Eugène 2017

Re: Eugène 2017

Berichtdoor meatfreak » za okt 28, 2017 7:26 pm

Jammer dat sommige tegenvielen. Sommige soorten zijn vaak veel lekkerder als ze gedroogd zijn dan vers. De Jaranda, Guindilla, Chimayo zijn daar voorbeelden van. Dat een Pimento de Padron plant zo slecht opbrengt heb ik niet vaak gehoord :o die blijft maar pepers geven zolang je ze uiteraard groen en tijdig plukt. Ik oogst hier nog steeds van 8-) Ik hou me zeer aanbevolen voor zaden van de Jeromin! 14 pepers van de Jaranda is overigens niet verkeerd, ze zijn aardig groot. Hopelijk gaat t volgend seizoen weer een beetje beter. Deze zomer was weer erg matig qua weer.
meatfreak

Has thanked: 1286 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor Eugene » zo okt 29, 2017 10:48 am

meatfreak schreef:Jammer dat sommige tegenvielen.

Dit was mijn eerste volledige seizoen pas (eindelijk :D ). Ik schaar mij nog in de categorie beginners. De omstandigheden kunnen vast nog beter en komend jaar minder variëteiten. Dat maakt het allemaal wat overzichtelijker, ook op mijn terras trouwens. Eenmaal op stoom namen de planten meer ruimte in dan ik had ingeschat.

Sommige soorten zijn vaak veel lekkerder als ze gedroogd zijn dan vers. De Jaranda, Guindilla, Chimayo zijn daar voorbeelden van.

Hoe droog jij? Aan de lucht? Ik heb pepers gedroogd op de BBQ zodat ik er een rooksmaakje aan kon geven, en temperatuur onder de 100°C, maar het resultaat was niet goed. Het poeder smaakte nergens naar. Snijd jij de pepers eerst open? Volgens internet zijn er veel mogelijkheden, maar niet de mijne volgens mij :lol: Ik heb op een filmpje gezien dat de Spanjaarden hun pepers drogen in grote ruimte ruimtes met een vuur van eikenhout. Maar daar lopen ook regelmatig mensen om de pepers goed op te schudden. Dan zal de droogtemperatuur niet hoog zijn lijkt mij.

Ik hou me zeer aanbevolen voor zaden van de Jeromin!

Komt voor elkaar!
Eugene

Has thanked: 502 times
Been thanked: 350 times

Berichtdoor Eugene » zo okt 29, 2017 11:09 am

Cats&Chilli's schreef:Hoi Eugene, toch wel een indrukwekkende soortenlijst. Iedere plantenliefhebber ziet natuurlijk als zijn planten graag in weelde vruchten dragen, en daarom is het leerproces soms een beetje teleurstellend.
Het was zeker niet een optimaal jaar qua weer. De ene peper reageert er beter / slechter op dan de ander. Soms valt er met bepaalde kweekomstandigheden nog wat van te maken, maar daar moet je dan wel op tijd mee zijn.

Wat je misschien nog zou kunnen proberen is alle knoppen voor of tijdens de bloei weg te halen, totdat je een redelijk grote plant hebt met veel blad. En dan laten bloeien.

De plantjes die niet echt tot volle groei zijn gekomen zou je in een nieuwe pot met nieuwe aarde kunnen zetten, en proberen te overwinteren.

Als je planten hebt die wel groeien als een gek, maar niet willen bloeien, dan kan het helpen iets met voeding te doen. Ze hebben waarschijnlijk genoeg Natrium, dus op het moment dat je denk dat ie groot genoeg is vooral geen natrium meer geven, maar overstappen op Fosfor-rijke voeding. Er zijn speciale fosfor+ voedingen, je moet wel even controleren of dit ook geschikt is voor "eetbare" planten.

Mijn pimento de padron stonden in de volle grond, hebben wel veel vrucht gehad, ca.20 per plant. Ook wel veel rot, vanwege kou en regen.
Scotch Bonnet heb ik (eindelijk) dit jaar ook gehad, ca. 15 planten, en deze gingen ook allemaal dood ergens in Augustus. Deze soort doe ik niet meer.

