Robert 2016, wederom hydro kweek.

Re: Robert 2016, wederom hydro kweek.

Berichtdoor Robert » do jun 23, 2016 9:56 am

Heel simpel, ik verwacht bodemleven in de grond, dat beïnvloed de pH bij de wortels. Ook de EC kan anders zijn in de grond t.o.v. het laagje voeding in de buis.
Robert
Moderator

Has thanked: 266 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor HennyM » do jun 23, 2016 10:31 am

Robert schreef:Heel simpel, ik verwacht bodemleven in de grond, dat beïnvloed de pH bij de wortels. Ook de EC kan anders zijn in de grond t.o.v. het laagje voeding in de buis.

Denk eerder dat de plant zelf exudaten aanmaakt om de gewenste pH te krijgen het bodemleven is er wel maar toch een minimum bij hydro, immers er hoeven nauwelijks stoffen omgezet te worden(geen of nauwelijks organische verbindingen), misschien wat nitraatbacterien. EC kun je alleen in water meten en aangezien er sprake is van diffusie van de zouten, zal deze hetzelfde zijn. Alleen heel dicht bij de wortels, de rhizosfeer kan deze iets anders zijn.

Het is natuurlijk niet voor niets dat de ideale pH bij hydrocultuur tussen de 5.5 en de 6.5 ligt. Als de plant alles zelf kon hoefden we natuurlijk nooit te bekalken in de tuin.

Maar ok je gaat natuurlijk zelf over je eigen hobby....hoop alleen dat hier niet de wens de vader van de gedachte is....
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor Anchillique » vr jun 24, 2016 11:05 am

Wauw Robert :clap :clap :b :b
ik lees nu pas je laatste blz, wat een verbeteringen weer dit jaar. Echt geweldig hoe jij ieder jaar experimenteren en verbeterd en het dan ook nog op deze wijze deelt
chapoooo
Anchillique

Has thanked: 167 times
Been thanked: 865 times

Berichtdoor Robert » vr jun 24, 2016 10:05 pm

En de eerste oogst van dit seizoen is binnen:

Afbeelding

Vorig jaar zijn alle augurk planten verloren gegaan, dit jaar 4 in het hydro systeem, en 2 reserve planten die ik maar in de volle grond heb gezet.
En ze groeien fantastisch dit jaar. Erg lekker met een extra lading venkelzaad erbij heb ik 2 jaar geleden ondervonden....

En in de winkel zijn de lekkere augurken al weken uitverkocht, alleen nog vieze met "nepsuikers" in een andere supermarkt.
Nog 6 weken wachten en we gaan voor de eigen oogst :D
Robert
Moderator

Berichtdoor Robert » wo jun 29, 2016 11:44 pm

Vanavond nogmaals de pH gemeten op dezelfde plek in de buis. Nu was deze keurig 5,9 (en het vat 5,7) Er wordt inmiddels behoorlijk voeding gebruikt door de planten als de zon even schijnen wil, het stroomt dan behoorlijk door.

En verder had ik nog een experimentje lopen voor dit jaar. Ik had 5 extra gaatjes gemaakt in de buis tussen de planten. Het idee was daar ijsbergsla in te kweken. Iedere week 1 krop oogsten en dan direct weer een nieuwe zaaien.
Het idee was vast goed, maar.... :

Afbeelding

Ik krijg van die vreemde kroppen sla :roll:

Iemand toevallig ervaring hiermee? Ik ga het zeker nogmaals proberen om te zaaien. Verkeerde voedingsamenstelling voor slaplanten?
Robert
Moderator

Berichtdoor Gijs » do jun 30, 2016 6:28 am

Die sla is aan het doorschieten. Oorzaak, teveel of juist te weinig water in kombinatie met te warm of koud weer.
Gijs

Has thanked: 1126 times
Been thanked: 693 times

Berichtdoor Robert » do jun 30, 2016 9:36 am

Te nat lijkt me sterk, sla wordt soms gekweekt in water (voeding) zonder grond. Temperatuur is goed mogelijk met het weer van de laatste tijd. Ik had deze plant binnen voorgezaaid. Ik zal er nu eens 1 binnen en 1 tegelijkertijd direct buiten zaaien.
Robert
Moderator

Berichtdoor HennyM » do jun 30, 2016 10:21 am

Sla die na de langste dag is gezaaid 21 juni schiet niet meer door. Het zou dus nu niet meer moeten gebeuren anders is er iets anders aan de hand. Als het al doorschieten is want aan dit laatste twijfel ik.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Doorschieten
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor bartvdmeer » zo jul 03, 2016 9:17 pm

Hai Robert, mooie installatie, erg interessant om te zien hoe het je vergaat. Wij krijgen ook last van veel wortels in de buizen ben ik bang, mogelijk ga ik volgend jaar ook worteldoek gebruiken.

Wat betreft de sla: is de EC mogelijk te hoog waardoor deze doorschiet?

met vriendelijke groet, Bart
bartvdmeer

Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Berichtdoor Robert » zo jul 03, 2016 10:22 pm

Een te hoge EC zou inderdaad best wel eens de oorzaak kunnen zijn. Of misschien het ras van de ijsbergsla. Om dat uit te sluiten heb ik vandaag een nieuwe soort ("Barcelona") met "kwekers kwaliteit" gezaaid, en enkele dagengeleden nogmaals de "mislukte soort" ("Greate lakes 659") die me 19 cent had gekost ter controle. Wekelijks een verse krop sla zal het dit jaar in ieder geval vast niet meer gaan worden...
Robert
Moderator

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2016