Jan en Joke zijn erbij...

Jan en Joke zijn erbij...

Berichtdoor jan+jocactus » vr maart 15, 2013 10:35 pm

We zijn er dan toch maar ingevlogen... zonder veel enthoesiasme eigenlijk... wat wil je met zo'n koud weer.
Eens de zaaitafel in orde, kwam de motivatie uiteindelijk dan toch... hoewel nog voldoende beheerst om er niet meteen met twee voeten tegelijk in te springen.
Ik heb de potjes gevuld met zaaigrond en de etiketten geschreven: en Joke heeft gezaaid. Aanvankelijk héél gedoseerd, nadien met de losse hand... en dat merk je nu aan de beginnende kieming.
We schrijven half februari als de eerste chillies op de verwarmde tafel komen. Nachttemperatuur wordt afgesteld op 15 tot 20°C, dagtemperatuur op 30 tot 35°C. Zeker geen temperatuursconstante! Onze ervaring als vroegere cactuskwekers heeft ons geleerd dat dramatische temperatuurswisselingen een natuurlijk kiem-shock durven geven, die voor meerdere soorten tot een goed impact resulteert. Sommige chinense's, geef ik toe, hebben het niet erg graag, die komen dus boven de centrale verwarming voor een weekje.
Ondertussen zijn al een hele hoop soortjes aan 't kiemen of reeds uitgekomen. De fatalii's en de Bhut's hebben het moeilijk gehad, maar kiemen nu ook; de Rocoto's kiemen gaandeweg tragisch, maar wat niet is kan nog komen (hoop ik). Voor deze soorten was vorig jaar bij ons een rampjaar, dus heb ik ook mijn twijfels aangaande de kwaliteit van de zaden. Ze waren mooi zwart en ze zonken vlot in 't water, dus hadden ze goed moeten zijn... .
Sinds twee weken is Joke begonnen met haar tomaten te zaaien... en ik heb alweer de potjes gevuld en de etiketten geschreven. Een hachelijke onderneming, met al de ingewikkelde, haast onuitspreekbare namen... De Oostblok-soorten althans. ik vermoed dat de mensen ginds over een extra-tongriem beschikken; ik krijg ze amper opgeschreven, laat staan dat ik er mijn mond op ga verstuiken... .
De volgende dagen komen nog enkele chili's, die 'k vergeten was, én de paprika's aan de beurt.
582 soorten! Zoveel heeft ze d'r gezaaid! Mogelijk komen er enkelen niet uit, da's dan zeker en vast geen ramp...
In het andere geval, vrees ik dat ik nog een kasje moet bij-organiseren. Tja, in de tomatenkassen kunnen we toch 600 struiken kwijt. Waar passie ophoudt en manie begint... maar ja, tijd hebben we genoeg en voor ons zijn planten hobby, tijdverdrijf, vakantie... noem maar op.
Het aantal chilisoorten. Dat weet ik zelf niet... ben op tijd de tel kwijtgeraakt... maar ik heb plaats genoeg in mijn chili-kassen. Trouwens, aubergines worden er dit jaar niet gezaaid; had de vorige seizoenen teveel last van bonenspint en ben op zoek naar een afdoend preparaat dat niet al te giftig is.
De tomaten gaan per 2 in vollegrond, de chillies per 2à 3 in een 15l pot, weliswaar een weinig ingegraven, zodat ze kunnen doorwortelen in de grond. Het vorig seizoen zijn er teveel mooie plantjes ter ziele gegaan door verdrinking... ik kan ze beter nu en dan een slok water geven, dan dat ik hen weer gaandeweg moet zien verzuipen.
En nu even aan ons Joke vragen of ze enkele fotootjes wil plaatsen; zelf heb ik daarvan hoegenaamd geen verstand!
jan+jocactus

Has thanked: 3256 times
Been thanked: 1723 times

Re: Jan en Joke zijn erbij...

