Mijn pepertjes dit jaar..

Re: Mijn pepertjes dit jaar..

Berichtdoor meatfreak » do okt 31, 2013 3:23 pm

timm schreef:Ook hier een bekent probleem.Had er vorig jaar last van en nu weer.Ook al heb ik de planten bespoten voor ze naar binnen gingen.Nu even wachten tot ik de laatste kan plukken dan kan die gesnoeid worden,alles wéér bespoten worden en weer terug naar binnen.

Wat kan helpen is de plant en wortels volledig terugsnoeien. Dompelen in een water/afwasmiddel oplossing voor een minuutje, daarna in een emmer met water en een scheutje bleek (niet teveel). Grondig afspoelen, oppotten en vervolgens inspuiten met anti-luismiddel naar keuze. De plant met pot en al in een vuilniszak zetten en dicht maken. Zo 3 dagen laten staan in een schuur of garage.

Een ervaren kweker doet het zo al jaren met goede resultaten :)
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor Robert » do okt 31, 2013 4:49 pm

En scheutje bleek, precies genoeg om niet de plant maar wel de luizeneitjes om zeep te helpen.
Knap als je dat lukt ;)

Waren chloor ionen niet de reden dat men in de glastuinbouw geen leidingwater wil gebruiken voor de planten?
Robert
Moderator

Has thanked: 254 times
Been thanked: 1267 times

Berichtdoor Zweef » do okt 31, 2013 8:57 pm

Allemaal bedankt voor de tips :b , ik hou ze zeker in het achterhoofd in het geval dat mijn preventieve maatregelen niet zouden werken op pepers!

Ik hou de bladluizen heel goed in 't oog hoor.. ik overwinter nl. al 6 jaar Brugmansia's, geraniums en pelargoniums op een onverwarmde slaapkamer en het allereerste jaar zaten die overladen vol met bladluizen en spint. Het jaar nadien heb ik oma's tips toegepast en heb ik per plant (in 20 liter potten) zo'n 15 teentjes knoflook verspreid tussen de wortels in de aarde gestopt. Sindsdien nagenoeg geen bladluizen meer bij de Brugmansia's, ik ben van plan dit ook toe te passen bij de pepers, want deze staan in tegenstelling tot de Brugmansia's, wel in de warme keuken, dus een luizenplaag zou echt heel snel kunnen uitbreken zo.

Dat samen met elke dag een grondige controle en het 'platnijpmaneuvre' bij vaststelling van luis zouden moeten volstaan denk ik.

En anders is er nog de verzuip methode.. die gebruikte ik bij de geraniums regelmatig in combo met de look. Dan laat ik het bad vol lopen met lauw water en ik leg er de aangetaste planten op hun zij in (ik houd wel de pot zelf droog door deze in te pakken in plastic want overwinteraars mogen nooit in natte voeten staan...) en zorg dat ze blijven onder liggen voor een halve dag -verzwaren met een schaal ofzo, zelfs bladluizen kunnen hun adem niet inhouden voor een halve dag, de planten zelf hebben hier echter geen last van! Dat laatste herhaal ik om de zoveel dagen eens. Op de geraniums heeft het al schitterend gewerkt dus zal het bij de pepers ook wel moeten lukken denk ik, het regelmatig vochtig/nat maken van de groene delen van planten houdt trouwens ook spintmijt weg, van dat beestje ben ik banger dan van luis LOL, spintmijten zijn namelijk in hun nopjes in de droge winterwarmte binnenhuis op planten en spint is heel erg moeilijk te bestrijden, veel moeilijker dan luis..

We zien wel hoe het gaat, ik hou jullie op de hoogte :)

groet Zweef
Zweef

Has thanked: 732 times
Been thanked: 517 times

Berichtdoor meatfreak » do okt 31, 2013 11:26 pm

Robert schreef:En scheutje bleek, precies genoeg om niet de plant maar wel de luizeneitjes om zeep te helpen.
Knap als je dat lukt ;)

Waren chloor ionen niet de reden dat men in de glastuinbouw geen leidingwater wil gebruiken voor de planten?

Heb het zelf ook nog niet gedaan maar wilde het ook zo doen binnenkort :)
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor Zweef » vr nov 01, 2013 9:01 am

Ik bedenk me net iets.. misschien gaan de pepers wel wat looksmaak en/of geur hebben als ik oma's methode toepas..
hm misschien dat ik toch maar de antiluis strategie van Meatfreak toepas.. pepers met looksmaak is nu ook niet echt om naar uit te kijken :lol:
Zweef

Berichtdoor jan+jocactus » vr nov 01, 2013 9:52 am

Inderdaad, Zweef, als luizen een plaag zijn, spint is een nachtmerrie, waar je verdomd moeilijk uitkomt! Vorige jaren last gehad van bonenspint in de aubergines. Gespoten als een gek, 't heeft veel geld gekocht voor uiteindelijk geen resultaat. Dus ... geen aubergines meer voor deze jongen!
Bladluis ga ik tegen met neonicotinoïden; producten die veel giftiger ogen dan ze in werkelijkheid zijn, maar voor heel wat (overdreven) wrevel in de imkerij zorgen. Nogal duur in aanschaf, maar erg efficiënt, als je het heel sporadisch gebruikt (resistentiegevaar). In openluchtkultuur is het momenteel verboden, in kaskultuur is het nog steeds toegestaan.
jan+jocactus

Has thanked: 3256 times
Been thanked: 1723 times

Berichtdoor snx » vr nov 01, 2013 11:24 am

Zweef schreef:Ik bedenk me net iets.. misschien gaan de pepers wel wat looksmaak en/of geur hebben als ik oma's methode toepas..
hm misschien dat ik toch maar de antiluis strategie van Meatfreak toepas.. pepers met looksmaak is nu ook niet echt om naar uit te kijken :lol:

Klinkt als een mooi experiment, als je een overwinteraar dubbel hebt: ééntje met, ééntje zonder.
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 747 times
Been thanked: 715 times

Berichtdoor timm » vr nov 01, 2013 11:51 am

Een peper met looksmaak lijkt mij geen nadeel eigenlijk. :lol:
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor Zweef » vr nov 01, 2013 2:14 pm

@snx ik heb idd een plant dubbel in de overwinteraars.. nl. een Bhut Jolokia. Ik ga het proberen LOL wie weet wat daaruit komt. :mrgreen:

@Timm hangt er vanaf welke peper denk ik, alhoewel ik gebruik sowieso al veel look in mijn gerechten dus als je 't zo bekijkt dan idd :lol:

@Jan en Joke spint kan je eenvoudig weghouden door je Aubergineplanten -en alle andere planten trouwens- (en dan best de onderkant van je bladeren) elke dag te bestuiven/besproeien met water Zorg verder voor hoge temperaturen -warme standplaats dus maar wel een plaats die toch wat verluchting krijgt-, en voldoende bemesting. Ik zet elk jaar 2 aubergineplanten in pot en sproei ze dagelijks, geen last van spint en mooie aubergines te oogsten aan het einde van het seizoen ;) En als je dan toch prijs hebt met spintmijt (eender welke soort) dan raad ik jullie dit aan, works like a charm, ik spuit niet graag (en zelden) met iets maar als het echt niet anders kan dan moet het maar..

groetjes Zweef
Zweef

Vorige

Keer terug naar Kweekseizoen 2013