Youri's Oefenrondje 2013

Youri's Oefenrondje 2013

Berichtdoor ThaReaper » wo sep 25, 2013 8:08 pm

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen weekend toch maar de knoop doorgehakt en helaas een groot deel van mijn planten in de kliko moeten gooien, omdat deze te laat zijn gaan bloeien en er hier binnen op dit moment eigenlijk geen plek voor is. :cry:

Aangezien ik hier ook met verbazing soms de nodige verslagen lees wou ik ook mijn "kindjes" laten zien.
Helaas is het dit jaar (nog) geen succes geworden qua oogst maar ik heb hier wel enorm veel van geleerd, het volgende fotoverslag spreekt denk ik voor zichzelf. Ik ben gewoon te laat hier uit gekomen! :mrgreen:

Ik ben begonnen met rode pepers te zaaien nadat ik de aflevering van Jamie @ Home heb gezien over pepers, toen dit leuker bleek te zijn als ik dacht heb ik bij de BoerenBond nog Jalapeno en Aji Umba van Buzzy Seeds Xotica gehaald en 5-kleuren en zoete paprika.
Deze heb ik achteraf gezien eigenlijk te laat nog proberen groot te krijgen om nog vruchten te krijgen in ons kikkerlandje maar he, wie niet waagt...

28 Februari, De eerste kopjes van de rode peper laten zich zien.

Afbeelding

9 Maart, Het zijn er ondertussen aardig wat meer geworden en ze beginnen de lengte in te gaan.

Afbeelding

15 Maart, De beste plantjes laten staan en de overige eruit gehaald.

Afbeelding

8 April, Na een paar dagen laten de nieuwe zaailingen ook al hun hoofdje zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

22 April, Groepsfoto in de zon :mrgreen:

Afbeelding

26 Juni, Na een beetje zon beginnen de Jalapeno's te groeien maar de rest blijft achter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

5 Augustus, Een hele tijd zijn mijn planten erg klein gebleven hoeveel zon ze ook kregen maar toen na 2 weken vakantie herkende ik ze niet meer terug.

Afbeelding
Links Jalapeno, Rechts Aji Umba

Afbeelding
De paprika's

Afbeelding
De rode pepers, mijn SD-kaart is corrupt vandaar de rode streep.

17 Augustus, Na lang wachten is het dan eindelijk zover, mijn eerste pod's hangen (al een tijdje) aan de Jalapeno! :h

Afbeelding

14 September, Na een aardige zomer heb ik de planten toch maar naar binnen gezet 's avonds omdat de tempratuur onder de 14 graden zou gaan.

Afbeelding

16 September, De allereerste oogst, 1 Jalapeno :mrgreen:

Afbeelding

22 September, De enige overlevende van de slachtpartij, 3 Jalapeno planten waar nog pod's aan hangen. Deze wel meteen even een trimbeurt gegeven.

Afbeelding
Seizoen 2013: Klik hier!

Seizoen 2014: Klik hier!
ThaReaper

Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times

Re: Youri's Oefenrondje 2013

Berichtdoor timm » wo sep 25, 2013 8:45 pm

Mooi verslag :) .En een vraag en een paar tips voor volgens jaar.
Waarom zijn jou labels pluizig? :mrgreen:
Als ik jou was zou ik volgend seizoen in losse potjes zaaien of in ieder geval de zaailingen tijdig in een eigen potje zetten.Dan hoef je naderhand niet meer moeilijk te doen om de kluitjes uit elkaar te krijgen.1 plant per pot werkt naar mijn idee het beste,zeker als je potten niet gek groot zijn,en die van jou lijken me niet meer als 5 liter.Al kan ik me daar op verkijken.
Die gaten in het blad zijn niet goed.Ik denk dat er een stel rupsen in hebben gezeten.Ik had er ook last van maar niet zo erg.
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor snx » wo sep 25, 2013 9:41 pm

Hete peper, heet boek. :oops: :)

Ik heb zelf, als newbie, het idee dat ik mn eerste zaailingen te "diep" in een pot heb gezaaid, waardoor ze maar langzaam op gang kwamen. M.a.w., de aarde waarin gezaaid had zat te diep onder de rand van de pot. Voor mn gevoel kregen ze te weinig licht. Ik denk dat als je met kleinere, volle potjes begint te zaaien, en dan gaat verpoten als ze wat groter worden, betere resultaten krijgt.

