Meatfreak 2017

Re: Meatfreak 2017

Berichtdoor meatfreak » do apr 06, 2017 11:11 pm

Week later en de groei komt er goed in.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook de tomaten doen het goed welke al in de kas staan sinds vorige week.
Afbeelding

Geënte tomaat
Afbeelding

Ook heb ik er wat Annuum soorten bij gezet.
Afbeelding

Deze staan er al sinds begin maart in, zoals je kunt zien lopen ze wat achter in groei maar leven zeker.
Afbeelding

Regenboog Snijbiet
Afbeelding
Afbeelding
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor Hampie » do apr 06, 2017 11:52 pm

Wederom mooie update meatfreak. Wat mij opviel op de tweede foto is dat de linker bak er 'groener' uit ziet dan de linker bak, misschien nog een nawee van het teveel aan water kort geleden?
Tomaten staan er ook gezond bij. Mooie stevige plantjes zo te zien. Hier staan ze nog in de woonkamer op 21-27 graden waardoor ze erg geil en slungelig zijn geworden. Eerdaags als ze naar de kas gaan om af te harden worden de stammen wel weer dikker (hoop ik)

Wat betreft die geënte tomaat; wat heb je op wat geënt en waarom? Ben zeer benieuwd!!
Jouw regenboogsnijbiet ben je ook al lekker vroeg mee. Hier nog slechts kleine zaailingen in stektrays. Daar bij jullie in het zuiden is het qua groeiseizoen altijd net iets 'voorlijker' dan hier in het hoge noorden, alhoewel wij hier over zonuren niet te klagen hebben.
Best wel mooi om te zien eigenlijk hoe eea verschilt, misschien hemelsbreed 250? km afstand.
Was een aantal jaren geleden met de vrouw op vakantie in Zuid-Frankrijk en daar stonden toen in februari de tuinbonen al een halve meter hoog op de moestuinen.

Hampie
Hampie

Has thanked: 2195 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor Eugene » vr apr 07, 2017 8:32 am

Ja, mooie update. Ben altijd licht jaloers als ik zo’n kas zie met al dat groen. Maar het vraagt ook tijd, tijd die ik niet altijd heb. Dus ik houd mij in en stel mij tevreden met pepers, paprika en wat tuinkruiden.
Wat betreft dat enten van die tomaat heb ik dezelfde vragen als Hampie. Is dit een probeersel uit nieuwsgierigheid of heb je hier echt een reden voor?
Eugene

Has thanked: 535 times
Been thanked: 371 times

Berichtdoor meatfreak » vr apr 07, 2017 7:06 pm

Hampie schreef:Wederom mooie update meatfreak. Wat mij opviel op de tweede foto is dat de linker bak er 'groener' uit ziet dan de linker bak, misschien nog een nawee van het teveel aan water kort geleden?
Tomaten staan er ook gezond bij. Mooie stevige plantjes zo te zien. Hier staan ze nog in de woonkamer op 21-27 graden waardoor ze erg geil en slungelig zijn geworden. Eerdaags als ze naar de kas gaan om af te harden worden de stammen wel weer dikker (hoop ik)

Wat betreft die geënte tomaat; wat heb je op wat geënt en waarom? Ben zeer benieuwd!!
Jouw regenboogsnijbiet ben je ook al lekker vroeg mee. Hier nog slechts kleine zaailingen in stektrays. Daar bij jullie in het zuiden is het qua groeiseizoen altijd net iets 'voorlijker' dan hier in het hoge noorden, alhoewel wij hier over zonuren niet te klagen hebben.
Best wel mooi om te zien eigenlijk hoe eea verschilt, misschien hemelsbreed 250? km afstand.
Was een aantal jaren geleden met de vrouw op vakantie in Zuid-Frankrijk en daar stonden toen in februari de tuinbonen al een halve meter hoog op de moestuinen.

Hampie

Alle plantjes zijn even groen, feit dat ie wat groener lijkt is puur door de lichtinval. Samsung camera's zijn daar erg gevoelig voor. Gelukkig hebben ze weinig overgehouden aan het teveel water van onlangs.

Dat is ook precies de reden waarom ik m'n tomaten zo'n 3-4 dagen na verpotten begin af te harden zodat ze zo snel mogelijk naar de kas kunnen. Binnen strekken ze nou eenmaal snel, daardoor komen je eerste bloemen veel hoger in de plant te zitten. Nu kun je ze wel een meter diep planten maar echt handig is het niet en werkt ook niet optimaal. Daarom doe ik al 4 jaar op deze manier. Je moet alleen wel de nacht temperatuur in de gaten houden, hier zijn ze aan de onderkant van het blad ook nog wel wat paars maar dat trekt wel weg. Op deze manier heb ik de eerste bloemen laag in de plant en is de stam ook stevig genoeg om te dragen. Mijn tunnel is maar 2.2mtr hoog dus probeer zoveel mogelijk trossen aan m'n planten te krijgen voor ik ze moet toppen.

