Eugène 2017

Re: Eugène 2017

Berichtdoor Eugene » wo jun 14, 2017 4:10 pm

meatfreak schreef:Planten staan er mooi gezond bij, Eugene. Over de Ampuis, deze zijn net als Chinense pepers dunwandig. Normaal gesproken zijn ze erg zoet en lekker knapperig door een salade. Dat deze tegen viel zal meer liggen aan het feit dat het de eerste peper van de plant was. Waarschijnlijk nog binnen gevormd? Voordeel van het feit dat ze dunwandig zijn is dat ze wel een stuk sneller afrijpen dan bijv. paprika's. Hierdoor zul je met een buitenkweek in elk geval een leuke oogst van kunnen krijgen. Hoe gaat het met de Jeromin? Toevallig gisteren de laatste zaadjes die ik ervan had gezaaid in m'n kas.

Je Candlelight Purple staat er ook mooi bij, zo te zien heb je de juiste want deze is nog wat onstabiel. Indien mogelijk zou ik hier graag wat zaadjes van terug willen, is een mooie soort. De bloemen zijn als het goed is wit/paars?

Na een lange aanloop van enkele jaren ben ik ook blij met de stand van zaken. Zo is een hobby toch leuker :D Planten doen het goed, dat moet goed komen dit jaar. De Ampuis was al binnen gevormd inderdaad. Ik ben benieuwd, maar dat ben ik naar veel pepers.
Ik heb een Jeromin buiten en die is nieuw blad gaan vormen, daar heb ik nog geen bloemen gezien. Ik heb er nog twee binnen gehouden, in een P13 en in een 11 liter pot. Die in de 11 liter pot zit vol bloemen nu. Dat lijkt goed te komen dus.
De Candleight Purple is inderdaad een fraaie, mooie bloemen en mooie "trossen" met pepers. Ik zal zaad van deze peper verzamelen. En van de Jeromin uiteraard.

Koenv schreef:Gewoon - dat ik buiten niet overal schaaltje onder kan/ wil zetten - zou het beter doen, maja

Ha, zo. Ik had liever een grote lekbak, maar goede lekbakken vinden die ze ook verzenden is erg lastig. Dus bij de Action de plank maar leeg getrokken. Bovenop de stelling nu twee lekbakken en onder maar eentje, de rest schotels.
Eugene

Has thanked: 529 times
Been thanked: 367 times

Berichtdoor Eugene » za jun 17, 2017 12:07 pm

De soorten die het voorjaar overleefd hebben en nu mijn zomer en najaar tot een succes gaan maken:
Afbeelding

De Padrons gingen hard maar vielen daarna terug. Het blad begon te verschrompelen en kwam vol "puntjes" te zitten. Ik dacht eerst dat het zouten waren, maar het schijnt te komen door onregelmatig water geven. Daar kan de Padron kennelijk niet goed tegen. Een plant is zich buiten gaan herstellen en er komen wat bloemen in nu gelukkig. Twee andere planten staan binnen, maar daar verwacht ik weinig meer van.

Inmiddels een tweede Ampuis op en die smaakte al een stuk beter. De Jimmy Nardello is inmiddels ook aan het verkleuren. Ik ben erg benieuwd naar deze peper. Lees er veel goeds over.

De pepers doen het verder prima nu, het weer zit niet tegen. Maar toch zou meer regen welkom zijn voor mij en het algemene belang. Ik blijf lopen met gieters naar de voortuin. En op bosbranden zit ik ook niet te wachten. Maar in juli vragen wij ons ongetwijfeld af of de zomer al voorbij is omdat het maar druilerig blijft...
Eugene

Berichtdoor meatfreak » za aug 12, 2017 9:12 pm

Hoe gaat het daar met de pepers, Eugene? :)
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor Eugene » zo aug 13, 2017 10:30 am

meatfreak schreef:Hoe gaat het daar met de pepers, Eugene? :)

Plussen en minnen Stefan. Tijdens één van onze zeer winderige dagen zijn er twee planten van het steigertje gevallen. Ik dacht dat ik de planten goed gezekerd had, maar dat viel dus tegen. Twee planten op de grond hebben de val van de planten gebroken maar de Jalapeno Gigantia en Chilhuacle Amarillo zijn hierbij gesneuveld helaas.
De meeste planten zijn goed gegroeid en krijgen steeds meer vruchten. De Ampuis en snackpaprika hangen vol met rijpe vruchten en de andere soorten beginnen nu ook rijpe vruchten te leveren. Ik had het sneller verwacht maar ik ben te ongeduldig waarschijnlijk :D De chinenses beginnen inmiddels ook pepers aan te maken. Wat zijn dat hoge hoge planten!

