Eugene 2016

Re: Eugene 2016

Berichtdoor HennyM » di maart 29, 2016 7:23 pm

Het lijkt heel erg op een koudeschok. Heb je de zak grond op temperatuur laten komen?
Ook opletten dat je geen ijskoud water geeft. Als de temperatuur van de grond onder de 6 graden komt kan de plant moeilijk fosfor opnemen en krijg je een paarse verkleuring.

Als de planten teveel water hebben gekregen dan geeft dit andere symptomen zoals slap hangende bladeren.
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor Eugene » di maart 29, 2016 7:26 pm

De zak potgrond lag al weken op de kamer juist om op temperatuur te laten komen.

Bedankt voor het meedenken.
Eugene

Has thanked: 535 times
Been thanked: 371 times

Berichtdoor jan+jocactus » di maart 29, 2016 8:27 pm

Ik kan helaas geen info vinden op potgrond-Fleuril over de samenstelling...
Vroeger deden zich al eens onregelmatigheden voor op vlak van toevoeging niet uitgecomposteerde materialen en slecht gecontroleerde chelaat-verhoudingen, maar daar zijn de potgrondboeren tegenwoordig voor beducht! De concurrentie is té scherp geworden, de klant wordt ook mondiger...
Het enige dat nu nog kan gebeuren is een slechte verhouding tuinturf/turfstrooisel... ofwel zit de potgrond te lang in de zak, waardoor hij de compacte hardheid van bonkturf krijgt. In beide gevallen gaat de grond vermindering van het poriën-volume krijgen. In het slechtste geval gaat hij bij watergift volledig dichtslaan en eventueel de wortels verstikken. Bij opdroging gaat de potkluit ook samentrekken tot een vaste klomp, die haast geen watergift meer toelaat.
Wat ik nu omschrijf is een ultiem rampscenario, wat enkel kan voorkomen bij een oude, totaal uitgebonkte potgrond, die ruw en hard aanvoelt tussen de vingers, en die uiteindelijk enkel nog deugt als grondverbeteraar in een zandige bodem... een verse potgrond met een gezonde verhouding 70% turfstrooisel/30% tuinturf laat nog voldoende luchtvolume toe bij een eventueel kwistig gebruik van gietwater.
Daarom kan ik mij ook moeilijk vinden in het idee, dat een eenmalige slok teveel gietwater een dusdanig verwoestend effect kan hebben op je kweek... trouwens, de symptomen lijken er niet op.
Bovendien kennen we de NPK- waarde van A+B zeer goed; zelfs bij een bruuske overdosering krijg je hooguit een lichte zout-afzetting op de bladeren... alleszins geen vergiftigingsverschijnselen van dergelijke proportie! A+B kan nooit kwaad, zolang je er niet mee vernevelt of de plant raakt op z'n bovengrondse delen... maar daarvoor is toch duidelijk gewaarschuwd.
jan+jocactus

Has thanked: 3256 times
Been thanked: 1723 times

Berichtdoor Eugene » di maart 29, 2016 10:08 pm

De grond is vorig jaar aangeschaft. De grond liet zich goed verwerken, amper brokken in de zakken. En de stukken en stukjes heb ik steeds los geknepen. Ik heb informatie van de zak hieronder toegevoegd. Misschien dat het iets zegt.

Afbeelding

Afbeelding

Door ruimtegebrek heb ik op een andere kamer planten moeten zetten. Eens kijken of er verschillen optreden.
Eugene

Berichtdoor HennyM » vr apr 01, 2016 6:53 pm

Eugene had je dit het vorig jaar ook, hier staat me vaag iets van bij. Vallende blaadjes lijkt veel op bladvalziekte, hoewel ik dit niet met zekerheid kan zeggen, veelal is dit een schimmel. Mijn vraag is dan ook of je dezelfde potten hebt gebruikt als vorig jaar? Deze kan ook in de potgrond gezeten hebben, dit omdat het probleem optrad toen je de planten hebt verpot.
HennyM

Berichtdoor Hampie » vr apr 01, 2016 9:09 pm

Hallo Eugène,
Je schrijft dat je de grond vorig jaar hebt aangeschaft. Betekent dit dat de potgrond die je nu gebruikt van dezelfde batch is????
Zou hier eventueel een oorzaak kunnen liggen??
Hampie

Has thanked: 2195 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor HennyM » za apr 02, 2016 7:19 am

Eugene als je zin en tijd hebt, zou je dan een foto van de achterkant van de bladeren kunnen maken. Het afvallen van jonge bladeren en verkurken van groeitoppen kan ook een gevolg zijn van spint/trips en die zijn niet altijd goed te zien met het blote oog.
HennyM

Berichtdoor Eugene » za apr 02, 2016 1:38 pm

Bedankt voor het meedenken!

