2015, Jan en Joke: ertegenaan!

Re: 2015, Jan en Joke: ertegenaan!

Berichtdoor Gijs » vr sep 25, 2015 5:01 pm

mooie update.
oja leuke foto van mij! :D
Gijs

Has thanked: 1126 times
Been thanked: 693 times

Berichtdoor Desiré » vr sep 25, 2015 8:05 pm

Precies weer goe geamuseerd !!! :h
Desiré

Has thanked: 506 times
Been thanked: 863 times

Berichtdoor jan+jocactus » vr sep 25, 2015 8:54 pm

Een kleine rondgang...
Alsof de duivel ermee gemoeid is, na Bokrijk begin ik te snoeien. :lol:
Hier moet ik rechtstaan,

1 Afbeelding
en hier kan ik rustig op de hurken zitten. Hier lag Joke vorige week nog rond te kruipen... sadistisch van mij... 8-)
Bloemen en kleine vruchten worden weggesnoeid; dan is er nog voldoende over!
2 Afbeelding
Trinidad Scorpion Moruga Yellow x Murupi Amerela, creatie van Stefan! Subliem!!!
3 Afbeelding
De planten dragen overdadig dit jaar. De theorie dat heterozygoten, hoewel fysiek zwakker, toch zowel kwantitatief als kwalitatief veel beter dragen, blijkt ook in de praktijk!
4 Afbeelding
Volgende twee foto's voor jou Stefan. Een oogstrelende plant met kanjers van vruchten
5 Afbeelding

6 Afbeelding
Aji white fantasy, weliswaar een hoogstandje in decoratie! In openlucht doet hij het ook opvallend goed, beter zelfs.
7 Afbeelding
Bode Roxa, Prachtig met zijn donkerpaarse bladeren, maar de vruchten vallen weinig op.
8 Afbeelding

9 Afbeelding
Dit miezerig stronkje is het bewijs dat het niet al goud is wat blinkt: de futiele restanten van een grote 7Pot Barrackpore met amper drie armetierige vruchtjes. Zijn gezellen, d'r stonden drie planten, droegen véél meer!
10 Afbeelding
Zonder woorden...
11 Afbeelding
Twee gedaanten van Murupi amarela: wit is het normale, rood is resultaat van kruising of instabiel gedrag. In de andere kas heb ik nog een oranje en een gele staan, buiten een lila-paarse... iemand een zuurtje? Ze zijn anders allen even beeldig-mooi, zelfde smaak en scherpte, dus weinig aan de hand.
12 Afbeelding

13 Afbeelding
7Pot Congo SR Gigantic. Prachtig, maar red werd bij deze plant Yellow. Heeft wel een rode broer...
14 Afbeelding

15 Afbeelding
Thai Denchai 198. Door het zonnige warme weer is de plant driftig vruchten blijven maken... en is vergeten ze te laten afrijpen. Met de komende kortere dagen maakt ie dat wel goed.
16 Afbeelding
Twee wedstrijdbeesten! Joke gaat hen regelmatig meten én tot verdere groei motiveren! Zien wat dat wordt...
17 Afbeelding
Bhut Jolokia purple. ik word verlegen als ik zijn aantal vruchten zie. Zijn twee broers dragen al even erg... een erg hete historie! :h
18 Afbeelding
Brazileira Marimbonda, alias Brazilian Wasp, een smakelijke maar zeer hete chinense. Draagt erg veel maar is laat in narijpen.
19 Afbeelding
Af en toe pikken de slakken een vruchtje mee. Ik had nochtans een deal gesloten met de padden in de kas, ze hebben blijkbaar eentje over 't hoofd gezien.
20 Afbeelding
Nog 'ns zonder woorden...
21 Afbeelding
Bhut Jolokia X Pimente da Neyde deed het aanvankelijk niet erg goed, maar heeft de laatste twee maanden een aardig stukje bijgebeend.
22 Afbeelding
Fatalli Gourmet Jigsaw, waarschijnlijk de heetste Fatalli, draagt dit jaar onwaarschijnlijk veel.
23 Afbeelding
Nog zo'n favoriet, De olijfgroene Vladan Viper; stond vorig jaar in de schaduw van een boom en bakte d'r weinig van. Dit jaar heeft ie, samen met zijn broer, alles goed gemaakt! Qua smaak en scherpte vergelijkbaar met Bhut Jolokia.
24Afbeelding

Coyote White Zan, een echt lieverdje. 'k Ben vreselijk nieuwsgierig naar de smaak...
25 Afbeelding
Aci Sivri, verschillende vruchten opengescheurd door het vochtige weer. De planten stonden pal in de zon, dus het epidermis van de vruchten is hard en sprok geworden. Met het vochtige donkere weer willen de pods opnieuw doorgroeien; tja, en dan barst de hele handel open. Snel consumeren is dan de boodschap! ;) Op zich niet erg, wat ze zijn erg lekker met ui en knoflook... 8-)

26 Afbeelding
Zalig mooi, die Trinidad, je zou nog vergeten dat ie bovendien erg lekker is!

27 Afbeelding
Conclusie: veel tomaatjes, veel chillies; Jan en Joke hebben niet slecht geboerd dit jaar. Nu nog wat zaadjes kuisen en we zijn weer moe maar tevreden... :P
ventje tekst aub joke
jan+jocactus

Has thanked: 3256 times
Been thanked: 1723 times

Berichtdoor Boudewijn » vr sep 25, 2015 10:25 pm

Wat een plezier om dit topic te lezen, prachtige oogst telkens. Wat jammer dat ik momenteel niet een wat grotere tuin heb (+- 10 m2 echter wordt hier aan gewerkt ivm verhuizing in het vooruitzicht). Ik kan niet wachten om meerdere soorten pepers te groeien wanneer er plek voor is. Zoals het er nu naar uit ziet kan ik er echter +- 8 verschillende neerzetten voor volgend jaar. Als jullie de keus hadden welke je dan zou planten, welke zou je dan doen? ;)
Boudewijn

