2015, Jan en Joke: ertegenaan!

Re: 2015, Jan en Joke: ertegenaan!

Berichtdoor jan+jocactus » ma okt 19, 2015 10:17 am

Pompoenenmarkt in Kasterlee; voor ons het tweede, maar ook laatste evenement van het jaar, en altijd een prettige bedoening! De pompoenenverkoop is in de loop der jaren wel erg teruggedrongen en het is tegenwoordig meer een landelijke markt met een hoog ambachtelijk gehalte. Naast verschillende handgemaakte proevertjes, kan de bezoeker genieten van de uitvoering van enkele oude beroepen, zoals het dorsen, paarden beslaan, zeeldraaien en andere.
Centraal staat natuurlijk de weging van de zwaartste pompoenen; Kasterlee noemt zich niet voor niks "hét pompoenendorp". De zwaarste vrucht dit jaar woog 845,4 kg! Genoeg voor meerdere ketels soep!!!
In de loop van komende week worden een aantal van zulke grote joekels uitgehold; daarmee houdt men volgende zondag op de plaatselijke waterloop een heuse pompoenenregatta, een echt potsierlijke bedoening, waarbij veel gevaren, gelachen, en vooral veel gefeest wordt.
Wij mogen elk jaar meedoen met dit markt-evenement. Joke organiseert een mini-tomatententoonstelling met zo'n 100 soortjes en samen brengen we chili's en afgeleiden: flakes, poeders, sauzen, confijt, zoetzuur én confituur. Onze tafels zijn wat klein om de 70 verschillende soorten uit te stallen, maar de interesse is danig groot. Wie ons kent, vraagt gewoon wat ie graag heeft en wij duiken met plezier in ons voorraadhoekje onder en langs de tafel. Daar staan 26 gevulde fruitkistjes...
Dat zoiets heel wat voorbereiding vraagt, is nogal wiedes; vandaar dat we ons met zulke bedoeningen slecht erg beperkt bezighouden.
Gezien de uiterst sombere dagen voordien, viel het weer van gisteren best mee, en vele mensen hadden zin in een uitstapje en een bezoek aan de markt.
Met heel veel dank aan de vrienden die kwamen kijken en spontaan hielpen; dat bleek op momenten wel nodig!
Vandaag is het rustdag, want we voelen ons gehakt stro.... morgen vliegen we er opnieuw met frisse moed in! Tomatenkas ruimen + de buitenplanten verder leegplukken (de meesten zijn al geplukt voor Kasterlee), en de mediterrane planten uitgraven en winterklaar maken. De chilikassen moeten nog enkele weken wachten, want er hangen nog tal van chili's,die nu pas beginnen te rijpen!
Nu eerst uitladen, op orde zetten en uitblazen... én natuurlijk nog 'ns in de kassen gaan kijken! :P
jan+jocactus

Has thanked: 3256 times
Been thanked: 1723 times

Berichtdoor JalapeBo » ma okt 19, 2015 8:42 pm

:clap :clap :clap
JalapeBo

Has thanked: 342 times
Been thanked: 168 times

Berichtdoor Desiré » vr okt 23, 2015 7:54 pm

Jullie kunnen toch moeilijk stilzitten, hoor... ;) :roll: :lol: :lol: :lol:
Desiré