ETA: Ooh, en Jameson!
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 766 times
Been thanked: 722 times

Berichtdoor ThaReaper » do sep 26, 2013 3:59 am

timm schreef:Mooi verslag :) .En een vraag en een paar tips voor volgens jaar.
Waarom zijn jou labels pluizig? :mrgreen:
Als ik jou was zou ik volgend seizoen in losse potjes zaaien of in ieder geval de zaailingen tijdig in een eigen potje zetten.Dan hoef je naderhand niet meer moeilijk te doen om de kluitjes uit elkaar te krijgen.1 plant per pot werkt naar mijn idee het beste,zeker als je potten niet gek groot zijn,en die van jou lijken me niet meer als 5 liter.Al kan ik me daar op verkijken.
Die gaten in het blad zijn niet goed.Ik denk dat er een stel rupsen in hebben gezeten.Ik had er ook last van maar niet zo erg.

Dat pluizige is volgens mij een schimmel die op mijn multiplex naambordjes is gaan zitten :oops:
Ik ben er inderdaad achter gekomen dat ik ze beter alleen neer had kunnen zetten in een pot van dat formaat, ik wist op dat moment alleen niet beter. Volgend jaar krijgen ze een 5L pot voor zichzelf.

snx schreef:Hete peper, heet boek. :oops: :)

Ik heb zelf, als newbie, het idee dat ik mn eerste zaailingen te "diep" in een pot heb gezaaid, waardoor ze maar langzaam op gang kwamen. M.a.w., de aarde waarin gezaaid had zat te diep onder de rand van de pot. Voor mn gevoel kregen ze te weinig licht. Ik denk dat als je met kleinere, volle potjes begint te zaaien, en dan gaat verpoten als ze wat groter worden, betere resultaten krijgt.

ETA: Ooh, en Jameson!

Het te diep zaaien is inderdaad het probleem geweest bij mijn rode pepers, deze hadden bijna 10cm te gaan voor ze boven de rand kwamen. Allemaal dingen waar ik een hoop van op heb gestoken.
Zouden chillies ook samen gaan met Jameson? :mrgreen:

ThaReaper

Berichtdoor timm » do sep 26, 2013 10:52 am

Als ze van multiplex zijn kan het ook wel eens het hout zijn wat is gaan splinteren wat ik "pluizig" vind. :mrgreen:
Als je een Action in de buurt heb,kun je daar ook de bouwemmer voorraad plunderen.Die zijn een euro per emmer,en met een stel gaten in de bodem geboord prima geschikt als pot voor de pepers.Er kan bovendien 12 liter in,dus hebben ze gelijk de ruimte.
timm

Berichtdoor Billie » do sep 26, 2013 11:51 am

timm schreef:Er kan bovendien 12 liter in,dus hebben ze gelijk de ruimte.

Ik zou niet direct zaaien in zulke hoeveelheid aarde. De planten krijgen namelijk nooit het water opgebruikt vooraleer het zuur word en bijna onbruikbaar is voor de planten. Je gaat op die manier een groeiachterstand krijgen en het kan zelfs gebeuren dat de zaailingen hierdoor sterven...
Dus altijd eerst zaaien in kleine containers, bvb plastiek drinkbekers. Daarna in een grotere pot en wanneer deze vol gegroeid pas in de emmer ;)

Groetjes
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor timm » do sep 26, 2013 12:21 pm

Billie schreef:Ik zou niet direct zaaien in zulke hoeveelheid aarde.

Dat is erg overkill.Ik bedoelde die emmers als uiteindelijke pot. :)
timm

Berichtdoor Billie » do sep 26, 2013 3:08 pm

Ja daar zijn ze uitermate geschikt voor! En voor de prijs moet je het ook niet laten. In België vind ik ze zo goedkoop niet...
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor ThaReaper » do sep 26, 2013 3:34 pm

Hmmm dat is geen verkeerd idee, ik heb een Action in de buurt dus dan ga ik die maar eens plunderen binnenkort.

Ik heb nu een grote kweekbak en een tray met 60 plaatsen voor volgend jaar dus daar groeien ze in op.
Daarna wordt het even laten opgroeien in een redelijk potje voor ze naar hun definitieve bak/emmer gaan.
Tip van een vriend van me die andere planten verbouwd, zo hoeft de plant zo min mogelijk tijd te besteden aan het bereiken van de bodem

ThaReaper

Berichtdoor timm » do sep 26, 2013 4:02 pm

Ik groei alles in emmers,gaat prima.Een kweekpot of andere bloempot is hier ook een stuk duurder.Voor die euro wil ik zo'n emmer best een minuutje met de boormachine te lijf gaan.

Ze moeten wel denken."waar gaat die jongen met 10 emmers heen". :mrgreen:

Ik weet niet hoe groot de vakjes in je tray zijn,maar tray->p9->3-5L-> emmer moet goed zijn.
Ik heb ze bij gebrek aan ruimte dit jaar van p9 gelijk naar emmer gezet,maar een tussenmaatje is wel aan te raden.Dan is je plant tenminste wat groter voor hij naar buiten gaat.
timm

Volgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2013