snx oefenseizoen 2013

snx oefenseizoen 2013

Berichtdoor snx » zo jul 28, 2013 10:20 pm

Hoi allemaal,

Zoals elders op het forum al geschreven, ik ben dit jaar begonnen met wat naamloze "rode peper" zaadjes, uit twee bronnen. De 1e was een blikje met zaad en stekgrond die ik uit een euro-shop winkel heb meegenomen, op één van de foto's is dat blikje te zien. De anderen zaden kwamen uit een oud zaadzakje waarvan de uiterste kiemdatum vorig jaar was of zo. Die heb ik alsnog gezaaid toen de eerste zaailingen uit het eerste blikje verpot waren, en ook wat in een vergelijkbaar blikje waar komkommer zaadjes in hadden gezeten (wel ontkiemd, maar opgegeten door ongedierte toen ze in de tuin werden gezet).

Als ik al die prachtige planten hier in de seizoenstopics zie schaam ik me bijna om mijn foto's te plaatsen, maar ja, misschien valt er wat te leren van wat ik allemaal fout gedaan heb :) De kwaliteit van de foto's is niet super, meeste waren even snel een snapshot om internetvrienden de groei te laten zien.

Wanneer ik precies gezaaid heb weet ik niet meer, dat zal eind april, begin mei zijn geweest. Fout 1, te laat! Op dat moment had ik nog niet veel gelezen over het kweken van pepers, intussen wel. Het volgende dat ik fout deed was de stekgrond in het blikje véél te nat te houden, soms moest ik er zelfs water uit gieten. Gewoon op de vensterbank, de propagator van de Action alleen gebruikt voor kruiden (ook één groot foutenfestijn..) Het is een wonder dat die dingen gekiemd zijn! De zaailingen werden erg "sprieterig", moesten veel groeien om boven de rand van het blikje te komen voor licht.

Het verpotten van de zaailingen... brrr... Te ruw geweest, grond te hard aangedrukt... Maar toch, foto van 2 juni:

Afbeelding

Volgende fout was ze veel te vroeg buiten zetten, niks afharden, gewoon op het tafeltje gezet met andere plantjes. Later toch maar weer binnengehaald vanwege het slechte weer, en terug op de vensterbank. Op 26 juni:

Afbeelding

Op die foto is het blikje te zien, met de laatste twee opgekomen zaailingen (dat zijn overigens die twee die veel te laat verpoot waren, uit http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=1491). En twee tomaten zaailingetjes, die het overigens erg goed doen. Weer een fout in dit stadium: mest korrels erbij gedaan (terwijl het al nieuwe bemeste potgrond was!)

Een paar dagen na deze foto begonnen van de grootste 2 planten bladeren te verschrompelen en te vervormen. Veel op google (teveel water? te weinig water? Het kon allemaal...). Na een paar dagen ontdekte ik de (vermoedelijke) oorzaak: bladluis! Te dicht bij mijn aalbes gestaan waar veel luis op zit... Hop, weer op google, hoe te bestrijden. Gesuggereerd werd water met een beetje zeep. Veel te veel zeep gebruikt natuurlijk, en de plant daarna ook niet afgespoeld. Ik denk dat dit de ergste mishandeling is die ik m'n plantjes heb aangedaan... Bladluis wel weg, maar erg lelijke vlekken in de bladeren. Dit is op 7 juli, toen was het kwaad al geschied (zie die tomaatjes dan!)

Afbeelding

Die grootste, en die in de bruine pot zijn dus mishandeld. De nieuwe blaadjes die op de grote groeiden leken wel ok, ik denk dat die de plant gered hebben. Van de kleine heb ik alle slecht uitziende blaadjes eraf geknipt (slechtste eerst, later de rest) met het idee de plant daar geen energie aan te laten verspillen. Tot mijn verbazing werden er allemaal nieuwe blaadjes gevormd door dat kleintje! Ik laat 'm staan, een beetje als experiment. Misschien wel een bonchi kandidaat! Dit is hem op 21 juli.

Afbeelding

En een niet mishandelde plant (tenminste, niet met zeep), ook 21 juli:

Afbeelding

Rond deze tijd laat ik ze zoveel mogelijk buiten staan, ik haal ze binnen als er zwaar weer voorspeld wordt, zoals de afgelopen dagen.. brrr.

En na dat alles ontdekte ik dit weekend de eerste bloemknopjes, op de grote mishandelde plant! Diverse sites zeggen al, pepers kweken is niet moeilijk. Zoveel fout gedaan, en toch nog bloemvorming. Geweldig. Als het nou ook nog vruchten worden ben ik helemaal blij :)

Afbeelding

Inmiddels heb ik veel bijgeleerd, en probeer ik wat spulletjes (thermostaat, matje, TL) te verzamelen om het volgende keer goed, of in ieder geval beter, te doen :)
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 766 times
Been thanked: 722 times

Re: snx oefenseizoen 2013

Berichtdoor Billie » ma jul 29, 2013 6:40 am

Zo te zien heb je inderdaad wel wat fouten gemaakt, maar bekijk het zo...De planten die je 'mishandeld' hebt zijn wel de sterkste van de hoop. Een soort van versterkte natuurlijke selectie ;)
Volgend jaar iets vroeger beginnen met zaaien in stekgrond. Langs onder (via een schaaltje) water geven. Niet te veel voeding geven (Less is more ;) ). Misschien een serre in elkaar flansen (zie draadje Desiré). En dan komt het helemaal goed...