Has thanked: 506 times
Been thanked: 863 times

Berichtdoor jan+jocactus » di nov 03, 2015 7:03 pm

November... de dagen worden beduidend korter, de bomen verliezen stilaan hun blaadjes, qua temperatuur scheelt het ook reeds een ferme frak... én de laatste chili's rijpen langzaam, maar kleuren ook niet meer zo intensief. Buiten hebben de planten al veel geleden, enkel de baccatums staan er nog redelijk fris bij. In de kassen staan de planten nog redelijk mooi, al moet er nu terdege uitgekeken naar occasionele schimmels.
Besluit een van deze dagen (of weken) mag er geoogst én geruimd worden; het begint toch zo'n klein beetje te dringen, aangezien de hoop groter is dan verwacht.
Van de meeste soorten is al wat geoogst en zaden genomen, geen bergen, maar wel voldoende om een ander jaar nogmaals te zaaien...
Tijd voor een ultieme wandeling in de tuin en de kassen, en links en rechts een snapshot.
Jalapeno Jaloro X Murupi Amarela rijpt uiteindelijk langzaam bij; die neemt er wel de tijd voor!
Afbeelding
Tequila sunrise in de tuin.
Afbeelding
Picante a Mazetti; hiervan is al driemaal goed geoogst. Bijzonder groeiwillig. Gelijk bij de chinezen: waar je één vrucht plukt, komen er twee in de plaats! Prettig pepertje dat vlot weg eet, met een verrassend pittige toets! Komt volgend jaar in de tuin! 8-)
Afbeelding

Afbeelding
Nog zo'n prettig ding: Aji Verde. Wordt in Peru naar dezelfde waarde geschat als in Mexico de Jalapeno. Zeer lekker als hij nog een beetje groen is, zowel gegrild als zoetzuur. Pittig maar niet opdringerig heet. Ik prefereer 'm persoonlijk boven Jalapeno. Draagt enorm goed en doet het het best in de buitenlucht. Baccatum. De rijpe vruchten drogen probleemloos aan rist en verwerken zich tot een verbazend zoet poeder.
Afbeelding
Timm, voor jou, Habanero Chocolate X Aribibi Gusano in volgende generatie. Drie planten met rode vruchten...
Afbeelding
en eentje met bleekgele vruchten, maar met hetzelfde banaanachtige fruitaroma en schroeiheet. Draagt onwijs veel!
Afbeelding
Sugar Rush Peach. Een langzaam rijpende baccatum, lekker zoet bij een bijna Habanero-scherpte!
Afbeelding

Afbeelding
Cayenne violet. Probleem bij rijpe vruchten, rotten erg snel.
Afbeelding
Dedo de Moca, een milde, zoete baccatum. Ietwat boomvormige groei. Een pittige knabbel, zo uit het vuistje!
Afbeelding
Een mooie, erg milde knuffel: Ubatuba Cambuchi. Optimale standplaats: buiten in een kuip(je) zodat je 'm in 't najaar nog binnen kan laten narijpen. Heel decoratief én bovendien lekker!
Afbeelding
Iets heter en beduidend minder qua smaak, maar een haast miraculeuze opbrengst, Rain Forest. Plant staat in de tuin en is reeds verschillende keren "gemolken". Rijp zijn de vruchten wel lekker op zoetzuur of op (gearomatiseerde) siroop.
Afbeelding
Bolivian Bumpy, samen met Limon een kandidaat voor de chili-jam! D'r staan dan ook verschillende planten van...
Afbeelding
Pimenta Barro do Ribeiro, een baccatum, die je ergens zou kunen vergelijken met Marbles, maar dan veel groter en de vruchten dragen minder zaden.Rijp geven de vruchten een aangename frisse smaak bij medium scherpte; onrijp zijn ze niet te vr*ten...
Afbeelding
Peter Pepper. Dit jaar niet zo'n zware dracht...
Afbeelding
maar grote vruchten. Neen, ik heb geen kinderhandjes. In 't midden de variëteit "Orange".
Afbeelding
Pot Chaguanas Yellow
Afbeelding

Afbeelding
Bhut Jolokia chocolate Assam
Afbeelding
Carolina Reaper, zaden gekocht bij Puckerbutt... :?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jan+jocactus op di nov 03, 2015 8:42 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
jan+jocactus

