Meatfreak 2017

Re: Meatfreak 2017

Berichtdoor meatfreak » do jan 19, 2017 12:34 am

Iets meer dan een week later zijn er enkel van de MFPJ9 #1#6, BBG7 White #1 en BBG7 White #2 boven gekomen. Was wel te verwachten maar hoop dat de oudere zaden toch ook nog iets van zich laten zien :mrgreen:
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor meatfreak » ma maart 20, 2017 7:46 pm

We zijn weer even verder, kleine 10 dagen geleden alles verpot en nu maar groeien. Helaas door de warme dagen vorige week iets enthousiast geweest met water geven. Daarna vervolgens geen zon meer met als gevolg te natte grond in mijn potten :( paar zaailingen verloren maar voorlopig doet de rest het nog. Hoef in elk geval komende periode geen water te geven :oops: hoop in elk geval dat m'n CGN zaailingen niet de geest geven want daar heb ik geen zaden meer van :o

Afbeelding
Afbeelding

Deze had ik half januari gezaaid.
Afbeelding
Afbeelding

Platte perzikbloesem, hopelijk dit jaar de eerste vruchten!
Afbeelding
meatfreak

Berichtdoor stoutje » ma maart 20, 2017 7:55 pm

Ziet er goed uit, mooie gedrongen plantjes ! Gaat helemaal goed komen :clap
stoutje

Has thanked: 251 times
Been thanked: 89 times

Berichtdoor Eugene » di maart 21, 2017 9:36 am

Heb jij meerdere plantjes in een potje? Doet de Jeromin nog iets?
Eugene

Has thanked: 534 times
Been thanked: 371 times

Berichtdoor meatfreak » di maart 21, 2017 7:38 pm

stoutje schreef:Ziet er goed uit, mooie gedrongen plantjes ! Gaat helemaal goed komen :clap

Dank u :)

Eugene schreef:Heb jij meerdere plantjes in een potje? Doet de Jeromin nog iets?

Ja, ik heb er meerdere bij elkaar. Doe ik al zo'n jaar of 4. Vorig jaar had ik er gemiddeld zo'n 10 bij elkaar. Bij Annuum werkt dit prima want die groeien voornamelijk de hoogte in, bij Chinense wat minder omdat die te breed groeien. Vandaar dat ik dit jaar bij 5-6 heb gehouden. Normaal zet ik niet zoveel bij elkaar, is vanwege het uitkweken van de kruisingen. Het doel is om zoveel mogelijk variatie te kunnen krijgen, opbrengst is hierbij ondergeschikt.

De Jeromin heeft hier na 3 zaairondes niets gedaan. Ik laat het ff voor nu maar van de zomer zal ik de laatste zaden nog eens zaaien in de kas.
meatfreak

Berichtdoor Eugene » wo maart 22, 2017 8:50 am

meatfreak schreef:De Jeromin heeft hier na 3 zaairondes niets gedaan. Ik laat het ff voor nu maar van de zomer zal ik de laatste zaden nog eens zaaien in de kas.

Bij mij is de opkomst ook niet bijzonder geweest. Slechts drie, maar als ik die in leven houd (voorbehoud is bij mij nog nodig helaas :oops: ) dan komen er vanzelf verse zaadjes dit jaar. Twee gaan op het gemakje, maar één gaat behoorlijk goed. Die steekt al 15 cm boven de P11 uit. Ik zal weer eens een foto plaatsen.
Eugene

Berichtdoor meatfreak » do maart 30, 2017 8:18 pm

Inmiddels weer wat verder met de groei, heb sinds het teveel water geven niets meer gegeven en de wortels zijn mooi naar de onderkant van de potten gegaan op zoek naar water.

