Pim 2015

Re: Pim 2015

Berichtdoor HennyM » di maart 24, 2015 10:16 am

De keuze is aan jezelf als de potjes te klein zijn dan ontstaat er een groeiachterstand. Ik los dit zelf op door alleen de beste planten in grotere potten te zetten en de andere als reserve te bewaren. Maar het ligt er ook een beetje aan hoeveel planten je van elke soort wilt overhouden.
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor Pimpepper » za maart 28, 2015 12:51 pm

HennyM schreef:De keuze is aan jezelf als de potjes te klein zijn dan ontstaat er een groeiachterstand. Ik los dit zelf op door alleen de beste planten in grotere potten te zetten en de andere als reserve te bewaren. Maar het ligt er ook een beetje aan hoeveel planten je van elke soort wilt overhouden.

Ik heb zelf ooit gelezen dat bij bepaalde planten, wortels die uit het potje steken worden afgesneden in een jong stadium. Dit word gedaan zodat de plant word gedwongen horizontale wortels te groeien en hiermee een stevigere wortelkluit produceert. Weet iemand of dit bij pepers ook het geval is?
Pimpepper

Has thanked: 196 times
Been thanked: 94 times

Berichtdoor jan+jocactus » za maart 28, 2015 8:55 pm

Mijn gedacht ga je nooit een groeiachterstand creëren in kleinere potjes, zolang je maar voldoende water en voeding geeft. :P
Van wortels bijknippen, nog nooit van gehoord! :roll: Wél ga je bij het ompotten je potje moeten stuk knippen, indien je de wortels niet wilt beschadigen, maar voor de prijs van zo'n potje kan dit toch niet onoverkomelijk zijn. Tenslotte, ik dacht dat een chilipeper, net als een tomaat, uit zich al een oppervlakte-wortelaar was, althans bij ons toch...
jan+jocactus

Has thanked: 3256 times
Been thanked: 1723 times

Berichtdoor Pimpepper » ma mei 18, 2015 3:17 pm

Daar zijn we weer. Na twee maanden is het wel weer tijd voor een update. Voor mijn gevoel gaat het de goede kant op. Het grootste deel van de planten is meer dan 50cm hoog, met uitschieters tot 60+ (Cayenne en Bhut Jolokia Yellow). Op drie planten na staat alles in 10L emmers (met sponsoring van de lokale snackbar :D ) Tot begin juni knip ik nog alle knoppen weg.

Foto 1, The Beast :twisted:, Bhut Jolokia Yellow, bijna 65cm en begint nu pas te vertakken en eerste bloemetjes te tonen.
Afbeelding

Foto 2, een Cayenne die eigenlijk weggegooid zou worden, is ondertussen ruim 2x zo groot als de Cayenne's die in 10L emmers staan. Hij zit vol met bloemen en de eerste drie pods groeien al.
Afbeelding

Foto 3, Habanero chocolat, ik vind dit de mooiste plant, enorme bladeren, dikke stam en al vlug gesplitst.
Afbeelding

Foto 4, de nageboortes :lol:. Begin april kon ik het niet laten om er toch nog wat soorten bij te gooien. Deze zijn dus een maandje oud en ik zie wel of ze vruchten opleveren.
Afbeelding

Foto 5, het hele boeltje bij elkaar. Het staat flink vol, buiten staan ook al drie emmers met paprika en cayennes
Afbeelding

Het totale lijstje aan soorten is wel wat groter geworden dan de vier die ik in de beginpost noemde :oops: . Dit is nu de soortenlijst:
Bhut Jolokia Yellow (2x)
Habanero Chocolat (2x)
Adjuma orange (3x)
Madame jeanet (1x)
Satans kiss (1x)
Black Olive (1x)
Rawit (1x)
Tabasco (1x)
Cayenne (4x)
Jalapeno (3x)
Puntpaprika (2x)
Blokpaprika (1x)
Yellow pear tomaat (2x)
Pimpepper

Berichtdoor Pimpepper » ma jun 29, 2015 10:49 am

Weer even een korte update. Het gaat hier best prima. Het valt me enorm op dat de chinenses echt hard gaan en allemaal meer vruchten (of zelfs uberhaupt vruchten hebben) dan de Annuums. Zelfs de chinenses buiten gaan lekker. Hier een aantal foto's.

De eerste mini oogst van Cayennes:
Afbeelding

De eerste Madam Jeanetjes (staat binnen):
Afbeelding

Afbeelding

De Habanero Chocolate, doet het echt super. Zitten nu een kleine 20 pods aan, en nog veel meer bloemen (hoewel er de laatste dagen ook veel bloemen afvallen):
Afbeelding

Afbeelding

De Bhut Jolokia Yellow (buiten, helaas flink wat zonnebrand opgelopen :oops: ):
Afbeelding

Afbeelding

De puntpaprika, kan iemand me vertellen wat het bruine plekje op het steeltje is?
Afbeelding

En het hele stel dat buiten staat:
Afbeelding

De zaailingen uit april beginnen hun eerste bloemen te ontwikkelen en gaan vandaag in 10 liter emmers worden over gepot.
Pimpepper

Berichtdoor Pimpepper » za aug 01, 2015 10:08 pm

Hieronder een foto van de eerste echte oogst. Habanero chocolate en mdm jeanet.
Twee planten hebben de storm vorige week niet overleefd helaas.

Afbeelding
Pimpepper

Berichtdoor Hampie » zo aug 02, 2015 1:59 am

Mooie eerste oogst, dat er nog maar veel mag volgen. Gelukkig herstellen de planten zich meestal snel na (storm)schade.
En nu....??? Chilisaus maken? ?
Hampie

Has thanked: 2192 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor Pimpepper » zo aug 02, 2015 11:26 am

Hampie schreef:Mooie eerste oogst, dat er nog maar veel mag volgen. Gelukkig herstellen de planten zich meestal snel na (storm)schade.
En nu....??? Chilisaus maken? ?

De planten die verloren zijn die waren letterlijk onderaan de stam afgebroken, ondanks de steun van bamboestokken. Een Jalapeno staat er nog zeer triest bij, onderaan de stam is een hoop "schors" weg. Ik hoop dat die nog bijtrekt. Een van de puntpaprika had een tak verloren met onrijpe vruchten, die zijn gister in de maaltijd beland.
Wat ik met de habaneros ga doen weet ik nog niet, tot gister had ik zelfs nog nooit een habanero op. Gister had ik er een door de gevulde courgette gedaan en dat smaakte naar meer! Dus ik vries ze voorlopig nog in om ze later als geheel te verwerken.

Hierbij nog enkele podshots (excuses voor de kwaliteit):

Siamese rawit
Afbeelding

Satans Kiss
Afbeelding

Jalapenos en op de achtergrond Cayennes
Afbeelding

Bhut Jolokia Yellow
Afbeelding
Afbeelding

Blokpaprika
Afbeelding
Pimpepper

Berichtdoor HennyM » zo aug 02, 2015 11:41 am

Die bruine plek is littekenweefsel, dus is deze beschadigd geweest. Door wat weet ik natuurlijk niet, verbranding, beestjes of iets anders.

Helpt het niet door met een stofvrij doekje over de lens te gaan?
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor Pimpepper » za aug 15, 2015 6:53 pm

En vandaag weer een oogst binnen gehaald:

Afbeelding

De rode pepers die hieronder staan heb ik gezaaid als een gele Bhut jolokia maar deze zijn dat klaarblijkelijk niet. De andere Bhut yellow is namelijk wel gewoon geel aan het afrijpen. Iemand een idee welke soort de rode peper wel is? :?

Afbeelding
Pimpepper

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2015