Mahi 2015

Re: Mahi 2015

Berichtdoor Mahi » ma sep 28, 2015 9:51 pm

Vorige week nog wat verse pepers geoogst en ook een gedeelte geoogst en al verwerkt tot heerlijk ruikende poeders zowel hete poeders als zoete paprikapoeder en hele gedroogde pepers met een geweldig aroma :D
Er ligt nog meer te wachten in de kas, maar sommige moeten nog wat afrijpen, ik hoop dat het snoeien van de planten wat helpt dit te bespoedigen want we zitten naar mijn idee al laat in het jaar.

Van de Carribean orange en Habanero gold wil ik sambal of hot sauce maken, als je een goed recept hiervoor hebt schroom dan niet om deze te delen :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
Mahi

Has thanked: 1007 times
Been thanked: 721 times

Berichtdoor Mahi » vr okt 16, 2015 7:02 pm

Toch maar weer eens wat geoogst ben een beetje laat ermee maar pepers zijn nog stevig dus het gaat nog goed.
Kom er wel achter dat ik dit jaar iets teveel planten heb gehad :mrgreen:
Maar goed je hoort mij niet klagen.

Afbeelding

De hang pepers ga ik kijken of ik die kan overwinteren hangend voor het raam :)

Afbeelding

Kijken of ik van het weekend stukje bij beetje nog planten naar binnenhaal uit de kas of nog wat pepers ga oogsten.

Afbeelding

De planten in de kas heb ik een tijdje terug nog wat blad van gesnoeid in de hoop dat deze wat sneller zouden afrijpen.

Afbeelding

Er komt geen eind aan dit jaar dan heb ik ook nog planten in huis en nog wat in de tuin :lol:
Mahi

Berichtdoor Mahi » vr okt 16, 2015 10:50 pm

Oh ja, ik kwam in de tuin ook nog Meneer jalapeño tegen die 's avonds nog even de pepers binnen kwam bekijken :mrgreen:

Afbeelding
Mahi

Berichtdoor Mahi » wo okt 21, 2015 11:30 pm

Als eerste fot is niet echt scherp maar ja mob. phone

FF struinen op internet op zoek naar recepten voor habanerosaus, rode habaneros heb ik nog een mandje van klaar staan gelukkig :D maar nu roepen heel veel recepten voor hot sauce blijkbaar om wortelen, nu had ik nog een restant wortels liggen dus ben ik gelijk maar aan de slag gegaan, en als ik het recept lees wil ik me in eerste instantie daaraan houden, op het moment dat ik in de keuken sta, dan krijg ik de spirit en ga ik toch weer afwijken en dingen toevoegen of juist weglaten :lol:
Maar ja het eindresultaat mag er zijn een lekkere hot sauce van rode habaneros, en ja hij is oranje daaraan zullen de wortelen wel de schuldigen zijn. :mrgreen:
Ik hoor net de deksel klikken dus die kunnen we weer even bewaren ;)

Afbeelding
Mahi

Berichtdoor Entropy » di nov 03, 2015 7:00 pm

Heb je ook een receptje van de saus perongeluk? :D
Entropy

Has thanked: 12 times
Been thanked: 35 times

Berichtdoor Mahi » wo nov 04, 2015 12:26 am

Entropy schreef:Heb je ook een receptje van de saus perongeluk? :D

Het receptje zoals ik het heb gemaakt gaat ongeveer zo:
men zegt neem 10 habanero's of als je het wat pittiger wil wat meer, dus dat werd bij mij al snel 3x die hoeveelheid habanero's plus een Trinidad scorpion moruga, maar neem dus een hoeveelheid wat jou een beetje te doen lijkt :D

dan ongeveer 2 /3 tenen knoflook
ongeveer 1 cup = 250/300 gram wortelen
2cup water = 480ml water
3 eetlepels limoensap (liever vers, niet uit een plastic flesje)
3 eetlepels Azijn
ongeveer een theelepel zout
dan kan je eventueel nog mango toevoegen of papaya, maar dat heb ik dus niet gedaan.(vandaar dat mijn sausje waarschijnlijk wat dunner was)

Doe een beetje olie in de pan en doe de knoflook en ui erin en zachtjes op niet te hoog vuur aanfruiten.
Daarna de wortel en water toevoegen en aan de kook brengen, de wortel had ik klein gesneden zodat deze wat sneller zou garen.
wacht tot de wortel zacht wordt.
Voeg de pepers het zout, limoensap en azijn en het eventuele fruit toe en doe alles in een blender en pureer het tot een fijne massa, zoals die nu is is de saus redelijk dun en goed schenkbaar,laat even de kook er overgaan, en kook eventueel iets in tot de gewenste dikte.
Daarna kan je de saus in potten of flessen gieten.

Zelf zou ik hem nog iets stropiger willen en wil gaan proberen dit te doen met xanthaan gum, want dan kook je de saus niet in maar word die wel wat dikker.
Mahi

Berichtdoor Mahi » vr nov 06, 2015 11:57 pm

Vandaag de kas in geweest om weer wat pepers te oogsten blijft gelukkig lang redelijk weer dus ik laat er nog een aantal hangen zo kan ik het stukje bij beetje verwerken, afgelopen week nog het een en ander op zoetzuur gezet.
En morgen van de Habanero pepers ga ik een shiracha saus maken, de andere pepers ga ik opsplitsen in een gedeelte zoetzuur en een gedeelte sambal ( weet nog niet precies wat)
Afbeelding
Afbeelding
Ook hier loopt het een beetje op zijn eind en her en der komt er wat schimmel te voorschijn. Maar het meeste hangt rijp aan de planten en een aantal planten heb ik naar binnen gehaald.
Zo heb ik ook nog een Rocoto Orange met giga pepers maar die blijven nog steeds groen, dus die wil ik ook naar binnen gaan halen in de hoop dat deze alsnog afrijpt.

Ik heb ook de camera opgepakt om een foto te maken van de Bhut Jolokia Chocolat om daar een canvas o.i.d. van te laten maken :D
Afbeelding
Mahi

Berichtdoor christof » za nov 07, 2015 6:41 am

mooie foto !! :h
christof

Has thanked: 26 times
Been thanked: 175 times

Berichtdoor Mahi » vr nov 27, 2015 9:29 pm

Ik heb wat planten naar binnen gehaald waaronder de rocoto orange want daar hingen nog aardig wat pods aan maar afrijpen op een enkele na, ho maar, nu zie ik waarempel toch nog twee pods gaan afrijpen binnen.
Ook weer een keer wat geoogst om weer te verwerken, gaat eruit zien dat dit seizoen naadloos gaat overlopen in die van volgend jaar :mrgreen:

Afbeelding
Mahi

Berichtdoor Ralf » za nov 28, 2015 1:08 am

Mijn rocoto's waren ook erg laat, wat normaal is volgens mij. Enorme vruchten, maar wel groen. Eenmaal begonnen met afrijpen, een schijn van kleur was voldoende om de peper er af te halen en binnen te leggen waar het wat warmer was, en de meesten waren binnen een dag of 3 a 4 mooi afgerijpt...
Ralf

Has thanked: 90 times
Been thanked: 137 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2015