De Jeromins krijgen ook pepers, maar nog niet uitbundig. De planten zijn niet super maar als er alvast maar een paar goede pepers zijn, dan doen we het volgend jaar wel goed :D Hoe doen ze het bij jou? Of niets opgekomen?
Nadat ik mijn tanden had gezet in de El Jefe wist ik dat ik nog een chili amateur ben. Die was erg heet voor mij. Zweten! :lol: Als ze zo heet zijn, ervaar ik ampers iets van de smaak helaas. De volgende pepers gewoon weer naar binnen werken, ik zal er toch wel een keertje aan gaan wennen? Maar het is helaas wel mijn enige Jalapeno nu. Dat doen we volgend jaar anders. Uit het vuistje is het niet de lekkerste peper, maar ingemaakt en dan in combinatie met gegrild vlees vind ik ze heerlijk.

Ik heb ook nog twee vraagtekens staan. Ik dacht dat de Dulce de Espagna een flinke puntpaprika was, maar beide planten hier laten blokpaprika's zien. En de Cascabella zou in mijn beleving een Jalapeno-achtige peper moeten zijn, maar het zijn pepers die mij doen denken aan de Cherry Bomb en Satan's Kiss. Ze zijn nog niet op kleur maar ik verwacht dat ze rood gaan worden in plaats van geel.

Ik zal ook nog een update plaatsen met foto's. Eerst ergens een nieuw account aan gaan maken.
Eugene

Berichtdoor goosman » zo aug 13, 2017 11:57 am

Eugene schreef:

Nadat ik mijn tanden had gezet in de El Jefe wist ik dat ik nog een chili amateur ben. Die was erg heet voor mij. Zweten!

Toch wel een lekkere Jalapeno vindt ik, zeker als je ze laat afrijpen naar rood. Heerlijk op een tortilla met gekruid gehakt, wat rauwkost en beetje gratineerkaas.
goosman

Has thanked: 733 times
Been thanked: 442 times

Berichtdoor Eugene » zo aug 13, 2017 12:51 pm

goosman schreef:
Eugene schreef:

Nadat ik mijn tanden had gezet in de El Jefe wist ik dat ik nog een chili amateur ben. Die was erg heet voor mij. Zweten!

Toch wel een lekkere Jalapeno vindt ik, zeker als je ze laat afrijpen naar rood. Heerlijk op een tortilla met gekruid gehakt, wat rauwkost en beetje gratineerkaas.

Ja, deze peper wordt geroemd op het forum. Daarom heb ik hem ook gekozen. Maar als de hitte nog te heftig is, dan krijg je maar weinig mee van de smaak. Ik zal meer moeten "trainen" :D
Eugene

Berichtdoor meatfreak » zo aug 13, 2017 10:26 pm

Eugene schreef:

Plussen en minnen Stefan. Tijdens één van onze zeer winderige dagen zijn er twee planten van het steigertje gevallen. Ik dacht dat ik de planten goed gezekerd had, maar dat viel dus tegen. Twee planten op de grond hebben de val van de planten gebroken maar de Jalapeno Gigantia en Chilhuacle Amarillo zijn hierbij gesneuveld helaas.
De meeste planten zijn goed gegroeid en krijgen steeds meer vruchten. De Ampuis en snackpaprika hangen vol met rijpe vruchten en de andere soorten beginnen nu ook rijpe vruchten te leveren. Ik had het sneller verwacht maar ik ben te ongeduldig waarschijnlijk :D De chinenses beginnen inmiddels ook pepers aan te maken. Wat zijn dat hoge hoge planten!

De Jeromins krijgen ook pepers, maar nog niet uitbundig. De planten zijn niet super maar als er alvast maar een paar goede pepers zijn, dan doen we het volgend jaar wel goed :D Hoe doen ze het bij jou? Of niets opgekomen?
Nadat ik mijn tanden had gezet in de El Jefe wist ik dat ik nog een chili amateur ben. Die was erg heet voor mij. Zweten! :lol: Als ze zo heet zijn, ervaar ik ampers iets van de smaak helaas. De volgende pepers gewoon weer naar binnen werken, ik zal er toch wel een keertje aan gaan wennen? Maar het is helaas wel mijn enige Jalapeno nu. Dat doen we volgend jaar anders. Uit het vuistje is het niet de lekkerste peper, maar ingemaakt en dan in combinatie met gegrild vlees vind ik ze heerlijk.

