Eugène 2017

Re: Eugène 2017

Berichtdoor Hampie » zo apr 02, 2017 4:31 pm

Mooi hoor. Gaat als een speer. Mijn lijst lijkt ook veel op die van jou. Dit jaar ook alleen annuums hier.
Die p13 bevallen mij ook prima overigens. Mijn ervaring met p11 is dat die toch al gauw 'rootbound' worden.
Succes met je verdere kweek.

Hampie
Hampie

Has thanked: 2195 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor meatfreak » ma apr 03, 2017 8:35 am

Goed om te zien en horen dat het lekker gaat. Die Jeromin gaat inderdaad lekker, mijn ervaring is hetzelfde als de jouwe dat die Spaanse soorten inderdaad zeer groeikrachtig zijn. Ook qua opbrengst zijn ze erg goed, al is dit ook wel een eigenschap van de meeste Annuum planten. Ik zaai hier meestal zelfs de Padron later of zelfs pas nu in de kas. De Jaranda had ik eigenlijk ook moeten zetten, poeder ervan is bijna op en was een zeer goede opbrenger met flinke pepers. Veel succes nog met de rest van het seizoen.

Hampie schreef:Mooi hoor. Gaat als een speer. Mijn lijst lijkt ook veel op die van jou. Dit jaar ook alleen annuums hier.
Die p13 bevallen mij ook prima overigens. Mijn ervaring met p11 is dat die toch al gauw 'rootbound' worden.
Succes met je verdere kweek.

Hampie

Ik kweek zelf nu al 5 jaar alles op in P11 en ze raken uiteraard wel rootbound maar ik zie dit niet als een probleem voor de groei. Deze is toch voornamelijk afhankelijk van water/voeding. Meestal doe ik zelfs meerdere planten per P11 en heb er al eens tussen de seizoenen binnen opgekweekt tot over de 1 meter hoog. Na een week of 5 raakt de voeding ver op en moet je gewoon op tijd gaan bij voeden. Ben je te laat dan staan ze even stil in groei maar een week na voeden zie je ze weer volledig terug uit schieten. De potgrootte is daarom naar mijn mening van ondergeschikt belang.
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor Eugene » ma apr 17, 2017 10:17 am

Ik ben druk aan het verpotten geweest. Ik moet nog wel proberen afscheid te gaan nemen van planten. Dat valt nog niet mee, het is zo zonde om goede planten weg te gooien. Eerst nog even rondkijken bij collega's. Maar alles hier houden, maakt van mijn huis een jungle. Van 110 naar 67 planten, dat schiet niet op :roll: Als er hier nog liefhebbers zijn, laat het maar weten. Dan geef ik wel wat meer info over de afvallers.

Aconcagua 3
Aji Chombo 3
Ampuis 3
Bola 2
Candelight Purple 1
Cascabella 2
Cayenne Supermercado 3
Chilhuacle Amarillo 2
Chilhuacle Negro 2
Chilhuacle Rojo 2
Chimayo 1
Chorisero 3
Cows Horn 1
Criolla de Cocina 1
Dulce de Espagna 2
Elephants Ear 2
Guajillo 1
Guindilla 2
Hungarian Black 2
Jalapeno El Jeffe 3
Jalapeno Gigantia 3
Jaranda 3
Jeromin 3
Jimmy Nardello 3
Nora 2
NuMex Suave Orange 1
Petit Marseillais 2
Pimiento de Padron 4
Scotch Bonnet Orange 2
Snack Paprika 3
Totaal: 67
Eugene

Has thanked: 535 times
Been thanked: 371 times

Berichtdoor ioulus » ma apr 17, 2017 10:42 am

Moeilijk moeilijk afscheid nemen van goed groeiende planten ;)
Ik blijf ook elk jaar zitten met te veel planten dan ik eigenlijk houden kan :lol:
ioulus

Has thanked: 1130 times
Been thanked: 155 times

Berichtdoor Eugene » za apr 22, 2017 12:13 pm

Een collega hoorde van mijn overtollige planten. Ze wil dolgraag planten hebben, dus twee mensen blij. Ik hoef (bijna) geen goede planten weg te gooien en zij kan de hele zomer pepers en paprika's eten.

Wat is dit een heerlijke hobby als de luizen zich er niet mee bemoeien. De voorzorgsmaatregelen hebben kennelijk geholpen. Tot op heden geen problemen in ieder geval. Ben blij dat ik doorgezet heb :h
Ik heb de planten sinds een week in lekbakken gezet. Ideaal, ik ben veel minder tijd kwijt aan water geven. Nu een plens water langs onder en ik ben er weer ruim een week vanaf.