Groetjes en veul plezier hier... :D
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor Wicket Warrick » wo jul 31, 2013 12:24 pm

Komt wel nog goed, ik heb ook al wat fouten gemaakt in mijn eerste jaar nu, maar ik heb al gemerkt dat peperplanten heel veel kunnen verdragen. Vaak loop je gewoon wat achterstand op maar herstelt de plant zich wel :)
Wicket Warrick

Has thanked: 72 times
Been thanked: 39 times

Berichtdoor snx » do aug 01, 2013 3:56 pm

Een kleine muurkas (90x50x....cm) is inderdaad in de planning, een grote mag ik niet in de tuin. :( Zit nog te twijfelen tussen glas of folie.

Na lang twijfelen heb ik wat zaadjes gepakt en in bakjes lauw water gezet. Ik ga ze zaaien in een mini propje die ik in een opwelling bij de Gamma heb meegenomen, met 12 kokos plugjes erin. Ben nog niet klaar met een verwarmde propagator, maar het is nog warm genoeg lijkt me. Kijken wat er opkomt, en zien of ik binnen wat kan laten groeien. Ik heb in de week liggen:

"Mme Jeannette", Adjoemba's denk ik, staan ook rode op het zaadzakje afgebeeld.
"Jalapeño", is Piment Jalapeño een ras of een algemene aanduiding? Deze twee komen uit de Buzzyseeds Xotica collection.

Van zaden die ik van Dennis kreeg:
Bolivian Rainbow
Little Elf
Cielieglia Piccante
Jalapeño Hercules
Habanero Peach
Ghana Round (60 dagen tot oogst staat ergens.. we zullen zien :) )

Toch weer meer dan de stuk of 4 wat ik in gedachten had.
snx

Berichtdoor Billie » do aug 01, 2013 5:51 pm

Amai, da's vroeg :)
Vergeet niet de kokosplugs te labelen. Ik gebruik hier plastiek roerstokjes voor ;)
Billie
Moderator

Berichtdoor snx » do aug 01, 2013 7:34 pm

Billie schreef:Amai, da's vroeg :)

Hehe, een beetje compenseren voor de late start van dit jaar :) Eens kijken wat ze in huis doen.

Billie schreef:Vergeet niet de kokosplugs te labelen. Ik gebruik hier plastiek roerstokjes voor ;)

Oh.. da's ook een goed idee. Ik heb net tapas prikkers meegenomen: smalle prikkers met een klein breed handvaatje bovenaan. Kan net een nummertje op.

Afbeelding
snx

Berichtdoor Billie » do aug 01, 2013 8:41 pm

Met houten stokjes moet je wel oppassen dat ze niet gaan schimmelen... ;)
Billie
Moderator

Berichtdoor snx » do aug 01, 2013 9:42 pm

Hmm.. Elke dag leer je weer wat. Ze zijn ook eigenlijk nèt iets te groot. De rest gaat de keuken in, waar ze thuishoren.
snx

Berichtdoor pieterbl » vr aug 02, 2013 3:44 pm

Jammer dat het niet zo gelopem is als je zou willen. De beste les is het om het juist fout te doen dan zie je wat er gebeurt. Volgend jaar gaat dat helemaal goed komen.

Misschien kan je eens proberen om je pepers dicht bij basilicum te zetten. Die twee "versterken" elkaar. Je zou ook eens kunnen kijken voor biologische vijanden voor bladluis zoals larven vh lievenheersbeestje. Die lusten die beesten rauw :twisted:

Succes!
pieterbl

Has thanked: 264 times
Been thanked: 345 times

Berichtdoor snx » zo aug 04, 2013 12:12 am

pieterbl schreef:Jammer dat het niet zo gelopem is als je zou willen. De beste les is het om het juist fout te doen dan zie je wat er gebeurt. Volgend jaar gaat dat helemaal goed komen.

Dat was ook een beetje het idee. Gewoon leren van waar ik mee bezig ben. Dit jaar ben ik al blij als ik aan één plant wat vruchten krijg! De zaadjes die ik net gezet heb geldt eigenlijk hetzelfde voor: ervaring opdoen met binnenkweek.

pieterbl schreef:Misschien kan je eens proberen om je pepers dicht bij basilicum te zetten. Die twee "versterken" elkaar. Je zou ook eens kunnen kijken voor biologische vijanden voor bladluis zoals larven vh lievenheersbeestje. Die lusten die beesten rauw :twisted:

Succes!

Dank je! Toevallig staan de planten nu een beetje om mijn basilicum heen. Toch iets goed gedaan :) Ik heb nog maar erg weinig lieveheersbeestjes gezien dit jaar, zelfs niet op de overjarige tomatenplant vol luis (ik weet dat de larven te koop zijn).

Voor het binnenkweek leertraject heb ik vandaag met wat hulp van mijn oom (en zijn gereedschap!) een TL (60 cm, 6500k, 18w, Gamma, EUR 7,95 ps) lichtstandaard gemaakt. Twee buizen, ong. 20 cm van elkaar. 4 hardhout poten met 8mm gaten om de 5 cm, zodat de verlichting met M8 vleugelmoeren op verschillende hoogtes te monteren is.

Ik ben vergeten na te denken over een reflectie kap. Enkele lagen dubbel aluminium folie lijkt me te zwak, dat gaat vast mis als ik de poten op een andere hoogte wil vastmaken. Een aluminium plaat van 1 mm dik is me te duur. Ik zag in een andere thread iemand (Billie?) reflector folie noemen ipv alu folie. Wat is dat? Ik zag het alleen als isolatiemateriaal. Andere opties om zelf een kap (of 2 kleine) te fabriceren?
snx

Volgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2013