Berichtdoor jan+jocactus » di nov 03, 2015 7:12 pm

Nagalah, Chocolate cross
Afbeelding

Afbeelding
Vladan Viper. Steeds moeilijk om de rijpe vruchten te herkennen...
Afbeelding
Verdomme!!! Vergeten...
Afbeelding
Bhut Jolokia X Pimenta da Neyde. Verschrikkelijk mooi. Je kan d'r echt niet genoeg van krijgen, kleur is haast fluorescerend! Zo verleidelijk, tot je d'r een stuk van opeet... oehoe!!!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Habanero Orange Blob
Afbeelding
Bhut Jolokia Caramel
Afbeelding
7Pot White
Afbeelding
Tobago Treasures White; de ene plant frisgeel...
Afbeelding
... en de andere friswit!
Afbeelding
Bhut Jolokia Orange Copenhagen
Afbeelding
Pimenta Kathumby
Afbeelding
Green Hornet (?). Dit is een van de 4 takken; de plant is vorige dagen jammerlijk uiteen gevallen met de steunstokken weg te nemen... :roll:
Afbeelding
Brasileira Marimbonda. een van de eerste chili's die toont dat hij de eerste koude niet op prijs stelt. Alle zes de planten laten hun bladeren reeds vallen; deden ze vorig jaar ook al...
Afbeelding
Pimenta Lisa, Qua attractiviteit een ware nummer 1! Bovendien een heerlijk chinense-aroma.
Afbeelding
Pimenta Lisa Peach X Scotch Brain
Afbeelding
7Pot Evergreen X Murupi Amarela
Afbeelding
Pimenta Lisa, andermaal... is ie niet prachtig!!!
Afbeelding
Een nieuwkomertje: Bhut Jolokia White
Afbeelding
Pimenta lisa Peach X Scotch Brain, rode vorm
Afbeelding
Dat waren dus nog enkele planten, waarvan nog geen zaden geoogst waren. Bij deze staan de vruchten klaar in de living, of toch een gedeelte. Dat maakt het hoopje planten, die moeten ontzaad, weer een beetje kleiner...
Laatst bijgewerkt door jan+jocactus op di nov 03, 2015 9:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
jan+jocactus

Berichtdoor Wouter K » di nov 03, 2015 8:51 pm

:h Hier heb ik echt naar uitgekeken!
Spijtig genoeg kan ik niet zelf in de serre komen ronddwalen en genieten van al die hete (en minder hete) pepers die jullie steeds opnieuw weten te kweken. Gelukkig maken de foto's heel wat goed.
Iedere keer dat ik in de serres rondliep bleef ik mij verbazen over de enorme groei bij jullie planten. Hoewel jullie er door spijtige omstandigheden niet in slaagden om de planten tijdig uit te planten is het resultaat er niet naar!
Zoals, waarschijnlijk, zovelen onder ons kijk ik steeds mijn ogen uit en hoop ik dat ik ook ooit heel wat meer ruimte zal hebben zodat ook ik zo'n zalige serres met pepers maar ook allerhande diverse andere planten kan kweken. We roeien met de riemen die we hebben :lol:

Joke: Zowel Jolien als ik kijken uit naar nog wat foto's van onder andere de bananenplanten maar ook het kruidje roer me niet. Nadat ik dit voor de eerste keer bij jullie zag toonde ik haar dit plantje toen we eens in de serres van de kruidentuin in Gent rondliepen, natuurlijk was ze op slag verliefd!

Jan: Jij hebt daar wel enkele stevige peters bij de hand zie ik, iets anders hadden we natuurlijk niet verwacht!

Groeten uit Leuven en hou jullie goed!
Wouter K

Has thanked: 816 times
Been thanked: 425 times

Berichtdoor meatfreak » vr nov 06, 2015 3:37 pm

Wederom een prachtige update!! Toch nog een behoorlijke oogst geworden ondanks de late uitplant :shock:
meatfreak

Has thanked: 1286 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor timm » vr nov 06, 2015 5:37 pm

Prachtige update weer :clap Bedankt ook voor de update over de Habanero Chocolate X Aribibi Gusano. Ik had hier 2 rode, 2 groene, en een oranje plant. Een bleek gele nog niet. Die ziet er trouwens erg goed uit, en lijkt inderdaad flink vol te hangen! Zou ik daar misschien wat zaden van kunnen krijgen tegen de tijd dat jullie die uit de vruchten hebben gehaald?
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor Breda » vr nov 06, 2015 10:13 pm

schitterende fotoos.....klasse :h :h
Breda

Has thanked: 2 times
Been thanked: 18 times

Berichtdoor Gijs » vr nov 06, 2015 10:47 pm

Van zo veel pepers kan ik alleen dromen :b