Jan en Joke zijn erbij...

Re: Jan en Joke zijn erbij...

Berichtdoor Desiré » zo nov 17, 2013 10:08 am

Weer een titanenwerkje tot een goed einde gebracht !!! :clap
Desiré

Has thanked: 506 times
Been thanked: 863 times

Berichtdoor Billie » zo nov 17, 2013 11:10 am

Dat was weer een leuk middagje doorgebracht bij onze Jan en Jo!!! :)
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor Anchillique » zo nov 17, 2013 12:49 pm

Leuk dat we mee mogen genieten van jullie avontuur. :D
Ene, ik heb ook mogen proeven, had vorige week een pot gekregen van Billie: LEKKER
Dank dank
Anchillique

Has thanked: 167 times
Been thanked: 865 times

Berichtdoor timm » zo nov 17, 2013 2:39 pm

Dat word zelfs in de koffie sambal doen wil je daar ooit doorheen komen. :lol:

Ik gooi ook altijd een mix van soorten in de sambal. Al was dit meer begonnen als noodzaak om de Chinenses eetbaar te krijgen. Sambal van puur en alleen superhots word iets te leuk.
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor Billie » zo nov 17, 2013 3:14 pm

timm schreef:Sambal van puur en alleen superhots word iets te leuk.

Daar heb je maar heel weinig van nodig hé ;)
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor majoker » za nov 23, 2013 9:40 pm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
majoker

Has thanked: 279 times
Been thanked: 897 times

Berichtdoor jan+jocactus » za nov 23, 2013 10:11 pm

Schrok me vanavond heel even een hoedje! Maar neen, geen Al Qaida-terrorist... Joke die chili-zaadjes aan 't inzakken was...oef! :lol:
De twee andere foto's: Yellow fire, een vlijmscherpe wilde chinense, die bovendien erg kruidig is. Korte bossige plant die zeer goed draagt. Vruchtjes ter grootte van een jonge erwt. Pinguita de mono, letterlijk vertaald: apenpenisje :ugeek: ; 'k wist niet dat die knapen zulk heet ding hadden. :roll: Uitbundig dragende annuum met een ietwat rokerig aroma en nogal goed scherp, die met moeite 70cm hoogte haalt.
Deze twee jongens hebben mij gisteren een prettige avond bezorgd, met veel genies, gesnotter en geproest :mrgreen: ... dus vandaag kunnen de Habanero's mij zeker niet verrassen :D
jan+jocactus

Has thanked: 3256 times
Been thanked: 1723 times

Berichtdoor donaldk » za nov 23, 2013 11:46 pm

Flinke knal voor zulke kleine pepertjes, zo te horen. De hele kleine vruchtjes die ik ken zijn niet zo scherp. Ik had enkele Charapita's ontvangen van Tim, niet bepaald heet, wel gigantisch veel zaadjes. Explosive Ember was niet echt explosief, noch de Bolivian Rainbow. Wel een stukje gedroogde peper, uit een van de alutrays in de oven geproefd, gisteravond, butch, infinity, of iets anders, ik had gelijk geen droge mond meer, flinke speekselproductie en kon gewoon zonder jas buiten gaan staan;-).
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 608 times

Berichtdoor jan+jocactus » za dec 14, 2013 12:39 pm

OEF!!! 't Is gebeurd... zo goed als alle zaden gekuist :h . Wat er nu nog ligt is aanvulling; dat doen we op ons gemak :|
We hebben toch wel een paar 'dure' lessen geleerd, dit jaar: nooit of te nimmer zetten we nog zulke hoop soorten. Op den duur voel je jezelf meer boekhouder dan liefhebber. Bovendien kom je het huis niet meer uit, want al wat blijft liggen kan gaan rotten :evil: .
Door het kille voorjaar waren de chillies laat aan 't rijpen gegaan en van verveling begin je dan maar tomaten te kuisen, met de karrevracht. Wel veel zaad en nog meer tomatenpuree, maar op den duur wel wat veel van 't goede...
En toen kwamen de pepers; zoals verwacht allemaal tegelijk. Om te blèren! Na een poos ga je vanzelf minder vruchten van elke soort kuisen, want het hoeft niet meer... . Ook rook ons interieur bij tijden nogal erg... pikant :roll: zodat sommige gasten liever buiten bleven staan dan binnen te komen en te verkwijnen in hartstochtelijke niesbuien. Tja, d'r lopen toch heel wat watjes rond op deze wereld :mrgreen: ! Ik ben Joke wel erg dankbaar dat ik mijn ding in huis mocht doen, ook al had ze het bij tijden toch moeilijk. De voornemens voor volgend seizoen zijn dus heel simpel: véél en véél minder.
Ik had al veel gezaaid en eens verspeend zag ik met veel liefde de plantjes groeien ... en dan gebeurt het dat je niets meer kan of wil weggooien. In mijn schraapzucht had ik de kassen en de tuin tjokvol plantjes staan; veel te dicht bij elkaar... een beginnersfout die zelfs een ouwe rot durft overkomen. Het gevolg was dus ook zeer voorspelbaar; de planten verstikten mekaar en begonnen te iel op te groeien. Samen met een hete zomer en een manke ventilatie zorgt dat bovendien voor een té grote bloemval en dus weinig oogst... eigen schuld, dikke bult! De goede raad van Billie -wie minder plant oogst doorgaans meer- kwam dan ook met de laatste tram... en als het kalf verdroken is... :roll:
Dus nu het vervolg van onze zaad-ruillijst. D'r zijn bij de tomaten nog wel enkele soorten bijgekomen, maar we denken dat er al genoeg aan keuze is... zodat we het niet té hectisch maken.
Voor de andere zaden ga ik nu te rade bij Joke, want mijn computerkennis is zo rudimentair , dat ik niet weet hoe je zulke dingen moet geplaatst krijgen :? :oops:
jan+jocactus

Has thanked: 3256 times
Been thanked: 1723 times

Berichtdoor majoker » za dec 14, 2013 1:10 pm

de lijsten zijn klaar
even aan het zoeken en vloeken geweest
hoe laad je documenten nu weer op
dropbox te weinig gebruikt
pepers
https://www.dropbox.com/s/flghyfoe691dp ... 202013.rtf
tomaten