Ruud 2016

Re: Ruud 2016

Berichtdoor Southerner » vr aug 26, 2016 11:22 am

Het is buiten veel te heet om rond te lopen :roll: dus dan maar even een update(tje). Het afrijpen van de chili's gaat momenteel in een rot vaart waardoor de beloofde foto van de verschillend gekleurde Cajun Belles een beetje de mist is ingegaan, ze rijpen heel snel van groen naar geel/bruinig/rood naar rood. Ze smaken overigens héérlijk.Afbeelding
Een beetje zon-schade bij de Cajun Belle.Afbeelding
De Golden greek pepperoncini zijn waarschijnlijk na het inmaken niet meer"golden", wellicht meer "rosé" Afbeelding
Brito's Mystery Peach komt na heel lang niets gedaan te hebben in aktie, hij krijgt er een kleurtje van.Afbeelding
Met volgend jaar alweer in het achterhoofd en de ervaring dat overwinteraars veel sneller en meer chili's vormen heb ik buiten de Jalapeño Early die overwintert ook nog Jalapeño Senorita gezaaid waarvan er 1 gaat overwinteren, deze dus.
Afbeelding
Het is tenslotte winter voor je het weet :mrgreen:
Southerner

Has thanked: 90 times
Been thanked: 92 times

Berichtdoor Southerner » ma sep 05, 2016 1:06 pm

Zoals ik een dag of 10 geleden al schreef , de chili's worden in een rot tempo rijp en uiteraard ook geoogst. Omdat ik vergeten ben de nodige foto's te maken ( meestal heb ik 's morgens vroeg om 7.00 uur nog geen camera bij de hand ) heb ik vanmorgen maar eens een resultaat overzichtje gemaakt van een rondje door de tuin.Afbeelding
Dit jaar toch nog een beetje tomaten, de Tiny Tims stonden droger dan de rest en de Galapagos is héél laat gezaaid ( 15 mei ) en toch nu al rijpe tomaatjes, maar niet voor herhaling vatbaar want erg zuur. :roll:
De Jalapeño Purple's zijn nagenoeg leeg geplukt, dit jaar uitzonderlijk vroeg rijp en ondanks dat ze lang aan de struik zijn blijven hangen niet zo rood geworden als ik mij uit het verleden herinner :?: .Afbeelding
Op het P.Lisa front gebeurt ook van alles, de bijna zwarte chili's zijn rap aan het veranderen en spontaan veel lichter van kleur, bij de nagenoeg "witte" chili's is nu ook wat kleur te zien en een enkeling begint steeds mooier "wit"te worden. De foto van de witte is mislukt :oops: dus moeten jullie het doen met een foto van de "donkere" exemplaren.Afbeelding
Het weer bericht is erg gunstig dus ik vermoed dat dit jaar alle chili's, ook die buiten de kweektent staan, rijp gaan worden. Degene waar het eigenlijk allemaal om begonnen is, de Piquante, doet niet veel meer dan steeds maar weer nieuwe chili's vormen, zonder aanstalten te maken tot rijpen. Ik denk dat ik 'm ga kortwieken en z'n wortels een een oplawaai verkoop . :mrgreen:
Tot zover 't updatetje.
Southerner

Berichtdoor meatfreak » di sep 06, 2016 6:20 pm

Pimenta Lisa ziet er goed uit, Ruud. Ook de Brito's Mystery Peach is gelukkig weer peach gegaan :D
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor Southerner » ma okt 03, 2016 4:02 pm

Zo'n beetje aan het eind van dit seizoen aan gekomen heb ik vandaag nog net niet de allerlaatste planten gerooid en geoogst. Er staan nog een paprika plant en een Aji Panca die maar niet wil rijpen. De 3e oogst Lisa's oogt wat magertjes gezien de berg chili's die er in totaal is afgekomen.

Conclusies voor dit jaar: alle planten in potten kleiner dan 3 liter misten hitte( door de vele regen?), de Cajun Belle brengt bijna net zoveel op als de Pimenta Lisa ( en dat was dit jaar heul veul :shock: ) De Brito's Mystery Peach krijgt nog een kans omdat hij dit jaar alleen in een 2 liter pot stond (geen enkele hitte).
De piquante is zijn doel voorbij geschoten. De chili's zijn t groot geworden, :roll: . de piquante komt dus niet meer terug.

De rest van het gezaaide was niet echt spectaculair heet of lekker en komt dus ook niet meer terug. De Jalapeño's zijn de grote winnaars geworden, altijd goed, altijd lekker. De Oranje Jalapeño komt echter niet meer terug, ik houd het lekker bij de Earlies.

Overigens staan de eerste 2 nieuwe Jalapeño Señorita alweer 40cm hoog, dat dan weer wel. :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

De Pimenta Lisa oogst, godzijdank :mrgreen: de laatste. Afkomstig van 3 verschillende planten. Ik denk dat ik alleen zaad van de middelste (qua kleur) en de witte ga oogsten. Volgend jaar is het tenslotte tomatenjaar en heb ik weinig ruimte voor meer chili's.

Afbeelding

Van alles wat, de Piquante even groot als de Cajun Belle was niet echt de bedoeling 8-) , dus...
Southerner

Berichtdoor Eugene » wo okt 05, 2016 5:57 pm

Al een veilingnummer aangevraagd? :D Mooie oogst.
Eugene

Has thanked: 535 times
Been thanked: 371 times

Vorige

Keer terug naar Kweekseizoen 2016