Goosman 2016

Re: Goosman 2016

Berichtdoor goosman » ma aug 01, 2016 7:01 pm

Het gaat vrolijk voort in het Brabantse land. Zo eens in de 2 weken bijvoeden met tomatenvoeding en een paar grammetjes citroenzuur in 2 liter water: we mogen tevreden zijn met het resultaat in dit eerste jaar. Omdat ik (naast mijn zoon van 18 die zijn vrienden zo af en toe een Habanero toestopt 'om eens te proberen'...) in huis de enige ben die "van den pittigen speys" is, is het soms zoeken waar de oogst, die toch echt niet zo heel groot is, voor te gebruiken. Zoals in een ander topic gemeld bevallen de Mme Jeanette en Habanero me niet qua smaak, die best uitgesproken is. Maar in een Antiliaanse sambal is het toch best te doen, vooral in combinatie met m'n wekelijkse visje. De gewone Indische sambal bevalt zeer goed. Wat een verschil met de zoute potten uit de supermarkt of toko....
Zo langzamerhand kan ik ook eens aan een gevulde Ancho of Jalapeno gaan denken. Mexicaanse Mole wordt voor volgend jaar, want enkele vitale soorten heb ik nog niet.

Afbeelding
Habanero en Tangerine Dream.

De TD wisselt per pod nogal eens qua Scoville. Soort van Russisch Roulette, maar dan anders.

Afbeelding
Tangerine Dream, een blijvertje

Afbeelding
Habanero en Pokémon Go, zeer populaire combinatie onder de opgeschoten jeugd in deze contreien

Aangezien Antillianen (no offence) het met receptuur meestal ook niet zo nauw nemen vindt ik dat de brei in deze pot best Antilliaanse sambal mag heten. Er zit wat Mme Jeanette en Habanero in, maar ook wat Annuums.

Afbeelding
Soort van Antiliaanse Sambal

De main ingredients van bovenstaande Hot-Pot.

Afbeelding

Iets wat op Indische sambal lijkt (volgende poging de Bep Vuyk maar eens consulteren):

Afbeelding
Sambal

De Serrano Purple met de donkere bladeren en donker paarse bloemen begint af te rijpen. Niet pod voor pod, maar de hele zwik in één keer.

Afbeelding
Serrano purple

Tot slot: de Jalapeno Fruttivendolo Bavariensis, per plant een respectabel aantal pods. Moest er maar eens een paar in de pan mikken.

Afbeelding
goosman

Has thanked: 740 times
Been thanked: 444 times

Berichtdoor goosman » di aug 09, 2016 11:33 am

Het bouwen van een ristra is een ware kunst. Ik ben 'm niet machtig.

Afbeelding
goosman

Berichtdoor jchilli » vr aug 26, 2016 2:00 pm

Ik vind je ristra erg mooi hoor. Krijg het er warm van

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
jchilli

Has thanked: 85 times
Been thanked: 17 times

Berichtdoor goosman » za sep 24, 2016 4:07 pm

Prima, zo'n lange nazomer. De plantjes blijven produceren, de ene soort wat enthousiaster dan de ander. Madame Jeanette, Ancho, Serrano Purple en Jalapeno zijn er wel klaar mee. De Habanero begint weer, en de Rawit is nooit gestopt. Ben zeer tevreden met de oogst, meer dan voldoende voor mezelf en wat enthousiaste collega's.

Afbeelding
Rawit

Afbeelding
Rawit

De oogst is met wat zonnige dagen achter elkaar soms zo ruim geweest dat er gedroogd moet worden. Inmiddels voldoende annuum flakes om de winter door te komen. Het drogen van de Chinenses valt me niet mee, duurt over het algemeen wat langer.

Afbeelding
Zongedroogde pepers en pepers die nog onderweg zijn

Sommige annuums staan nog steeds in bloei, of doen dat na een snoeibeurt weer opnieuw.

Afbeelding
Nog in volle bloei

Afbeelding
Tabasco

De Tangerine Dream blijkt een makkelijk op te kweken soort. Levert heerlijke snoep-pepertjes op, al is de hitte te verwaarlozen. Eerder een snoep-paprikaatje, zeg maar. Nix mis mee.

