Leon 2017

Re: Leon 2017

Berichtdoor Leon » wo jun 21, 2017 3:52 pm

Zo, 10 emmers van 12 liter gekocht bij de Karwei, voor €9,90. Vanavond of morgen eens wat planten verpotten..
Leon

Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Berichtdoor Leon » wo jun 21, 2017 9:07 pm

Een aantal plantjes die er zo uit zagen maar verpot:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Bovenstaande emmers gebruikt..

Afbeelding
Met deze potgrond..

Afbeelding
Afbeelding
Laagje scherven erin voor de afwatering

Afbeelding
En nog wat hydrokorrels

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mooie wortels al, het was wel nodig. Staan nu in uiteindelijke pot met +-11 liter potgrond.

Afbeelding
Deze zaten in kleinere potjes, hadden dus kleinere wortels en waren zelf ook wat kleiner.. Staan nu toch ook in 12 liter potten. Hopen op een groeispurt.

Afbeelding
Afbeelding
De wortels van de planten uit de kleinere witte pot

En het resultaat:
Afbeelding

Verder nog geen bloemetjes maar het zal nu toch niet lang meer gaan duren denk/hoop ik.. Knoppen zitten er toch al een aantal dagen aan.

Geven jullie ze na het ompotten ook gelijk noekepoekensap / tomatenvoeding (dat is wat ik gebruik) of eerst enkel water, omdat de voeding van de grond genoeg zou kunnen zijn?
Leon

Berichtdoor Leon » wo jun 21, 2017 9:08 pm

Morgen een foto van de tomaten, paprika en komkommers en een totaalplaatje van alle pepers :D
Heb dus enkel habanero, volgend jaar wat meer soorten :D
Leon

Berichtdoor Hampie » wo jun 21, 2017 9:29 pm

Ziet er goed uit Leon. Nu maar hopen op die groeispurt. Die potgrond bevat voeding genoeg voor de aankomende weken.
Ik zou nog even wachten met extra bemesting.
Overdaad schaadt......enz.

Hampie
Hampie

Has thanked: 2181 times
Been thanked: 1252 times

Berichtdoor ioulus » wo jun 21, 2017 10:12 pm

Op de zak potgrond staat 2 maanden voeding. Dus ff geduld hebben Leon met het bijvoeden.
ioulus

Has thanked: 1123 times
Been thanked: 155 times

Berichtdoor Leon » do jun 22, 2017 7:13 pm

Zo de pepers wel weer ff genoeg water voorlopig, en de rest ook. aardige bui vanmiddag hier!

Afbeelding
Daar staan ze mooi op een rijtje in de grote emmers

Afbeelding
Paprika's in de kas. Nog geen tekenen van aankomende bloemen, helaas.

Afbeelding
Tomatenoerwoud, enkele bloemetjes al :)

Afbeelding
En de zonnebloemen, mooie dikke stam al en ze groeien hard de laatste tijd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Komkommers gaan mooi.

Afbeelding
Watermeloen ook in de groeispurt.
Leon

Berichtdoor Leon » wo jun 28, 2017 9:29 pm

Laat de zon maar weer komen.. De knopjes groeien, maar helaas nog geen bloemen.. Ook al een aantal knoppen aan de paprika planten gelukkig, opgekweekt uit zaadjes uit de supermarkt!

Vandaag wel de eerste tomaatjes aan de tomatenplanten gezien, had het niet verwacht aangezien het tomaatjes uit de supermarkt zijn! Het kan dus toch :)
Leon

Berichtdoor Hampie » wo jun 28, 2017 10:17 pm

Hoi Leon, mooie update. Heb net wat eerdere foto's van jou terug gezien. Die tomaten staan wel erg dicht op elkaar zo te zien. Iets ruimer planten zou beter zijn. En worden ze wel 'gediefd'. Het lijkt idd wel één tomatenoerwoud.
In een eerdere post zag ik dat je hydro-korrels hebt gebruikt. Een paar korrels strooien in de aarde zoals op de foto gaat z'n ding niet doen ben ik bang. Een flinke laag onderin de pot zal wel zorgen voor een goede afwatering als dat je doel was.
En wat de zaden van de pepers uit de supermarkt betreft: verser kun je ze niet krijgen. Met een beetje geluk kun je hier heel prima veel pepers van oogsten straks. En vergeet dan vooral niet om hier ook weer zaden van te bewaren.
Veel succes met je verdere kweek.

Hampie
Hampie

Has thanked: 2181 times
Been thanked: 1252 times

Berichtdoor Leon » wo jun 28, 2017 11:11 pm

Hoi Hampie, dit was inderdaad een enorm oerwoud, en dit heb ik vanmiddag dan ook flink teruggedrongen, een aantal planten verwijderd, en aangezien het zo'n oerwoud geworden was door het veel te dicht op elkaar planten (volgend jaar echt minder tomatenplanten nemen :O), was dieven achteraan ook geen optie, simpelweg omdat je er niet meer bij kwam. Nu dus een deel weg en het meeste samengebonden aan stokken. Elke plant heeft nu wat meer ruimte.. Inmiddels ziet het er zo uit(foto's van vandaag):
Afbeelding
Afbeelding
Alleen is heb ik, na het nemen van deze foto, nog het een en ander samengebonden en nog wat verwijderd, hierna geen foto meer gemaakt.Ze staan hier nog wat slapjes na het snoeiwerk, inmiddels weer wat steviger en rechterop..

Afbeelding
De knopjes in de pepers

Afbeelding
komkommers
Leon

Berichtdoor Leon » wo jun 28, 2017 11:16 pm

En voor die afwatering heb ik onderin de emmers potscherven aangebracht, aangezien ik geen hydrokorrels meer heb.
En de zaden van de pepers heb ik van het internet, alleen de zaden van tomaten en paprika's niet. Aangezien ik vele verhalen heb gelezen dat dit kruisingen/hybride's zouden kunnen zijn, had ik rekening gehouden dat het niks zou worden. Zaden ga ik zeker bewaren van m'n toekomstige oogst. Ook al wat ideeën voor volgend seizoen, ik denk een stuk of 2-3 peperplanten per soort.

Aangezien het zaden kopen vaak per 10 of meer zijn en ik niet zo'n groot aantal per soort nodig heb, lijkt het me leuk/handig om wat te ruilen met mensen. Ik zou dan voor volgend jaar deze soorten willen proberen:
- Buran : 1000-5000 scoville http://shop.anchilique.nl/shop.anchiliq ... uct_id=245
- Cayenne Purple: 40.000 scoville http://shop.anchilique.nl/shop.anchiliq ... duct_id=65
- Aci Sivri: 10.000-40.000 Scoville http://shop.anchilique.nl/shop.anchiliq ... uct_id=243
- Hungarian Yellow Wax Hot: 7000 Scoville
https://www.moestuinweetjes.com/welkom/ ... l=50+stuks
- Cayenne, 40000 Scoville
https://www.moestuinweetjes.com/welkom/ ... l=50+zaden
- Anaheim Chili mild: 1000 scoville https://www.moestuinweetjes.com/welkom/ ... l=50+zaden
- Mexicaanse Jalapeno Grande: 5000 scoville
https://www.moestuinweetjes.com/welkom/ ... l=50+zaden

Eventueel wat zaden ruilen voor:
- Thai hot red
- Thai hot culinary
- Madame Jeanette
- Tasmanian Black
- Lemon Drop
- Piccante a mazzetti

Groet, Leon
Leon