Ik heb ook nog twee vraagtekens staan. Ik dacht dat de Dulce de Espagna een flinke puntpaprika was, maar beide planten hier laten blokpaprika's zien. En de Cascabella zou in mijn beleving een Jalapeno-achtige peper moeten zijn, maar het zijn pepers die mij doen denken aan de Cherry Bomb en Satan's Kiss. Ze zijn nog niet op kleur maar ik verwacht dat ze rood gaan worden in plaats van geel.

Ik zal ook nog een update plaatsen met foto's. Eerst ergens een nieuw account aan gaan maken.

Spijtig van de paar planten, maar gelukkig nog genoeg andere over ;) De Jeromins zijn hier niet meer boven gekomen dus hou me graag aanbevolen voor volgend seizoen. Zoals je zegt hoeft 1 peper al genoeg te zijn voor de volgende generatie planten. El Jefe is 1 van de hetere Jalapeno's, de smaak wordt vooral bepaald door het moment van plukken. Te vroeg en ze zijn grassig. Het moment dat ze van groen, naar donkergroen gaan is meestal een teken dat je ze kunt oogsten. Dulce Espagne is inderdaad flinke puntpaprika, blok klopt niet. Je beschrijving van de Cascabella klinkt wel correct, is cherry achtig zoals de Nora. Rood horen ze worden ook.

Hier gaat het aardig al ben ik niet helemaal tevreden met hoe de planten erbij staan maar dat ligt meer aan het tijdsgebrek. De Annuum beginnen af te rijpen en een aantal Chinense ook. Helaas gaan er een aantal soorten niet naar de kleur waar ik op geselecteerd had maar heb nog meer planten... hoort erbij :) Hopelijk blijven de temperaturen voorlopig nog even boven de 20 graden.
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor Eugene » ma aug 14, 2017 6:28 am

meatfreak schreef:De Jeromins zijn hier niet meer boven gekomen dus hou me graag aanbevolen voor volgend seizoen. Zoals je zegt hoeft 1 peper al genoeg te zijn voor de volgende generatie planten. Je beschrijving van de Cascabella klinkt wel correct, is cherry achtig zoals de Nora. Rood horen ze worden ook.

Gisterenavond nog eens gekeken en er zijn nog veel Jeromins in aantocht. Dat zaad komt goed. Ik had een heel ander beeld bij de Cascabella afgaande op foto's. Als ze maar smaken, dat is het belangrijkste :D
Eugene

Berichtdoor Eugene » zo okt 22, 2017 7:56 pm

Na lange tijd weer eens een update van mijn seizoen. Het is een onverwacht druk jaar geweest, maar mijn eerste volledige seizoen met eigen planten zit er op. Ik heb er veel van geleerd. Niet alle geplande pepers zijn aan de streep gekomen en niet alle pepers hadden voldoende ruimte. Of ik te hoge verwachtingen had weet ik niet, maar ik vond de opbrengst wat tegenvallen. Mogelijk heb ik door tijdsgebrek te weinig voeding gegeven. Geen idee. Het was geen geweldige zomer, misschien dat daar ook een oorzaak ligt. En de planten hebben even een terugslag gehad eind mei. Niettemin kijk ik uit naar het nieuwe seizoen. Ik heb er zin in! Langzaam maar zeker leer ik ook mijn smaakprofiel kennen. Een hete soort voor sambal en een hete soort (Habanero) voor saus/chutney heb ik graag in mijn lijst en verder geloof ik het wel met die hete soorten. Ik heb graag wat pit, maar mijn grens ligt niet zo hoog merk ik.
Hieronder nog een even een terugblik op de pepers van dit jaar, terwijl de rokende barbecue vol ligt met pepers die moeten drogen.

Aconcagua
Twee planten hebben samen maar zes pepers opgeleverd en ze vielen tegen wat betreft smaak en zoetheid. Volgend jaar een nieuwe kans denk ik, want ik hoor hier op het forum andere ervaringen.