Afbeelding
Tangerine Dream
goosman

Berichtdoor meatfreak » za sep 24, 2016 9:04 pm

Dat is alleen geen Tabasco maar een Annuum soort. Tabasco groeit omhoog en is Frutescens en een heel stuk kleiner.
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor goosman » za sep 24, 2016 11:38 pm

meatfreak schreef:Dat is alleen geen Tabasco maar een Annuum soort. Tabasco groeit omhoog en is Frutescens en een heel stuk kleiner.

Hmm, op het zakje zaad stond Tabasco.....weer wat geleerd. Anyway, heet is ie wel !
goosman

Berichtdoor goosman » do dec 08, 2016 4:50 pm

Kweekseizoen 2017 is door de geachte moderatoren nog niet aangemaakt. Dat snap ik ook wel, want de Sint is amper het land uit en de discussie over de kleur van de Pieten is net weer een beetje geluwd. Seizoen 2016 was een, ondanks de overvloedige regen in de lente, leuk seizoen met voor mij aardige resultaten in het eerste kweekjaar. In mei, tijdens een weekendje Elzas, had ik een doosje kleine gedroogde pepers gekocht voor in de tomatensoep. Die soep werd ernstig heet. Op hoop van zegen een paar weken geleden een paar zaden in een afgesloten doosje met perliet/vermiculiet op het Ziggo-modem gepoot. En verhip, vandaag steekt er eentje de kop boven het maaiveld uit. Geen idee wat voor soort het gaat zijn, maar één mysterie per jaar is ook wel erg leuk. Vandaag heb ik 'm in de verwarmde prop overgezet in een mix van perliet/vermiculiet/potgrond/maaszand/turf.

Afbeelding
Mysterie-pepertje 2017

De zaailijst voor 2017:

Annuum
Lombok
Puntpaprika
Tangerine Dream
Jalapeno El Jefe
Portokoleva Fifironka
Devils Serrano
Comets Tail
Hot Portugal
Golden Cayenne

Chinense
Habanero Gambia
Fatalii Goumet Jigsaw

Baccatum
Dong Xuan market
Limon

Frutescens
Guam Boonies

En dus nog het mysterie-pepertje....
Alles staat weer netjes in de verwarmde prop. Het wachten op de zomer van 2017 is begonnen.

Afbeelding
Propperdeprop
goosman

Berichtdoor Arie » vr dec 09, 2016 11:30 pm

Je bent er mooi vroeg bij! Maar het wordt zo langzaam aan inderdaad tijd voor het 2017 seizoen. En je hebt een leuke zaailijst. Waar ga je je plantjes zo lang laten als ze uit de propagator zijn? Vensterbank?
Arie

Has thanked: 37 times
Been thanked: 127 times

Berichtdoor goosman » za dec 10, 2016 12:30 pm

Arie schreef:Waar ga je je plantjes zo lang laten als ze uit de propagator zijn? Vensterbank?

Nope, na het kiemen gaan ze naar de zolder. Daar heb ik een warme ruimte (wasdroger, wasmachine, verwarmingsketel staan/hangen daar) waar ze onder een 6500k, 5000lm TL gaan. Als ze wat groter zijn, dat zal zo februari/maart worden, gaan ze naar de vensterbank. Ervaring van dit jaar leerde dat ze op een vensterbank in die warme ruimte omhoog sprinten. Desnoods top ik ze een keer. Levert niet méér, maar ook niet minder oogst op.
goosman

Berichtdoor Robert » za dec 10, 2016 4:34 pm

goosman schreef:Als ze wat groter zijn, dat zal zo februari/maart worden, gaan ze naar de vensterbank. Ervaring van dit jaar leerde dat ze op een vensterbank in die warme ruimte omhoog sprinten.

Waarom dan nu al zaaien en ze klein proberen te houden i.p.v. in febr/mrt zaaien en dan in 1 keer lekker laten gaan (zonder kunstlicht) :roll:
Robert
Moderator

Has thanked: 266 times
Been thanked: 1283 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2016