Ruud 2016

Re: Ruud 2016

Berichtdoor Southerner » di jul 05, 2016 12:43 pm

Het was te verwachten, ondanks alle aandacht en spuiten met heermoes thee heeft de Phytophthora hard toe geslagen bij de tomaten :evil: . Met weken lang hoge relatieve luchtvochtigheid en druipende bladeren van de dauw in de morgen had ik het eigenlijk al eerder verwacht, zelfs de zogenaamde resistente soorten hebbende geest gegeven, ondanks beschutting tegen de regen.
De chili's staan om en om met de tomaten dus hier had ik eigenlijk ook wel wat verwacht, echter tot op heden niets. :h
Het klinkt misschien gek , maar door dat we weinig uitzicht hebben op beter weer de komende weken, qua vochtigheid, ben ik in gedachten al de planten die gaan overwinteren aan het uitzoeken. :?
Je moet toch wat om bezig te blijven, niet dan ? ;)
Southerner

Has thanked: 90 times
Been thanked: 92 times

Berichtdoor Hampie » wo jul 06, 2016 12:10 am

Dat zijn spijtige berichten om te horen Ruud. Hopelijk valt er nog iets te redden.
Sterkte er mee...
Hampie

Has thanked: 2195 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor Southerner » ma aug 01, 2016 8:21 am

Na even gestoeid te hebben met photobucket nu dan toch een update. De chili's doen het momenteel prima, in tegenstelling tot de tomaten waarvan er nog maar 4 planten over zijn als gevolg van ziekte. Maar goed, alles dat niet ziek is, is in rap tempo aan het rijpen en sommige soorten zoals de cajun belle hangen zo vol dat ik de stam moet spalken, ze kiepen letterlijk om omdat ze in héél erg luchtige grond staan, gewoon buiten in een 40 liter pot. :D

De eerste ronde jalapeño's, Carliston's en Golden Greek Pepperoncini's is alweer een week of 2 geleden in potjes verwerkt en ik begin me écht :mrgreen: een beetje zorgen te maken over de hoeveelheid pepers die er aan komt.
Afbeelding

Ik heb overigens een aantal planten in de kliko gedeponeerd, (Bishop's Crown, Caloro ) als ze nu nog geen vruchtzetting hebben zijn ze te laat. Ik laat er maar een paar overwinteren, vandaar.

Dit jaar ben ik best wel wat rare vormen van chili's tegen gekomen. Ik denk dat mede de vele regen of te wel te weinig zon hier debet aan zijn. De meest opvallende waren de afwijkingen in de Chilhuacle Negro, sommige chili's hadden last van iets dat ik niet kan thuis brengen.
Afbeelding
Zo hoort een (onrijpe) C.Negro eigenlijk uit te zien
Afbeelding

De meeste soorten zijn halverwege hun rijpingsproces, de Numex Sunglow en de Pimente Lisa zijn al wat verder.
Afbeelding

De Pimente de Lisa's zijn compleet ontploft in het aanmaken van chili's,
Afbeelding

Zo, nu alleen nog een foto zien te maken van de omvallende Cajun Belle's en ook de Piquante die topzwaar is.
Southerner

Berichtdoor san pedro » ma aug 01, 2016 9:37 pm

Naar je cajun belles ben ik wel eens benieuwd, ik heb ze nml ook staan...

grts
san pedro

Has thanked: 65 times
Been thanked: 82 times

Berichtdoor meatfreak » ma aug 01, 2016 11:33 pm

Pimenta Lisa zien er goed uit, Ruud. Zo horen ze te zijn :h
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor Hampie » di aug 02, 2016 1:19 am

meatfreak schreef:Pimenta Lisa zien er goed uit, Ruud. Zo horen ze te zijn :h

Deze post beschouw ik als een 'welcome back' Meatfreak. Hopelijk wordt de spreekwoordelijke soep niet zo heet gegeten.....
Ik denk dat velen onder ons (waaronder ik) het zeer fijn zouden vinden als je weer (permanent) terug zou komen.
Harmen
Hampie

Has thanked: 2195 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor Zweef » di aug 02, 2016 9:36 am

De chili's staan om en om met de tomaten dus hier had ik eigenlijk ook wel wat verwacht, echter tot op heden niets. :h

Phytophthora infestans gaat niet over op pepers en paprika's dus die zullen het niet krijgen ;)

Ziet er verder allemaal super uit.