Aji Chombo
Twee planten (alleen binnen gestaan) hebben drie pepertjes opgeleverd. Volgens mijn vriendin horen de pepers groter te zijn, zij is met deze pepers opgegroeid. De planten zijn terug gesnoeid en zijn nu aan het uitbotten. Hopelijk volgend jaar een betere oogst. Een derde plant stond buiten en die kwam vol met bloemen de afgelopen weken. Helaas te laat.

Ampuis
Geen bijzondere peper vond ik.

Bola
Flinke plant die slechts 10 pepers opleverde. Dat moet beter kunnen volgend jaar.

Candelight Purple
Mooie ornamental peper. Die heeft staan pronken in een bloempot.

Cascabella
Dit was niet de peper die ik in gedachte had. Er is ook wat verwarring over de naam. Ik heb deze ronde mandarijn grote peper ook onder de naam Cascabel gezien. En ik heb een andere peper onde de naam Cascabella gezien op diverse sites. Mijn versie is wel lekker om te vullen. Ook hier maar twee pepers. Een andere plant heeft er ook twee, maar die zijn nog groen.

Cayenne Supermercado
Zaad van een cayenne uit de supermarkt. Weinig hitte, viel mij tegen.

Chilhuacle Amarillo
Tijdens de zomerstorm is een plant van de stelling afgewaaid, boven op deze plant. Geen peper van geproefd.

Chilhuacle Negro
Vier plantjes die niet niet groter dan 30 cm werden. Geen pepers dus.

Chilhuacle Rojo
Drie pepers, deze peper stond te donker.

Chimayo
De plant is gebroken door de zomerstorm. Wel pepers gegeven, maar ik vond ze niet bijzonder.

Chorisero
Deze komt volgend jaar terug. Behoorlijke pepers die van een gewone worst een chorizo worst maken. Laat ik die worst nu erg lekker vinden…

Cows Horn
Lekkere peper met wat pit. Die ging deze zomer regelmatig tijdens mijn ontbijt in de omelet. Lekker starten zo.

Criolla de Cocina
Geen hele bijzondere peper, maar die komt zeker terug. Niet te veel pit zodat ik de smaak van de peper kan blijven proeven.

Dulce de Espagna
Twee planten die allebei zoete blokpaprikas opgeleverd hebben. Dat was niet de bedoeling, ik had wat anders verwacht. Volgend jaar opnieuw met ander zaad.

Elephants Ear
Een plant die ook te donker stond. Volgens een collega die een plant had gekregen van mij een plant die weer op de lijst moet voor volgend jaar.

Guajillo
Deze plant heb ik op aanraden van Stefan voor de poeder. Ik zal het snel weten of het inderdaad de moeite waard is.

Guindilla
Niet heel bijzonder. Ik heb er voor Spaanse gerechten weinig gebruik van gemaakt. Die slaat een jaartje over.

Hungarian Black
Meer pit dan ik verwacht had. De smaak vond ik niet heel bijzonder.

Jalapeno El Jeffe
Ik vond hem vooral te pittig voor mij. Daardoor heb ik weinig aan de smaak. Het wordt poeder.

Jalapeno Gigantia
Gebroken doordat er een andere plant op viel. De plant gaf echter niet op en nu hangen er een paar groene pepers aan en staat de plant vol met bloemen. Als ik de plant naar binnen haal blijven er daar weinig van over is mijn ervaring.

Jaranda
Een grote plant, maar in verhouding weinig pepers (14). Maar voldoende om met de Bola’s poeder van te maken.

Jeromin
De meest belangrijke van dit seizoen. Uiteindelijk zo’n 16 pepers dus genoeg voor zaad.

Jimmy Nardello
Geen smaakbom maar lekker om te koken en menig peper is mijn omelet in gegaan. Die komt zeker een keer terug.

Nora
Ik had er al over gelezen. Dit is dezelfde als de Bola. Deze plant heeft echter geen rijpe peper opgeleverd. Ook te donker denk ik.

NuMex Suave Orange
Groeien als een idioot, alle drie de planten. Maar geen pepers. Er kwam maar geen bloem in.

Petit Marseillais
Niet bijzonder, maar lekker om zo te eten.

