Ruud 2016

Re: Ruud 2016

Berichtdoor Gijs » do jun 09, 2016 9:23 pm

Ik ken een imker, deze spreek ik zaterdag. Ik zal het voor je navragen!
Gijs

Has thanked: 1126 times
Been thanked: 693 times

Berichtdoor Southerner » ma jun 20, 2016 10:03 am

Soms word je verrast, ondanks dat je al een ziljoen keer door je tuin bent gelopen, door iets dat er de vorige keer schijnbaar nog niet was. Ik heb aan de westkant van ons huis een "trapje" van steigerhout gemaakt waar een 12 tal 2 liter potten met over gebleven chili's staan die geen plaats meer krijgen in de tuin. Ze staan een beetje voor zich uit te vegeteren in de apocalyptische regenbuien :evil: . Vanmorgen heb ik de planten eens goed bekeken, ik wilde er een paar weg geven, waarbij tot mijn verbazing de Jalapeno Early ontploft leek te zijn.
De mini plant (voor een Jalapeño dan toch) van slechts 35 cm zat van onder tot boven vol met bloemen, knoppen en beginnende chili's, ik ben halverwege bij 40 gestopt met tellen. :shock: Ik heb het idee dat het mengen van beendermeel door de potgrond hier grotendeels voor verantwoordelijk is, vorig jaar hadden de planten problemen met bloeien, vandaar de beendermeel.
Nu nog zien dat alles ook daadwerkelijk in mijn potten terecht komt. (* de foto doet de plant geen recht.Je moet hem écht in je handen nemen om het goed te zien)
Bijlagen
IMG_20160620_100052.jpg
Southerner

Has thanked: 90 times
Been thanked: 92 times

Berichtdoor HennyM » ma jun 20, 2016 11:17 am

Beendermeel is zeker goed het is calciumfosfaat en bevat ook mineralen en een beetje stikstof maar het is niet voldoende je mist immers de kali.
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor Southerner » ma jun 20, 2016 1:17 pm

HennyM schreef:Beendermeel is zeker goed het is calciumfosfaat en bevat ook mineralen en een beetje stikstof maar het is niet voldoende je mist immers de kali.

Ja , helemaal me eens. Daarom krijgen ze al weer een week of 3 DCM (7-5-6 en nog wat sporen elementen), vorig jaar was dit echter op de een of andere manier niet voldoende. Ik had het idee dat de planten te veel energie verbruikten in groeien. Grasduinend door de boeken en site's ben ik uiteraard nog meer tegen gekomen aan allerlei "verschrikkelijke" gebreken als gevolg van gebrek aan elementen, ik heb ze allemaal ter kennis genomen en het mijne gedacht. Daar de verhoudingen N-P-K goed waren heb ik me eens verdiept in welk element verantwoordelijk is voor de energie en energie transport en kwam al snel uit bij fosfaat. Dus niet getreurd en beendermeel geprobeerd voor nét dat beetje extra, vandaar dus mijn opmerking dat het wellicht daar aan lag.
Southerner

Berichtdoor HennyM » ma jun 20, 2016 3:45 pm

Southerner schreef:
HennyM schreef:Beendermeel is zeker goed het is calciumfosfaat en bevat ook mineralen en een beetje stikstof maar het is niet voldoende je mist immers de kali.

Ja , helemaal me eens. Daarom krijgen ze al weer een week of 3 DCM (7-5-6 en nog wat sporen elementen), vorig jaar was dit echter op de een of andere manier niet voldoende. Ik had het idee dat de planten te veel energie verbruikten in groeien. Grasduinend door de boeken en site's ben ik uiteraard nog meer tegen gekomen aan allerlei "verschrikkelijke" gebreken als gevolg van gebrek aan elementen, ik heb ze allemaal ter kennis genomen en het mijne gedacht. Daar de verhoudingen N-P-K goed waren heb ik me eens verdiept in welk element verantwoordelijk is voor de energie en energie transport en kwam al snel uit bij fosfaat. Dus niet getreurd en beendermeel geprobeerd voor nét dat beetje extra, vandaar dus mijn opmerking dat het wellicht daar aan lag.

DCM 7-5-6 lijkt me meer iets voor groene planten, er zit relatief veel stikstof in verhouding tot de kali. Dit kan verklaren dat je het idee had dat de planten veel energie voor het groeien gebruikten. Als je vloeibare mest gebruikt kun je het best kijken naar een mest met een hoog kalium, laag fosfor en normaal stikstofgehalte. Of je kunt ook de NK mest van de Action gebruiken die is 4-6 en bevat geen fosfor, het blijft dan wel nodig af en toe wat beendermeel te geven.
HennyM

Berichtdoor Hampie » ma jun 20, 2016 9:36 pm

Heb er geen verstand van, maar kwam onlangs op internet iets tegen dat voor de juiste balans tussen N-P-K, de K het dubbele moet zijn van N.
Hampie

Has thanked: 2195 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor Hampie » ma jun 20, 2016 9:47 pm

Groenten, groenteteelt, moestuin het gebruik van kalium
http://www.plantaardig.com/groenteninfo ... kalium.htm

Heb de link gevonden!
Hampie

Has thanked: 2195 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor HennyM » ma jun 20, 2016 9:58 pm

Hampie schreef:Heb er geen verstand van, maar kwam onlangs op internet iets tegen dat voor de juiste balans tussen N-P-K, de K het dubbele moet zijn van N.

klopt vooral voor tomaten heel belangrijk. De NK mest is 4-6 maar omdat de N organisch gebonden is klopt dit ook. Dit komt omdat deze pas na drie dagen beschikbaar is en langzaam vrijkomt, terwijl de K direct voor een deel beschikbaar is. Daarom liggen de verhoudingen bij biologische vloeibare mest soms iets anders.
HennyM

Berichtdoor Southerner » di jun 21, 2016 1:15 pm

Hampie schreef:Groenten, groenteteelt, moestuin het gebruik van kalium
http://www.plantaardig.com/groenteninfo ... kalium.htm

Heb de link gevonden!

Ik kende deze site al, maar als je kijkt bij wat er bij de tomaten wordt geschreven (pepers helaas niet in de aanbieding) zie je dat hij hier spreekt over een verhouding van 100 g/m² samengestelde meststof NPK 12+8+18 ( link: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/tomaatframe.htm ). Ik ben er maar vanuit gegaan dat ik de verhouding voor tomaten ( ik gebruik DCM Tomaten voeding) net zo goed voor chili's kan gebruiken en dat de fabrikanten van vloeibare meststoffen weten wat ze doen.

Het topic over Kalium gebrek had ik ook gezien maar compleet over het verdubbelen van kalium t.o.v. stikstof heen gelezen. Ik kan dit helemaal niet rijmen met wat bij het tomaten info gedeelte is geschreven.

Ik heb ook hier even geneusd http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=1956 .
Tot zo ver mijn 5 cent. Ik ga even mijn hoofd leeg maken in de tuin, het is droog buiten. :lol:
Southerner

Berichtdoor HennyM » di jun 21, 2016 4:09 pm

Weet je zeker dat de tomatenmest DCM 7-5-6 is? Heb namelijk twee jaar geleden vloeibare tomatenmest van DCM gebruikt en die was 5-6-7, heb de lege fles namelijk nog. De korrels die ik vorig jaar bij de tomaten heb gebruik zijn 6-3-12 +2 MgO. Nu gebruik ik 5-5-10+2 ook biologisch maar niet van DCM>
HennyM

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2016