Robert 2016, wederom hydro kweek.

Re: Robert 2016, wederom hydro kweek.

Berichtdoor Robert » zo aug 07, 2016 9:46 am

tja, die nazomer tot december, dan kan alles toch nog afrijpen :-)
Voor wat betreft het maken van mijn hydrosysteem kun je het beste even op zoek gaan naar mijn kweektopics van voorgaande jaren, daar heb ik (met foto's) uitgelegd hoe ik het heb gemaakt. Ik heb er steeds wat aan aangepast en zoals ik het dit jaar heb met de kweekzakken van worteldoek bevalt eigenlijk heel goed.
En buiten gaat dat ook uitstekend.
Als je er vragen over hebt, stel ze gerust...
Robert
Moderator

Has thanked: 239 times
Been thanked: 1262 times

Berichtdoor Robert » ma okt 10, 2016 9:52 am

De beloofde nazomer is er gekomen, dat heeft een heleboel goed gemaakt...
Hoog tijd om een overzicht van te laten zien van afgelopen maanden.

Afbeelding

Ik begin met de augurkenplanten, hier staan er 2 in het hydrosysteem, met het mooie weer blijf je oogsten en inmaken.

Afbeelding

En hier het hydrosysteem aan de oostkant van de tuin, deze hoek warmt lekker op als het mooi weer is.

Afbeelding

En als we dan nog wat inzoomen is hier een experiment van dit jaar, de galliameloen plant. Zaden geoogst uit een vrucht uit de supermarkt.

Afbeelding

En het resultaat, 4 heel kleine meloentjes. Geen idee waardoor ze niet groter zijn geworden, het klimaat?, of toch de zelfgeoogste zaden?
Maar de smaak was prima, voor zover er wat te eten viel.

Afbeelding

Verder had ik de nodige puntpaprika planten in het systeem gezet, dat gaat echt uit de kunst.

Afbeelding

Er is haast niet tegenaan te eten, dagelijks worden hier zo'n 2 á 3 paprika's gegeten de afgelopen tijd, heerlijk!

Afbeelding

Verser krijg je het nergens, voor het koken even een rondje door de tuin.

Afbeelding

En dan de tomaten, die doen het ook dit jaar weer prima, mooie volle trossen hier.

Afbeelding

De tomatenoogst van 18 augustus.

Afbeelding

En nog geen 2 weken later de volgende lading.

Afbeelding

En al die kleine tomaatjes komen van deze planten, de "hundred & Thousands". Kost wel even wat tijd om te plukken ;)

Afbeelding

En daar wordt dan een heerlijke pastasaus van gekookt.

Afbeelding

En de Thunder Mountain Longhorn peper, wat een mooie pepers groeien hier aan.

Afbeelding

En voor wat betreft de chilli soorten heb ik mij beperkt tot slechts 7 soorten dit jaar.

Afbeelding

Maar dat is toch al weer meer dan genoeg om jaren pittige gerechten te kunnen maken :roll:
Robert
Moderator

Berichtdoor Sol » do okt 13, 2016 8:34 am

Dat ziet er goed uit!
Sol

Has thanked: 42 times
Been thanked: 206 times

Berichtdoor Eugene » zo okt 16, 2016 11:37 am

Dat is weer een knappe oogst. Ik moet mij toch eens meer gaan verdiepen in hydro, want jouw opbrengsten zijn geweldig.
Eugene

Has thanked: 511 times
Been thanked: 360 times

Berichtdoor Robert » za nov 05, 2016 10:15 pm

Het seizoen gaat komende dagen echt ten einde lopen vrees ik...

Gisteren en eergisteren eerst nog maar wat geoogst:

Afbeelding

De allerlaatste tomaten van dit jaar en wat paprika's.

Daarna de tomatenplanten opgeruimd:

Afbeelding

Dit is de Daterrini tomaat, is een enorme plant geworden dit jaar. Niet te veel dieven heeft daar ook voor gezorgd. Ben hier mee gestopt toen ik doorhad dat juist op de dieven ook veel tomaatjes werden aangemaakt. Aan de andere planten hangen nog enorm veel vruchten, ik heb tot nu toe nog steeds dagelijks paprika's kunnen oogsten en ze zijn nog steeds niet op...

En hier een foto van het wortelstelsel van bovenstaande tomatenplant, bovenaan de steel daaronder de opengeknipte zaaizak, met daarnaast de wortels uit het hydrosysteem:

Afbeelding

En zo ziet de buis er van binnen uit nadat de zaaizakken uit het systeem zijn gehaald:

Afbeelding

En zo ziet het andere stukje tuin er uit zonder de tomatenplanten en de overgebleven planten behoorlijk zijn ontdaan van de bladeren:

Afbeelding

De peperplant in de hoek is de Aji Little Finger, En enorme plant met dito opbrengst. Lijkt wel een rode variant van de "lemon drop", een aanrader.

De paprikaplanten ga ik morgen afknippen en gaan dan in een vaas in de huiskamer verder afrijpen, dat wordt nog lekker paprika's dooreten komende tijd ;)
Robert
Moderator

Berichtdoor Robert » vr dec 16, 2016 8:48 pm

Zoals bedacht heb ik 6 november, nadat er berichten kwamen dat er eerste nachtvorst op komst was, alle puntpaprika planten in zijn geheel afgeknipt en in een grote bak water gezet.

Een aantal dagen later, op 11 november zag dat er zo uit:

Afbeelding

Uiteindelijk zijn alle paprika's afgerijpt, en vandaag, 16 december, heb ik dus mijn allerlaatste oogst van dit seizoen gehad:

Afbeelding

De vruchten begonnen al wel wat in te drogen, maar de smaak was daar niet minder om, alweer heerlijk van gegeten vanavond:

Afbeelding

En komende maanden zal de puntpaprika omzet van de plaatselijke supermarkt weer wat hoger zijn, op naar het kweekseizoen 2017.....
Robert
Moderator

Vorige

Keer terug naar Kweekseizoen 2016