Has thanked: 15 times
Been thanked: 77 times

Berichtdoor Koenv » za sep 26, 2015 7:41 am

telkens weer met de mond open van verbazing naar die foto's kijken !
Koenv

Has thanked: 618 times
Been thanked: 662 times

Berichtdoor vpostbode » za sep 26, 2015 10:30 am

Het mag weer eens worden gezegd ,jullie kijken weer tegen een prachtige oogst aan
En ook de fotograaf verdiend een dikke pluim voor al die prachtige foto's
Ik heb nog een vraag aan Jan ,Hoeveel kg aan pepers zal je dit jaar ongeveer oogsten dat is een vraag die mij al een tijdje bezig houd

grtz Erwin
vpostbode

Has thanked: 390 times
Been thanked: 146 times

Berichtdoor Gijs » za sep 26, 2015 8:12 pm

Ik heb all foto's weer met plezier bekeken :h
Mooi hoor :b
Gijs

Has thanked: 1126 times
Been thanked: 693 times

Berichtdoor jan+jocactus » za sep 26, 2015 9:51 pm

vpostbode schreef:Het mag weer eens worden gezegd ,jullie kijken weer tegen een prachtige oogst aan
En ook de fotograaf verdiend een dikke pluim voor al die prachtige foto's
Ik heb nog een vraag aan Jan ,Hoeveel kg aan pepers zal je dit jaar ongeveer oogsten dat is een vraag die mij al een tijdje bezig houd

grtz Erwin

Goh, Erwin, bij de hoeveelheid die we oogsten... nog nooit bij stilgestaan, ook nog nooit gewogen. Ik zou het zelf niet weten... :roll:
Bij de pluk gooien wij onze pepertjes in fruitkistjes van de veiling Hoogstraten en in grote transportkisten. Tezamen zijn er dat een heleboel, maar vraag me zelfs niet hoeveel en wat gewicht, want ik zou 't begot niet weten...
Eén ding kan ik je wel vertellen: voor mij is het nooit genoeg en voor Joke is het altijd veel te veel. :lol: Wel hebben wij een grote familie en even grote vriendenkring, die we jaarlijks een lekker heet bekje kunnen bezorgen. Wat we in overschot hebben, kan altijd naar de kippen, want die lusten dat ook, zonder daarom sambal-eieren te gaan leggen... :lol: :lol:
Boudewijn schreef: Als jullie de keus hadden welke je dan zou planten, welke zou je dan doen?

Da's een aartsmoeilijke vraag, Boudewijn; alles hangt immers af van je eigen voorkeur. Ook van welke scherpte je kan hebben en welke smaak je prefereert. Ik hou erg veel van chinense, die ga je dus bij ons het meest aantreffen. Daarnaast lust ik ook wel een betere baccatum, maar ook een meer klassieke annuum... Chili's verzamelen is feitelijk een zoektocht maken tussen alle diverse smaken en de bijkomende scherpte, die neem je voor lief. Het is dus een heel persoonlijke aangelegenheid, waarin je zelf je eigen weg moet vinden.
Het enige wat je daarin kan helpen, is het definiëren van wat je zelf graag lust en héél veel lezen... ;)
Gijs schreef:Ik heb all foto's weer met plezier bekeken
Mooi hoor

Inderdaad, Gijs, heel mooi, Tegen de oogsttijd ogen alle planten prachtig. Da's dan de kroon op het werk, of de pointe van de liefhebberij!
Geduld, jongeman, dat komt bij jou ik nog! ;)
jan+jocactus

Berichtdoor Lien » za sep 26, 2015 11:27 pm

Prachtige foto's, heerlijk om te lezen... :h
Is het zinvol om de bloemetjes en kleine vruchtjes te verwijderen voor de verdere rijping van de pepertjes... Of maakt dat weinig verschil? Ik heb dat nooit eerder gedaan... En vroeg me af of ik het beter ook doe?
Lien

Has thanked: 33 times
Been thanked: 85 times

Berichtdoor jan+jocactus » zo sep 27, 2015 10:07 pm

Lien schreef:Prachtige foto's, heerlijk om te lezen... :h
Is het zinvol om de bloemetjes en kleine vruchtjes te verwijderen voor de verdere rijping van de pepertjes... Of maakt dat weinig verschil? Ik heb dat nooit eerder gedaan... En vroeg me af of ik het beter ook doe?

De planten staan in de kassen, de dagen korten en erg warm is het niet meer. Een paar planten in huis halen, dat gaat nog; een kleine 1000 planten, geen optie... :? En weldra zitten we met herfst en winter, dan moet er volledig geoogst zijn.
Op zulk moment kan je nog moeilijk keuze maken. Je kiest dus voor vruchten met goede kwaliteit. In dat geval ga je de planten toppen en al wat nog bloem of beginnende vrucht is, radicaal wegnemen. Zodoende behoudt de plant voldoende reserve om de rest van de vruchten te laten narijpen. Dit mag misschien een drastische ingreep lijken, maar op die manier dwing je 'm zijn laatste kracht op zijn "nageslacht" te concentreren, want in principe vertegenwoordigen de rijpe pods de bestendiging van z'n nageslacht.... voor de liefhebber zelf: een geschikte oogst!
Trouwens, wat zou je in godsnaam kunnen aanvangen met al die onvolgroeide vruchten, die je nu zou laten hangen?
jan+jocactus

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2015