Afbeelding
Het grootste deel van de planten. Tijdens deze sombere dagen licht ik nog bij.

Afbeelding
De overige planten. Een deel van de planten in bekertjes wordt dit weekend verpot zodat de wortels meer ruimte krijgen. Het zijn de planten die straks naar mijn collega gaan.

Afbeelding
Twee van de drie Jeromins. Heel veel zaad uit gedroogde pepers gehaald en dat heeft drie planten opgeleverd. Nu al 60, 50 en 30 cm groot.

Afbeelding
Deze Jimmy Nardello kreeg wat minder aandacht omdat zijn groei achter bleef. Gisteren ontdekte ik er drie pepertjes in. Het plantjes is echter amper 20 cm groot. Ik laat het maar gebeuren, benieuwd naar het resultaat.

Opvallend is dat vooral de Spaanse pepersoorten vooral groeien en amper bloemen geven op dit moment. De andere soorten lijken zich vooral bezig te houden met bloemen aanmaken. De vraag wat te doen met die bloemen blijft mij bezig houden. Ik heb vanmorgen weer veel bloemen verwijderd. Ik wil graag bloemen vanaf dat de planten buiten staan zodat de planten zich tot die tijd nog kunnen richten op groeien. Maar ik heb vorig jaar ook gemerkt dat de planten buiten tijdens het aanmaken van pepers gewoon doorgegroeid zijn. Misschien niet optimaal, maar er was toch een behoorlijke opbrengst. Zou de natuur nu al met bloemen beginnen als het nadelig is voor de plant? Meer opbrengst is meer zaad dus meer kans op voortbestaan, dus een goede opbrengst belemmeren is niet in het voordeel van de plant zou ik denken. Dus wat is wijsheid? Bloemen houden of verwijderen? Ik zoek nog even verder naar het antwoord...
Eugene

Berichtdoor ioulus » za apr 22, 2017 4:12 pm

Dat gaat super Eugene :clap
ioulus

Has thanked: 1130 times
Been thanked: 155 times

Berichtdoor Eugene » za mei 13, 2017 10:38 am

Het is herrie in huis. Mijn planten willen naar buiten. Ze groeien stevig door. Ik zou ze het plezier graag gunnen, dan kunnen ze ineens in de 11 ltr pot. Op zich prima weer, temperatuur is goed en weinig direct zonlicht dus ze kunnen mooi wennen aan het licht. Maar als ik dan de vooruitzichten weer zie, dan laat ik ze liever nog even binnen staan. Over twee weken een week vrij. Hopelijk kunnen ze dan naar buiten. Een deel dan toch. Nu staan er ongeveer 70 planten in P11 en P13. Ik kan er met wat knutselwerk buiten ongeveer 30 kwijt. Een deel gaat naar een collega. De rest de groenbak in gaat mij niet lukken vrees ik, dus de rest zal wel binnen blijven. Zolang ze opbrengen is daar goed mee te leven :D

Afbeelding
Eugene

Berichtdoor donaldk » za mei 13, 2017 11:07 am

Toch maar eens kijken of er nog zo'n grote doos van 59 euro in de Aldi ligt...Die wind en regen heh die nekken ze.
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 608 times

Berichtdoor Hampie » za mei 13, 2017 10:46 pm

Dat ziet er ook al uit als een onhoudbare situatie.
Volgend seizoen maar weer later beginnen.......

Hampie
Hampie

Has thanked: 2195 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor Eugene » vr jun 02, 2017 9:33 am

Hampie schreef:Dat ziet er ook al uit als een onhoudbare situatie.
Volgend seizoen maar weer later beginnen.......
Hampie

De meeste planten die ik nu heb staan zijn van begin februari, met name de laatste maand is het hard gegaan met de groei. Inmiddels staan de planten buiten (update volgt snel in een nieuwe post). Volgend jaar verwacht ik minder soorten en planten te hebben, dit jaar is een jaar van selecteren op smaak. Bovendien heb ik volgend jaar minder ruimte tot mijn beschikking binnen, daar zal ik echt rekening mee moeten houden.
Nadeel van de situatie op de foto was dat de planten steun bij elkaar vonden. Ik heb buiten veel planten moeten ondersteunen omdat ze op eigen kracht niet overeind konden blijven. Maar dat komt vast nog wel goed nu ze de wind ervaren.

Door het bos dat ontstond was het ondoenlijk om overal de bloemen uit te halen. Zoals op de foto te zien is heeft de groei van de planten er niet onder geleden. Mijn ervaring nu is dat de plant zelf wel bepaalt of ie aan vruchten toe is. En zo niet, dan vallen de bloemen er weer net zo makkelijk af.

Ik heb al weer veel geleerd dit seizoen :D
Eugene

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017