Jan en Joke zijn erbij...

Re: Jan en Joke zijn erbij...

Berichtdoor Billie » za dec 14, 2013 8:39 pm

Fuego schreef:Hallo dan ! :shock: Welke is de favoriet ? :mrgreen:

Ohoooh...Now you did it!! :o :shock: :? :roll: :) :D ;)
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor meatfreak » za dec 14, 2013 8:41 pm

Dat zijn inmense lijsten waar menig mens jaloers op kan zijn. Zie ik het nou goed had je dit jaar een rode variant van de CGN 21566 RED? Deze is normaal gesproken geel/oranje, dat betekent dat hij hier vorig jaar is gekruist. Heb je er toevallig foto's van Jan...
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor donaldk » za dec 14, 2013 9:57 pm

zaad-ruillijst

Jullie hebben toch alles al...

Wat kunnen we jullie nog ter ruil aanbieden?
donaldk

Has thanked: 60 times
Been thanked: 605 times

Berichtdoor jan+jocactus » za dec 14, 2013 10:29 pm

Yes, Meat, verschillende gele en één rooie d'rtussen. Maar wel dezelfde vorm en hetzelfde smaak- en scherptetimbre. Niks aan de hand, dus, zelfs mooi meegenomen! 'k Zal aan Joke vragen of zij de foto post, want als ik met al mijn computerkennis aan zoiets moet beginnen, zou ik wel 'ns het ganse forum tot ontploffing kunnen brengen :mrgreen: . In al mijn onkunde speel ik het klaar om letterlijk alles in 't honderd te laten lopen en al de energie die ik dan nog heb, besteed ik dan aan vloeken en tegen die verdomde machine schoppen... en vrouwlief zegt mij bedaard dat zoiets ook niet goed is... misschien heeft ze daarom een laptop voor zichzelf gekocht?!? In elk geval, als je d'r zaadjes van wil, steeds graag gedaan, hoor!
Dit jaar heb ik bij 't oogsten wel ondervonden dat zelfs de sterksten wel 'ns op krukken lopen. Bij Semillas had ik ook plantjes die niet direct in de correcte richting zaten... zelf een verdwaasde hommel kan zulk een kruising of vervorming niet teweegbrengen. Zo had ik toch wel enkele bijkomende kleurschakeringen. Niks aan de hand zolang de vruchten identiek qua vorm, scherpte én aroma zijn. Een Cereja da Amapa die qua vorm noch smaak geen enkel vergelijk vindt met wat ie zou moeten zijn, maar evenwel mooi oogt en bovendien een verrukkelijke chinensesmaak openbaart, dat vergoeilijkt zichzelf. Volgend seizoen ga ik wel elders op zoek naar de echte en ondertussen genieten we van die "andere" chili. Maar een Superdatil met de vorm van een uitgegroeide Joe's long, maar vrij smaakloos en toch lava-heet... da's regelrecht in de sambal mengen, geen zaden nemen en verder vergeten we die handel. Dit is nog maar een voorbeeldje. Andere zaadhandels, zo heb ik reeds ervaren, kampen ook met gelijkaardige problemen, zelfs met de beste bedoelingen. En dan..so what, ik wil zeker niet de pietlut gaan uithangen en anderen gaan doodbliksemen met de boze vinger voor iets wat de beste en de meest nauwlettende liefhebber ook kan overkomen... . Integendeel, ik ben blij met wat de andere aangeboden zaden mij wél verblijden en de rest neem ik er met de nodige gezonde fairplay bij. Een onvoorzien euvel, dat kan toch bij iedereen voorvallen en zijn de vruchten lekker, wat valt er dan nog te klagen? Ik ben de laatste om de flauwe zebedeus gaan uit te hangen, daar is het leven véél te kort voor... Onze kassen zijn volledig afgeschermd met insectengaas, en zelfs dat kan geen volkomen garantie bieden! Ondervinding leert wel beter...
Tja, Fuego, wat zijn mijn favorieten??? da's nu 'ns een aartsmoeilijke vraag, waarop ik, zelfs met mijn klein verstand, nu 's hoegenaamd geen antwoord op kan geven. In eerste instantie zijn Joke en ik énorrrme plantenliefhebbers... bewijzen zijn daar genoeg van :roll: . Als wij al moeten houden wat wij graag zien, hebben wij een stadspark nodig in plaats van een tuin. Wie mij beter kent, weet dat ik de chinenses buitengemeen fantastisch vind, zolang als ik ze niet allemaal tegelijk moet opeten en zolang er geen pitjes onder mijn vals gebit blijven haperen. Maar zo ga ik ik even uitzinnig uit de bol voor die weelderige wildsoorten met hun lieve minibesjes... én kom ik huilend klaar bij 't aanschouwen van een sierlijke Bishop's crown of een Nepalese bell. Dan zwijg ik nog over de rijkvertakte pubescenses in de tuin, die mij nochtans dit jaar flink bij de b*llen hadden door mij alleen maar onrijpe vruchten te geven... dus dit jaar geen zaden en volgend seizoen een hernieuwde poging met reserve-zaadjes.
Je kan mij beter vragen wat mijn favorieten niét zijn. Dat zijn dan de chili's die zodanig overroepen worden dat ze uiteindelijk niet of slechts ten dele aan mijn verwachtingen voldoen. Dit geldt onder andere voor de Peppadew. Oké voor bereidingen met kaas, maar au naturel stelt hij echt niet veel voor. Evengoed, qua uitzicht maakt hij veel goed: struise struik, bomvol knalrode ronde vruchten, heel makkelijk in opkweek ... volgend seizoen moet hij evengoed plaats maken voor wat anders... ;)
En voor komend jaar zal het dus streng selecteren worden, wil ik tov mijn naaste omgeving nog geloofwaardig overkomen... :roll:
jan+jocactus

Has thanked: 3256 times
Been thanked: 1723 times

Berichtdoor Jan » za dec 14, 2013 10:31 pm

Volgens mij ontbreekt de 'gewone' spaanse peper. ;)
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 159 times
Been thanked: 391 times

Berichtdoor majoker » za dec 14, 2013 10:33 pm

Afbeelding
u vraagt ,wij draaien
majoker

Has thanked: 279 times
Been thanked: 897 times

Berichtdoor meatfreak » zo dec 15, 2013 10:21 am

Hartstikke bedankt, de vorm is toch iets anders dan de gele die ik in 2012 had. Zal een bijkomstigheid zijn van de kruising met iets anders... nou vraag ik me af wat daar nou ook weer in de buurt heeft gestaan wat rood was. Als ik het me goed herinner namelijk niets wat direct bij de plant stond, een rij verderop wel wat rode soorten zoals de Scarlet Lantern, Habanero Antillais Caribbean en de Moruga. Lijkt me eerder dat hij dan met de Habanero Antillais Caribbean is gekruisd. Zag de plant en bloemen er verder hetzelfde uit als de gele variant? Zwarte stam, blad en paars witte bloemen.

Afbeelding
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor Anchillique » zo dec 15, 2013 10:06 pm

Ik heb deze soort dit seizoen van Jan gehad als plantje en mijn vruchten waren het zelfde als die van meatfreak 8-)
Anchillique

Has thanked: 162 times
Been thanked: 864 times

Vorige

Keer terug naar Kweekseizoen 2013