Ik heb Spirit F-1 als onderstam en daar Jersey Devil en Piprakujuline Triibuline op geënt. Reden is omdat ik gewoon benieuwd ben naar de verschillen in groei en opbrengst. Wilde het eens proberen. Het enten op zich stelt weinig voor en is eigenlijk best makkelijk, alleen moet je wel geduld hebben. Mocht ik het weer doen dan begin ik veel eerder met het zaaien ervan. Ik had nu de onderstam en soort tegelijk gezaaid zoals aangeraden maar de onderstam groeide veel sneller waardoor de dikte niet helemaal gelijk was.

M'n snijbiet had ik vorig jaar November al in de kas gezaaid :lol: het duurt dan wel lang voor het ontkiemd en het groeit echt bijna niet. Ik heb daarna uitgedund en de extra plantjes op een andere plek gezet. Had niet verwacht dat ze het zo goed zouden gaan doen... nu ga ik ze proberen nogmaals te verplanten maar dan naar buiten ivm plaats maken voor de tomaten etc.

Uiteraard is het hier natuurlijk wel wat warmer dan daar in het Noorden. Tuinbonen had ik ook in de kas gezaaid maar die had ik beter verplant eind Januari. Er komen niet op tijd peulen aan, daarom van ellende vandaag maar verplant maar of dat gaat werken... :roll: Waarschijnlijk zaaien ze in Frankrijk ook tijdens de winter ;) Ze kunnen behoorlijk wat vorst af.

Eugene schreef:Ja, mooie update. Ben altijd licht jaloers als ik zo’n kas zie met al dat groen. Maar het vraagt ook tijd, tijd die ik niet altijd heb. Dus ik houd mij in en stel mij tevreden met pepers, paprika en wat tuinkruiden.
Wat betreft dat enten van die tomaat heb ik dezelfde vragen als Hampie. Is dit een probeersel uit nieuwsgierigheid of heb je hier echt een reden voor?
meatfreak

Berichtdoor meatfreak » di jun 13, 2017 7:04 pm

Weer even een tijd geleden sinds de laatste update maar het was(is) dan ook een erg drukke periode. Veel voorbereidend werk en uitplant werk vraagt echt bijna al mijn tijd. Daar komt nog eens bij dat het de laatste weken erg warm is geweest en veel tijd heb moeten steken in water geven. Hier in het Zuiden is amper regen gevallen in de afgelopen maand :o De pepers staan sinds vorige week dan allemaal in de grond, paar weken later dan normaal maar nog steeds ruim op tijd.

Door het wat langer in de potten te hebben gestaan is het blad wat geler geworden, deze strip ik later toch en ze zijn nu al goed aan het bij trekken.
Afbeelding
Afbeelding

Dit jaar ook weer meer tomaten, iets over de 60 planten, 28 soorten in totaal.
Afbeelding
Ook aardig wat dwergtomaten om de zijkanten van de kas ook goed te benutten.
Afbeelding
Michael Pollan
Afbeelding
Damascus Steel
Afbeelding

Aubergine Violette
Afbeelding
Snack komkommers
Afbeelding
Ook heb ik dit jaar zoete aardappelen in de kas, hiervan een bloem.
Afbeelding
Over de opbrengst en grootte van de aardbeien dit jaar ook weinig te klagen, dit was de zwaartste tot heden.
Afbeelding
Gekruiste tuinbonen kwamen er paars uit, gezaaid zoals de witte erboven.
Afbeelding

Paar nachtfoto's tijdens de late uurtjes (na het werken) water moest geven.
MFPJ36 F-2
Afbeelding
Pimenta Lisa F-5 geen groene planten dit jaar
Afbeelding

MFPJ44 F-2 één van mijn kruisingen waar ik erg naar uit keek en hoge verwachtingen van heb. Zo op het eerste oog is er al veel variatie te zien.
Afbeelding
Afbeelding
meatfreak

Berichtdoor donaldk » di jun 13, 2017 10:25 pm

Ik zie enkel rode kruisjes Meatfreak.
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 608 times

Berichtdoor Hampie » di jun 13, 2017 10:33 pm

Ik zie helaas ook niks Meatfreak.

Hampie
Hampie

Berichtdoor Hampie » wo jun 14, 2017 12:45 am

En nu ineens zie ik alles wel. Wat een diversiteit aan planten. Mooi hoor, zeker die bloem van de zoete aardappel.
Zou je het gewicht van die aardbei hier nog eens duidelijk in letters en cijfers kunnen vermelden. Lees ik het goed; 181 gram, als ik tenminste dat puntje achter de eerste 1 negeer.
Welk ras is dat???
Veel succes met je verdere kweek.

Hampie
Hampie

Berichtdoor donaldk » wo jun 14, 2017 8:02 am

Als ik het goed zie 1,81 maal 28,349523125 gram. Hij staat op Oz.
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 608 times

Berichtdoor Markos » wo jun 14, 2017 10:47 am

Ik lees inderdaad ook 1.81 oz (ounce) aka 51.3 gram.

Ik ben jaloers op jouw ruimte en kas. En wat ik begrijp woon je in Frankrijk? Dan ook jaloers op jouw woonomgeving haha
Markos

Has thanked: 28 times
Been thanked: 130 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017