Berichtdoor hydrobas » vr maart 15, 2013 10:47 pm

Wat een onderneming. Tof zeg.
582 soorten tomaten gezaaid... respect.
Waar laat je de oogst? Hebben jullie ook nog een pizzeria misschien? ;)

Ben erg benieuwd naar de foto's.
"Next to jazz music, there is nothing that lifts the spirit and strengthens the soul more than a good bowl of chili."
hydrobas

Has thanked: 42 times
Been thanked: 67 times

Berichtdoor donaldk » vr maart 15, 2013 11:00 pm

Met zo'n kwekerij hebben ze daar geen tijd meer voor over Bas. Tjeetje Jan dat klinkt als zeer veel werk, wat een onderneming. Hoe groot is je terrein wel niet en aardig wat glas? Met temperatuurwisseling had ik niet zo'n goede ervaring, kiemen op de radiator die overdag uit stond deed de zaadjes niet sneller kiemen, ten minste de mensen met stabiele temperatuur kiemden allemaal veel sneller. Inderdaad Bhut is geen makkelijke, doet hier nog steeds niks, blijkbaar kan die slecht tegen lage temperaturen.
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 608 times

Berichtdoor meatfreak » vr maart 15, 2013 11:13 pm

Veel succes dit seizoen, Jan! Welke peper en paprikasoorten heb je besloten te zaaien? Of heb je maar gewoon alles gezaaid :mrgreen:
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor Robert » vr maart 15, 2013 11:16 pm

Tjonge, 582 soorten!!
Volgens mij komt daar niemand hier op het forum overheen. Het wachten is inderdaad op de foto's kan me er nauwelijks iets bij voorstellen hoe dat er uitziet en hoeveel werk dat straks oplevert....
Robert
Moderator

Has thanked: 266 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor majoker » za maart 16, 2013 12:10 am

fotokes plaatsen, voor mijn ventje ,
zo stond de tafel er in het begin bij, met die late winterprik nog een isolatieke, de temperatuur een beetje stabiel houden
overdag natuurlijk licht geven s'avonds terug onder isolatie
Afbeelding
je ziet t'is goedgekeurd ,keurig mooi in het gelid,dat is ook maar even
Afbeelding
beginnende tomaatjes bij het verspenen gaan ze dieper de pot in ,komt wel in orde
Afbeelding
de eerste potjes pepers was zo per 10 tot 20 in een potje , de laatste niet meer, Jan bleef maar etiketten schrijven
Afbeelding
De peperkes die vroeger gezaaid waren,geven al echte blaadjes
Afbeelding
Afbeelding
in ieder geval hoge luchtvochtigheid
Afbeelding
enkel pottomaatjes een 14dagen vroeger gezaaid:birdie, fuzzy baby,balkonmove en nog enkele anderen
Afbeelding
nu mijn lijsten verder opmaken en dan kontroleren welke soorten allemaal opkomen
de erwtjes en salade ook maar even op warmte gezet,nu akklimatiseren en ze kunnen in de grond
Afbeelding
spring wel binnen met volgende fotokes,groetjes joke
Laatst bijgewerkt door majoker op za maart 16, 2013 9:21 am, in totaal 1 keer bewerkt.
majoker