Het was een jaar van soorten uitproberen. Zo gek maak ik het niet meer, al is de verleiding steeds weer groot. Maar ik begin er een beetje achter te komen waar mijn smaak en toepassingen liggen. Daar pas ik mijn keuze op aan, ik moet er ook de ruimte voor hebben. Ik ben beperkt tot mijn tuin. Binnen staan ook planten, maar ik heb het idee dat ze het buiten toch beter doen.
Overwinteren is iets wat ik normaal niet meer doe. Ik ben bang dat zo'n plant als het Paard van Troje fungeert. Twee jaar op rij hebben luizen alles om zeep geholpen, nog voordat het seizoen begonnen was. Er staan nu wat planten binnen om de pepers af te laten rijpen, maar die gaan snel weer naar buiten. De enige plant die overwintert is de Aji Chombo, maar die is niet buiten geweest. En toch laat ik hem niet in de ruimte staan waar de nieuwe pepers weer gaan opgroeien.
Ik gebruik A+B maar deze zomer niet consequent door drukte. Volgend seizoen neem ik een grotere container zodat ik het niet zo vaak aan hoef te maken. Dat zal helpen om beter te voeden. In combinatie met een goede zomer zal de opbrengst beter zijn denk ik.
Typisch dat bij jou de Scotch Bonnet's ook allemaal dood gingen.
Eugene

Has thanked: 502 times
Been thanked: 350 times

Berichtdoor Koenv » zo okt 29, 2017 8:04 pm

Eugene ik volg je volledig wat het overwinteren betreft. Zorgt bij mij gegarandeerd voor problemen met luizen of andere plagen. Kweekplaats (binnen dus) zuiver maken vind ik essentieel om problemen bij de start te vermijden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Koenv

Has thanked: 603 times
Been thanked: 649 times

Berichtdoor meatfreak » vr nov 03, 2017 10:19 am

Eugene schreef:
meatfreak schreef:Jammer dat sommige tegenvielen.

Dit was mijn eerste volledige seizoen pas (eindelijk :D ). Ik schaar mij nog in de categorie beginners. De omstandigheden kunnen vast nog beter en komend jaar minder variëteiten. Dat maakt het allemaal wat overzichtelijker, ook op mijn terras trouwens. Eenmaal op stoom namen de planten meer ruimte in dan ik had ingeschat.

Sommige soorten zijn vaak veel lekkerder als ze gedroogd zijn dan vers. De Jaranda, Guindilla, Chimayo zijn daar voorbeelden van.

Hoe droog jij? Aan de lucht? Ik heb pepers gedroogd op de BBQ zodat ik er een rooksmaakje aan kon geven, en temperatuur onder de 100°C, maar het resultaat was niet goed. Het poeder smaakte nergens naar. Snijd jij de pepers eerst open? Volgens internet zijn er veel mogelijkheden, maar niet de mijne volgens mij :lol: Ik heb op een filmpje gezien dat de Spanjaarden hun pepers drogen in grote ruimte ruimtes met een vuur van eikenhout. Maar daar lopen ook regelmatig mensen om de pepers goed op te schudden. Dan zal de droogtemperatuur niet hoog zijn lijkt mij.

Ik hou me zeer aanbevolen voor zaden van de Jeromin!

Komt voor elkaar!

Beste is inderdaad om minder planten te hebben als je zo'n beperkt bent in je ruimte en als je pas begint :) Zo kun je je concentreren op wat je hebt staan.

Ik droog mijn pepers in een droogmachine. Roken (koud) doe ik in mijn Smokey Mountain van Weber en daarna droog ik ze. Je kan ze wel indirect roken maar beste is onder zo'n laag mogelijke temperatuur. Inderdaad eerst de pepers open snijden zodat de rook er goed in kan trekken. Zoals de Spanjaarden hun pepers roken is niet voor ons weggelegd, tenzij je er de ruimte ervoor hebt en ons weer is nu veels te vochtig.

Ik rook voornamelijk enkel Annuum soorten zoals Jalapeno en de Spaanse soorten die ik speciaal voor poeder heb staan. Daar kom ik wel een jaar mee vooruit. Wel heb ik gemerkt dat het poeder naar verloop van tijd eigenlijk meer smaak ontwikkeld en krijgt. Dus gerookte pepers of poeder dat bv een jaar oud is, is veel lekkerder en beter van smaak (is mijn ervaring en mening tenminste). Het is een beetje trial en error zoals met alles is :)
meatfreak

Berichtdoor meatfreak » vr nov 03, 2017 10:21 am

Koenv schreef:Eugene ik volg je volledig wat het overwinteren betreft. Zorgt bij mij gegarandeerd voor problemen met luizen of andere plagen. Kweekplaats (binnen dus) zuiver maken vind ik essentieel om problemen bij de start te vermijden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wat betreft overwinteren, de planten kun je het best zetten op een kamer met zoveel mogelijk licht en wat absoluut noodzakelijk is, vrij van tocht. Ik ben er redelijk spastisch in, hier mogen er geen ramen open op de kamer waar de planten staan :P
meatfreak

Vorige

Keer terug naar Kweekseizoen 2017