Bunker 2016

Bunker 2016

Berichtdoor Bunker » di apr 05, 2016 10:46 pm

Sinds de verhuis vorig jaar in April, naar een klein plattelandsdorpje in Wallonië ben ik begonnen met een moestuin.

Vorig jaar een zeer bescheiden start met een paar courgettes en bloemkolen, brocoli en wat andere groenten geplant. De opbrengst was enorm. Dus dit jaar besloten om de moestuin drastisch up te graden, dus het werd het er 1 van om en bij de 80 vierkante meter. Heel de winter aan het plannen geweest en nu al enkele weken aan het spitten, bedden aan het maken, omheining aan het bouwen, koude kassen aan het opzetten en heel binnenkort ook een vol automatisch irrigatie systeem met grond vochtigheidssensors en arduino's.

Aangezien ik grote fan ben van alles wat pikant is, konden een aantal pepers niet ontbreken. Daarom begin vorige week het volgende gezaaid in huis op de radiator.

Pepers:

- hot paper lantern (Capsicum Chinense) (2 gekiemd / 3 gezaaid)
- habanero red savina (Capsicum Chinense) (0/3)
- african bird's eye (Capsicum Frutescens) (3/3)
- Jalapeno (Capsicum Annuum) (3/3)
- zaden van een peper uit italië van op vakantie vorig jaar. (voorlopig onbekend ras, maar leek op een habanero, was ook best wel pittig) (3/3)

Ook staan er nog wat tomaten te kiemen:

- Marmande superprecoce (2/3)
- Saint Pierre (3/3)
- Black prince (2/2)

Foto's volgen nog wanner ik het iets minder druk heb. ;-)

[edit: update van aantal gekiemde plantjes]
Laatst bijgewerkt door Bunker op za apr 16, 2016 10:20 am, in totaal 2 keer bewerkt.
Bunker

Has thanked: 31 times
Been thanked: 59 times

Re: Bunker 2016

Berichtdoor snx » di apr 05, 2016 11:09 pm

Het begin is er! Heb je in grond gezaaid? Als je dat dan niet laat uitdrogen op de radiator kiemt de rest waarschijnlijk ook nog wel. Twee of drie week is echt niet uitzonderlijk. Benieuwd naar je tuinplan. Succes!
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 766 times
Been thanked: 722 times

Berichtdoor Hampie » di apr 05, 2016 11:50 pm

Succes Bunker!!!
Hampie

Has thanked: 2195 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor Bunker » wo apr 06, 2016 12:10 am

snx schreef:Het begin is er! Heb je in grond gezaaid? Als je dat dan niet laat uitdrogen op de radiator kiemt de rest waarschijnlijk ook nog wel. Twee of drie week is echt niet uitzonderlijk. Benieuwd naar je tuinplan. Succes!

Yep in grond gezaaid, de pepers zitten met zijn 3 in een p9 potje gepland op de diagonaal. De potjes staan momenteel allemaal in een bodem water in zo'n groene actionshop kweekbak. Dus uitdrogen doet de grond niet. Ik verwacht inderdaad niet dat de pepers zo snel gaan kiemen als de tomaten.
Bunker

Lang over due update

Berichtdoor Bunker » di jul 05, 2016 5:17 pm

Nu de moestuin voor het grootste deel geplant en gezaaid is en het mits het weer de oogst van de meeste planten nog uitstelt. Eindelijk wat tijd om een update te doen.

Eerst een algemeen overzicht van de tuin. Vorig jaar was dit terrein een stuk braakliggend land dat 40 jaar zo gelegen heeft.

Zoals je hierboven kon lezen, ben ik laat geweest met planten en dus hebben alle plantjes een enorme achterstand tov. al jullie planten, maar ik heb goede hoop. ;-)

De pepers:

Van alle soorten zaden zijn er kiemplantjes geweest, maar tijdens het groeien en het afharden zijn er een aantal gesneuveld

- hot paper lantern (Capsicum Chinense) ( gekiemd 2 / serre 1 / buiten 0 / gezaaid 3 )
- habanero red savina (Capsicum Chinense) ( gekiemd 1 / 0 / 0 / gezaaid 3)
- african bird's eye (Capsicum Frutescens) ( gekiemd 3 / serre 2 / buiten 1 / gezaaid 3)
- Jalapeno (Capsicum Annuum) (gekiemd 3 / serre 1 / buiten 2 /gezaaid 3)
- zaden van een peper uit italië van op vakantie vorig jaar. ( gekiemd 3 / serre 2 / buiten 1 / gezaaid 3)

De pepers in de tunnel/serre hebben het hard te verduren van de slakken, waardoor ze een redelijk achterstand blijven oplopen, dus ik vrees voor hun oogst dit jaar.

De foto's van de pepers:

Hot paper lantern
staat in de tunnel, maar zoals je ziet nog redelijk klein, Ik vrees dus dat ik hier geen of weinig oogst van ga hebben op het einde van het seizoen.

Afbeelding
Afbeelding

Habenero Red Savina

Die heeft het niet gehaald bij het groeien en is volledig weggerot.

African Bird's eye

Hier heb ik er 2 van in de tunnel staan en die doen het redelijk maar hebben wel af te rekenen met slakken en ze blijven daardoor nogal klein.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat er gezegd was dat deze ook buiten het wel zou doen, heb ik hier ook 1 van buiten gezet en inderdaad die doet het inderdaad prima, alleen heb ik de indruk dat het een zeer gedrongen plantje blijft. Raar genoeg, heeft het plantje buiten minder of geen last van slakken.