Pimiento de Padron
Lage opbrengst, maar deze twee planten hebben ook een terugslag gehad. Die pepers zijn inderdaad lekker om te eten als ze groen zijn (even bakken in olijfolie). Zijn ze rood dan zijn ze flink pittig (voor mijn doen).

Scotch Bonnet Orange
Een rijpe peper en toen ging de plant dood. Geen idee waarom.

Snack Paprika
Lekker om te snacken.
Eugene

Berichtdoor Cats&Chilli's » di okt 24, 2017 3:12 pm

Hoi Eugene, toch wel een indrukwekkende soortenlijst. Iedere plantenliefhebber ziet natuurlijk als zijn planten graag in weelde vruchten dragen, en daarom is het leerproces soms een beetje teleurstellend.
Het was zeker niet een optimaal jaar qua weer. De ene peper reageert er beter / slechter op dan de ander. Soms valt er met bepaalde kweekomstandigheden nog wat van te maken, maar daar moet je dan wel op tijd mee zijn.

Ik heb zelf ook veel planten, en die zijn ook geen van alle mooi. Zeker planten in pot vind ik veel zorg nodig hebben. Ik heb ook planten in de volle grond, dar heb ik eigenlijk geen omkijken naar.
Maar er kan van alles mis gaan in de groei. Met veel soorten maakt het echt verschil of ze in een kas / tunnelkas staan en veellicht en zon krijgen. Ik heb Bhut Jolokia's zowel in de kas, als buiten in de pot en in de volle grond. Dezelfde plant, dezelde zorg, maar in de kas worden ze 3-4x zo groot, zowel planten als pods. Misschien dat een warme zomer verschil had gemaakt.
Verder geloof ik dat de bodemsituatie een grote factor is. Dus de temperatuur / vochtigheid / grondsamenstelling / schimmels. Lekker warm, liefst van vroeg in de ochtend tot laat in de avond, matig vochtig, tenzij het een hete dag is, luchtige grond zodat de bodem kan ademen en de wortels niet verstikken, voldoende voeding en de juiste soort. Tsja.. het lijkt ingewikkeld, maar als de plant gezond is kom je met veel weg. Te nat, koud, en dichtslaande bodem gaat eigenlijk nooit goed.

Wat je misschien nog zou kunnen proberen is alle knoppen voor of tijdens de bloei weg te halen, totdat je een redelijk grote plant hebt met veel blad. En dan laten bloeien.

De plantjes die niet echt tot volle groei zijn gekomen zou je in een nieuwe pot met nieuwe aarde kunnen zetten, en proberen te overwinteren.

Als je planten hebt die wel groeien als een gek, maar niet willen bloeien, dan kan het helpen iets met voeding te doen. Ze hebben waarschijnlijk genoeg Natrium, dus op het moment dat je denk dat ie groot genoeg is vooraal geen natrium meer geven, maar overstappen op Fosfor-rijke voeding. Er zijn speciale fosfor+ voedingen, je moet wel even controleren of dit ook geschikt is voor "eetbare" planten.

De supermarkt pepers ,komen meestal van Westland Peppers, die gebruiken vaak milde soorten, om de mensen niet aan het schrikken te maken. Maar als je deze doorkweekt worden ze vaak wel weer scherper. Het voordeel van deze is dat ze vaak wel erg productief zijn. Ik heb zelf de iets dikkere Cayenne Shakira uit de supermarkt, ik heb er 1/3 van mn tuin mee vol staan. Een superpeper is het!

De chorisero vind ik wel erg interessant. Ik ben namelijk een groot liefhebber van de echte Choriso!

Mijn pimento de padron stonden in de volle grond, hebben wel veel vrucht gehad, ca.20 per plant. Ook wel veel rot, vanwege kou en regen.
Scotch Bonnet heb ik (eindelijk) dit jaar ook gehad, ca. 15 planten, en deze gingen ook allemaal dood ergens in Augustus. Deze soort doe ik niet meer.

Het eten van de (te) hete pepers is voor mij ook too much. Ik heb wel ontdekt dat ze in een andere setting wel kunnen werken, bijvoorbeeld in een saus en dan heel dun smeren op een tostie met kaas en worst. Kaas, of creme fraiche / room maakt het beter te eten.

Voor het plaatsen van fotos gebruik ik al jaren https://postimages.org/, een eenvoudige, betrouwbare en gratis fotouploader.
Cats&Chilli's

Has thanked: 3 times
Been thanked: 85 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017