De afgelopen week heb ik mijn hoofd gebroken over wat er aan de hand is. Iedere dag komen er weer planten bij met verkleurende en afvallende bladeren. Ik heb al veel bladeren bekeken met een loepje, maar niets kunnen vinden.
Ik heb vorig jaar in het voorjaar inderdaad (deels?) dezelfde problemen gehad, ook nu heb ik kale toppen en opkrullende bladeren. Toen heb ik het op de bladluis gestoken, want ik had groene bladluizen geconstateerd. Na behandeling waren de luizen weg, maar de planten herstelden op een enkeling na niet meer. In augustus heb ik vervolgens nog wat gezaaid om wat goede moed op te doen voor dit jaar en toen heeft de witte vlieg mij mijn plezier ontnomen. Tot vandaag heb ik echter geen ongedierte waargenomen ondanks dat ik regelmatig steekproeven genomen heb. Vorig jaar heb ik als redelijk traumatisch ervaren. Vanmiddag heb ik op diverse planten witte puntjes gevonden. Ik heb er mijn loepje bij gepakt en vervolgens zag ik hele kleine witte, bijna doorzichtige, diertjes vooral rondlopen op (en nauwelijks onder) het blad. Als ik op internet speur lijkt het om een bladluizensoort te gaan. Het is niet zo dat het wemelt van de luizen, ik ben er hopelijk op tijd bij wat betreft het voorkomen van een plaag.

Aan het begin van dit draadje kreeg ik het advies om vooral niet te gaan spuiten met anti-luizen goedjes. Ik ga dus op zoek naar wat Lieveheersbeestjes en vertrouw op de natuur. Hopelijk helpt dat en herstellen de planten dit jaar wel. En zo niet dan zit de groenbak wederom maanden eerder vol dan de bedoeling is. Dan houd ik mooi tijd over om te overdenken of ik het volgend jaar nog eens wil proberen. Drie uit drie is niet echt bemoedigend.

Ik ga even de tuin in voor wat Lieveheersbeestjes. Ik houd jullie op de hoogte van de strijd hier!
Eugene

Berichtdoor HennyM » za apr 02, 2016 2:19 pm

Goed dat je dit ontdekt hebt en ook dat je lieveheersbeestjes gaat gebruiken.

Is de loep sterk genoeg om te zien hoeveel pootjes het beestje heeft?
En toch nog even naar de achterkant van het blad, zitten daar geen kleine prikgaatjes in?

Dit alleen om uit te sluiten dat het spintmijt is.
HennyM

Berichtdoor Eugene » zo apr 03, 2016 5:28 pm

Het aantal pootjes heb ik niet kunnen tellen, maar afgaande op wat ik gezien heb moet het luis zijn. Als ik zoek op foto's van spint en luis dan is het luis wat hier mijn plezier aan het verstieren is. Ik heb een aantal lieveheersbeestjes tussen de planten gezet gisteren. Vanmorgen zat er eentje tegen het raam. De anderen heb ik niet meer gezien. Ik hoop dat ze hun missie serieus nemen, want er zijn inmiddels aardig wat planten aangetast. Ook de kleine plantjes hebben tikken gehad. Ik ben benieuwd of die het nog gaan redden. Maar inmiddels is het te laat om nog te gaan zaaien, dus mogelijk minder planten en soorten om naar om te kijken dit jaar. Ik zal het maar weer zien als een les. Jammer dat onze hobby een cyclus van een jaar kent.

Heeft er iemand ervaring met een teentje knoflook bij een plant in de grond stoppen tegen luizen? Of preventief sprayen met knoflook thee (aftreksel van thee en uien)? Schijnen oma's altijd te doen tegen luizen.
Eugene

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2016