Afbeelding
Afbeelding

Jalapeno

Hiervan staat er 1 in de tunnel, die enorm wordt geteisterd door slakken en het echt heel moeilijk heeft.

Afbeelding
Afbeelding

De 2 die hiervan buiten staan doen het uitzonderlijk in vergelijking met al de anderen, want er hangen al wat bloemknoppen aan. Dus daar heb ik in elk geval oogst van

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De onbekende italiaanse peper

Hiervan staan er 2 in de tunnel, 1 heeft het gevecht met de slakken verloren en de andere is de beste groeier in de tunnel

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er staat er ook 1 buiten en die doet het dan ook wel behoorlijk, maar zoals al mijn plantjes nog steeds klein heel klein zelfs.

Afbeelding

De post over de tomaten doe ik wat later, anders wordt deze veel te lang. ;-)
Bunker

Berichtdoor Hampie » wo jul 06, 2016 12:04 am

Hoi Bunker, je plantjes zijn nog erg klein naar mijn bescheiden mening. Als ik het wel heb, zijn ze begin april gezaaid en dus nu 3 maanden oud.
M.i. hadden ze veel groter moeten zijn.
Hoe heb je ze opgekweekt, binnen of buiten??
De meesten van ons zetten volgens mij de planten in een veel groter stadium pas buiten of in de kas. De bloemen en soms de eerste pods hangen er dan al aan. Het mooie weer komt eraan, dus ik hoop voor je dat ze de groei te pakken krijgen en ze je nog een ruime oogst zullen bezorgen.
Hampie

Has thanked: 2195 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor Bunker » wo jul 06, 2016 8:23 am

Ik vind ook dat mijn plantjes nog heel klein zijn.

Ik heb ze laten kiemen per 3 in ene p9 pot in potgrond op een vensterbank gericht op het zuiden.

Ik heb ze dan uitgeplant elk apart in een p9 pot met nieuwe potgrond en opnieuw water en wat goedkope voeding. (had ik beter wat meer ingeinvesteerd)

Dan tijdens de warme dagen begin mei zijn ze buiten gegaan om af te harden. Dan na de ijsheiligen zijn ze uitgeplant in de volle grond. Ik vrees dat ze bij het afharden een groeistop gehad hebben en pas een week of 2 terug opnieuw vertrokken zijn, maar natuurlijk heeft het weer van de laatste tijd ook niet geholpen om te groeien.

Daarom ook mijn andere topic om nog wat plantjes binnen te kweken en binnen te houden die ik dan hopelijk de hele winter door kan oogsten.

Volgend jaar begin ik trouwens eind december met alles te zaaien.
Bunker

Berichtdoor Bunker » ma jul 11, 2016 1:08 am

Aangezien mijn pepers niet echt een success zijn, ben ik maar volop bezig om de rest van de moestuin goed te houden.
Dit lukt trouwens aardig, vandaag 10kg vroege aardappelen geoogst, waar wel phytophothora het loof zat, maar voorlopig geen in de knollen en 18 courgettes, goed voor een 10kg.

Omdat er een aantal brocoli plantjes direct zijn gaan bloeien ipv eerst een brocoli te maken, deze namiddag even langs het lokale tuincentrum. Staat er daar in een hoek verstopt achter een hoop andere planten een capsicum annuum van zo'n 60cm hoog met een hoop rijpe pepers in. Die kon ik dus niet laten staan en blijkt dat die dan ook maar 6 euro kost. Lijkt me een goeie deal.
Enige nadeel ik weet niet direct wel Annuum het is. Maar er zit alles sinds een serieuze punch aan de pepers, waar ik mij niet aan verwacht had.

Tegerlijkertijd ook maar een Capsicum frutescens Apache F1 mee genomen. Leuk om mijn seizoen toch een beetje te redden en die was ook maar 2 euro.

Vandaag vergeten foto's te maken. Dus morgen openen we een topic in het identificatie forum, om uit te vissen welke annuum mijn nieuwe aanwinst is.
Bunker

Berichtdoor Bunker » di jul 12, 2016 10:14 am

Even wat foto's van de nieuwe aanwinsten:

De Capsicum Annuum:

Afbeelding

En de oogst van gisteren, 1 dag na aankoop:

Afbeelding

De Capsicum Frutescens Apache F1:

Aangezien het een F1 ras is ga ik hier normaal niks van kunnen zaaien volgend seizoen, maar bon.

Afbeelding

En de pepertjes die ook hier goed groeien:

Afbeelding

Nog even een overzichtje van de rest van de moestuin:

Afbeelding
Bunker

Berichtdoor jan+jocactus » di jul 12, 2016 10:36 pm

Aangezien het een F1 ras is ga ik hier normaal niks van kunnen zaaien volgend seizoen, maar bon.

Ook al is deze Apache F1, wat weerhoudt jou om hem volgend seizoen al of niet te zaaien? Doe toch gerust! Wij zaaien 'm al enkele jaren en zitten ondertussen aan F4 of F5 (we houden het al niet meer in 't oog), hij is nog geen sikkepit veranderd, niet qua vorm, smaak of hitte...
'k Zou dus zeggen: probeer 'm! Je geeft er alleen maar de moeite aan toe en slechter gaat ie zeker niet zijn.
Noot: Apache is een annuum, géén frutescens. Hij is wél verdomme goed heet!
jan+jocactus

Has thanked: 3256 times
Been thanked: 1723 times

Volgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2016