Afbeelding
Afbeelding

Iets wat me vorig jaar ook al op viel, variatie in de bladkleur bij hoofdzakelijk kruisingen en dan ook voornamelijk bij het jongere blad. Als de plant(en) groter is zie je er niks meer van... maar vraag me af wat de reden hiervan precies is.
Afbeelding

Ook op de tuin volop bezig, aardappelen zijn de grond in gegaan vandaag en in de tomatenkas staat alles door te schieten. Binnenkort dus tijd om dit onder te spitten en gaan de planten groene bemesting worden.
Afbeelding

De Oregano is ook weer flink gegroeid, binnenkort deze volledig terugsnoeien en kan ik alles gaan drogen :)
Afbeelding

2 verschillende bloemen in zelfde soort tuinboon
Afbeelding
Afbeelding
meatfreak

Berichtdoor Hampie » do maart 30, 2017 9:00 pm

Mooie update meatfreak. Gaat weer als een speer.
Ik weet niet of een tuinboon ook een erwt is?, maar Mendel deet natuurlijk niet voor niets zijn experimenten met erwten omdat ze zo makkelijk kruisen....
Heb hier ook oregano staan, maar zo lekker aromatisch als de Italiaanse gedroogde oregano lukt mij helaas niet. Zal wel met ons klimaat te maken hebben?? als ik tenminste de juiste soort heb. Eigen kweek vind ik vaak erg 'terpentine-achtig' van geur.
Wel mooi die tuinbonen,..... in het oude jaar gezaaid??...of heet dat gelegd...?
Succes met alles.

Hampie
Hampie

Has thanked: 2193 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor Eugene » za apr 01, 2017 3:02 pm

Waar haal je de tijd vandaan. Ben benieuwd naar de kruisingen.Wordt er dit jaar al informatie gedeeld of moeten we nog (on)geduldig zijn?
Eugene

Berichtdoor meatfreak » ma apr 03, 2017 8:46 am

Hampie schreef:Mooie update meatfreak. Gaat weer als een speer.
Ik weet niet of een tuinboon ook een erwt is?, maar Mendel deet natuurlijk niet voor niets zijn experimenten met erwten omdat ze zo makkelijk kruisen....
Heb hier ook oregano staan, maar zo lekker aromatisch als de Italiaanse gedroogde oregano lukt mij helaas niet. Zal wel met ons klimaat te maken hebben?? als ik tenminste de juiste soort heb. Eigen kweek vind ik vaak erg 'terpentine-achtig' van geur.
Wel mooi die tuinbonen,..... in het oude jaar gezaaid??...of heet dat gelegd...?
Succes met alles.

Hampie

Tuinboon zal vast ook familie van de erwt zijn, ben er nu wel van overtuigd dat ie inderdaad gekruist is. Want de soort is Driemaal wit, wat inhoud witte bloemen. Helaas moeten de planten uit de kas, zijn iets te laat op gang gekomen. Ga proberen de gekruiste planten te verplanten, als dit nog lukt tenminste. De tuinbonen heb ik vorig jaar Oktober in de kas ter plaatse gezaaid.

Terpentine-achtige geur heb ik nog niet kunnen waarnemen bij m'n Oregano, staat nu 2 jaar in de kas. Het zijn 2 soorten, de Italiaanse en de Griekse. Witte en paarse bloemetjes en groter en klein blad. Welke, welke is weet ik niet meer :lol:

Eugene schreef:Waar haal je de tijd vandaan. Ben benieuwd naar de kruisingen.Wordt er dit jaar al informatie gedeeld of moeten we nog (on)geduldig zijn?

Dit jaar kweek ik hoofdzakelijk selecties van phenotypes van vorig jaar uit, waarvan ik hoop dezelfde pheno te kunnen vinden tussen 1 van de planten. Verder heb ik een aantal F-3 en F-4. Het ligt eraan wat de uitkomst daarvan zal zijn maar hopelijk kan ik dit jaar wat meer foto's delen als dat is wat je bedoeld met informatie? Informatie over de ouders van de kruisingen vertel ik niks over omdat ik vind dat dit soms verwachtingen kan scheppen die niet waar gemaakt kunnen worden. Het gaat er mij om om de kruising zelf, in de meeste gevallen is het een geheel nieuwe soort. Vaak zie je kruisingen vernoemd worden naar 1 van de ouders maar eigenlijk lijken ze vaak in het niets op ze of missen de kenmerkende eigenschappen ervan. Dan kun je hem naar mijn idee niet zo noemen. Daarom hernoem ik ook de BBG7 White naar een andere naam als hij wordt vrijgegeven aan het eind van dit seizoen. Afgezien van de calyx die ook kleurt lijkt de soort verder niet op de Bubblegum, grootte, hitte, smaak en textuur zijn erg anders. Nieuwe naam zal zijn, "Bleeding White".
meatfreak

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017