groetjes zweef
Zweef

Has thanked: 732 times
Been thanked: 517 times

Berichtdoor Southerner » do aug 04, 2016 11:15 am

De omvallende Cajun Belle's, waar ik vandaag de eerste kleur op ontdekte (behalve groen dan). Ondertussen wel gespalkt en lustig verder bloeiend zonder al te grote, eigenlijk geen, gevolgen. Ik heb een van de gesneuvelde chili's, die er af vielen tijdens het opbinden, eens geproefd en dat viel zwaar tegen. Erg bitter en absoluut geen hitte, laten we hopen dat dit veranderd bij rijpe chili's.
Afbeelding
De gespalkte/opgebonden variatie :)
Afbeelding
Close up van de Belle's

Afbeelding
En als bewijs dat chili's overal in groeien, Cajun Belle in een 2 liter pot. De bladeren wat aan de gele kant. Een 2 liter pot is met de regen van de afgelopen maanden sneller uitgespoeld dan een 40 liter pot, gezien de grote hoeveelheid chili's bij de grotere pot maak ik me hier geen zorgen om. :mrgreen:
Afbeelding
tot slot nog een foto van de Numex Sunglow die nu heel snel aan het afrijpen is en komend weekend waarschijnlijk wel het laatste zetje krijgt.
Afbeelding
Southerner

Berichtdoor Southerner » vr aug 19, 2016 10:40 pm

Tot mijn stomme verbazing had de Numex Sunglow hoe genaamd geen hitte. Wel een lekkere frisse smaak maar totaal zonder hitte dus. De plant is naar kennissen gegaan die hem erg decoratief vonden. :?

Wat waarschijnlijk wél hitte bevat zijn de Pimente de Lisa's die zowel binnen als buiten de kweektent/kas gaan als een speer. Als ik kijk naar de chili's valt me wel op dat deze soort erg lichtgevoelig is. De plant die buiten de kas staat heeft chili's die bijna zwart zijn terwijl binnen in de kas op één plant verschillende stadia van verkleuring zijn te zien die alleen verklaard kunnen worden door de bladeren die voor voldoende beschutting zorgen. De lichtste chili's vertonen slechts een blosje. Ik ben zéér benieuwd wat dit allemaal moet gaan worden. Zoals Meatfreak ergens anders hier al opmerkte, de F4 is nog niet stabiel, niet in vorm en niet in kleur, maar het werken hieraan is wel erg leuk en zorgt voor een leuke hobby.
Maar goed, foto's willen we zien !
De eerste 2 foto's zijn van 2 verschillende planten met totaal verschillend gevormde chili's
AfbeeldingAfbeelding

De gewenst kleur zit hier in ieder geval wel op.
Afbeelding
De volgende 2 chilis hangen aan de zelfde plant
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Op het zwarte af, de erfenis van de Pimente de Neijde.Afbeelding

De volgende update gaat hopelijk over de mooie kleuren van de Cajun Belle, die overigens prima smaakt als hij rijp is.
Southerner

Berichtdoor meatfreak » zo aug 21, 2016 11:26 pm

Southerner schreef:De gewenst kleur zit hier in ieder geval wel op.
Afbeelding
De volgende 2 chilis hangen aan de zelfde plant
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Op het zwarte af, de erfenis van de Pimente de Neijde.Afbeelding

De volgende update gaat hopelijk over de mooie kleuren van de Cajun Belle, die overigens prima smaakt als hij rijp is.

Mooie update, Ruud en bedankt voor je verslag over de P. Lisa :) Je opmerking over dat ze lichtgevoelig zijn klopt inderdaad. Ze hebben ook echt direct zonlicht nodig willen ze uiteindelijk mooi wit afrijpen. Zelfde geldt voor de plant, te weinig licht op het blad en het blijft relatief groen maar krijgt het goed zon dan kan het behoorlijk donker worden.

De gequote foto's zien er veelbelovend uit! Dat sommige pods wat donkerder zijn dan andere komt door het licht op de pods ;) Ook beginnen normaal gesproken erg donker, zelfs bijna zwart. Daarna worden ze lichter, paars en krijgen ze groen. Dat groen gaat naar cremé/wit en het paars wordt meer roze. Succes! De mijne doen het hier helaas wat minder door mijn eigen schuld. Heb de boel te vol gezet dus ze zijn in de verdringing gekomen door de omliggende planten die sneller groeide. Nu zijn ze daar bovenuit gegroeid maar beginnen nu pas echt met bloeien... aan de late kant dus.
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2016