldoende onderzoek, ik wil immers niet eindigen als een of andere zombie zoals in World War Z :lol: het blijft toch een beetje God spelen denk ik, en persoonlijk als we nog niet eens intelligent genoeg zijn om andere levende wezens met respect te behandelen hebben we dan wel het morele recht om God te spelen?.. :roll:

Om rare redenen, vindt ik het bvb persoonlijk minder 'erg' als men het zou houden bij het licht ingrijpen in het dna (genetische manipulatie) van een betreffend organisme om het idd sterker en meer bestand te maken tegen wat dan ook. :?

Ik heb er wel veel problemen mee als men genen uit het ene organisme gaat gebruiken in een organisme dat dna gewijs niet eens in de buurt komt. Zoals bvb de techniek gebruikt voor Round Up Soja, Transgenese noemen ze dat als ik het me goed herinner. Daar nemen ze een gen van één of andere bacterie en ze planten dat in de genen van een plant. Twee verschillende organismen. Dat voelt voor mijn buikgevoel erg fout aan.. Ik kan mis zijn hoor ik ben dan ook geen wetenschapper LOL.. ik ben gewoon graag op de hoogte van wat we als gewone mens volgens bedrijven en politiek liever niet te weten mogen komen. :mrgreen: Ik krijg graag zoveel mogelijk info om voor mezelf onafhankelijk te kunnen beslissen wat ik wel of niet goedkeur hehe.

Het maakt niet uit hoor Itoero, Je hebt gelijk egoïsme is een hele grote boosdoener, samen met macht en geld. Maar zolang mensen bestaan zal er egoïsme zijn, zolang er rijkdom bestaat zal er armoede zijn, zolang er macht bestaat zal er onderdrukking zijn, conclusie het zal er idd niet beter op gaan worden en ik wens de kindjes die nu op moeten groeien in deze vieze wereld het allerbeste toe vanuit het diepste van mijn hart.. want ze gaan het nodig hebben als deze tendens zich voorzet. Met al hetgeen ik heden ten dage lees en zie en merk ben ik een beetje somber voor de toekomst. En da's meteen ook de reden waarom ik liever in mijn tuin zit te klooien en met plantjes bezig ben dan stappen in de wereld te zetten Hehe.

Groetjes Zweef
Laatst bijgewerkt door Zweef op ma dec 30, 2013 11:50 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Zweef

Berichtdoor Zweef » ma dec 30, 2013 11:44 am

Yup de wereld zit vol tegenstellingen en eender hoe je het draait er zal steeds wel iemand het onderspit moeten delven tenzij we op een of andere manier een radicale oplossing zouden kunnen vinden overnacht. Op zo'n momenten wou ik bijna dat ik gelovig was, ik zou bidden voor een mirakel LOL
Zweef

Berichtdoor Anchillique » ma dec 30, 2013 1:07 pm

Zweef, vooral niet verexcuseren voor je uitgebreide reactie. Je word er zelfs voor bedankt :D
Je zegt zelf dat mensen geïnformeerd moeten worden; dus die stap zet je hier al ;)
En op inhoud vind ik ook heel veel van dit onderwerp, maar daar neem ik itt jij niet de tijd voor om hier te beschrijven. dat neemt niet weg dat ik smul van je betoog 8-)
Ik denk dat er op dit forum veel gelijkgestemden zijn; allemaal een beetje gekke anarchisten? of gewoon egoïstisch omdat we onze zaden willen blijven mogen ruilen :D ?
Anchillique

Has thanked: 155 times
Been thanked: 861 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Links