Has thanked: 279 times
Been thanked: 897 times

Berichtdoor jan+jocactus » za maart 16, 2013 12:29 am

Neen, een pizzeria hebben we gelukkig niet; waar zouden we begot de tijd nog halen? We zij beiden wel verslingerd op, zij het niet verslaafd aan de smaak van een échte tomaat. Onze familie en onze vrienden delen dezelfde smaakgenoegens en voor onze pastasaus hebben we steeds meer dan genoeg kandidaten. Het grappige is ook dat de groentenboer bij ons zijn tomaten voor eigen consumptie komt halen. Hij lacht:"Ik hoef die zuurzakken uit mijn winkel niet op mijn bord, geef mij maar een goei tomaat!". En zo ontstaat dan ruilhandel... scheelt weer wat in de beurs!
Uiteraard is er jaarlijks wat overschot, maar daar zijn onze kippen zeer gelukkig mee... .
Onze kassen zijn plastic tunnels. Goedkoop en gemakkelijk te plaatsen. En, geen last van hagelschade. In de zomer staan die wagenwijd open, wél afgedekt met insectengaas tegen nijvere bezoekers. Dat moet wel als je geen kruisbestuiving wilt hebben en het is eigenlijk een quasi eenmalige investering. Zo'n doek gaat toch redelijk lang mee...
Voor onze tomaten hebben we 2 kassen van 6 X20m, met rechtopstaande wanden; Die kassen zijn ook 3,80m hoog; maar we zijn wel niet van plan om met de ladder te gaan plukken!
De chilllies hebben twee kassen van 5 X 25m, de standaard boogkasjes. Daarin kan ik zo'n 320 struiken kwijt.
Bovendien hebben we nog voldoende ruimte voor buitenkweek, want onze tuin is ongeveer 40 are groot. Als 't wat tegenzit met de tomaten, heb ik nog materiaal liggen voor een kasje van 18 X 3m. We hebben ook nog enkele bogen, maar die dienen om de sierbonen te leiden; daar moet ik afblijven!
Veel of weinig werk, da's een heel relatief begrip, afhankelijk van hoe erg je opgaat in je hobby. En aangezien het bij ons al meer op manie dan op passie lijkt... . We weten toch nog steeds het werk evenredig te verdelen. Ik doe het graafwerk en maak putjes met de grondboor, Joke poot... ik doe het spuitwerk, het begieten en bemesten, Joke knipt de dieven weg en schoont de planten ... oogsten en proeven doen we samen. En de een helpt de ander waar nodig.
De discussies over kiemtemperaturen laat ik graag ongemoeid. Ieder heeft z'n eigen methode en is daar gelukkig mee. Ik ben in 't verleden al op vele plekken geweest of heb er over gelezen. Nergens in de natuur ben ik een thermostaat tegengekomen, maar wel wisselende dag- en nachttemperaturen. Bij ervaring (30 jaar cactuskweek) weet ik dat cactussen daar erg gevoelig aan zijn, dus die uitzaai onder dergelijke omstandigheden leidde steeds tot verhoopt succes. Tja, ik heb de lijn doorgetrokken naar de chillies en de tomaten. Eerlijkheidshalve vermeld ik dat ik niet op één zaadje kijk.
Bij ons noemen ze dat: zaaien met de franse slag. Voor de kiemlingen kan het misschien survival of the fittest zijn, de planten zijn wel van meet af aan afgehard. Als je dan nog eens de sterksten selecteert... .
Hoeveel chilisoorten ik gezaaid heb, 'k zou het om den duvel niet weten. Wel redelijk wat zaden (meer dan 100 soortjes) bij Semillas gekocht, nog meer soortjes via ruilen, nog wat van eigen kweek en tenslotte de soortjes die ik vorig jaar vergeten was... 'k heb de ganse handel bij mekaar gepakt en ingezaaid... en nu maar vingers kruisen!
De zaaitafel is 10X 1m. We hebben die héél eerlijk verdeeld: de grootste helft voor Joke, de kleinste voor mij (Dat denk ik toch, nou moe...).
En nu wil Joke d'r bloemetjes nog zaaien... aiai!
jan+jocactus

Has thanked: 3256 times
Been thanked: 1723 times

Berichtdoor carlo » za maart 16, 2013 9:04 am

Wat een werk, wat een werk....... :clap
carlo
Moderator

Has thanked: 132 times
Been thanked: 215 times

Berichtdoor Robert » za maart 16, 2013 9:24 am

Inderdaad, als ik dan al die zaailingen bij elkaar in een potje zie en ik aan verspenen van alles moet denken....
Robert
Moderator

Has thanked: 266 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor pieterbl » za maart 16, 2013 1:05 pm

Ziet er zeer indrukwekkend uit jan en joke! :mrgreen:

Er bestaan legio biologische bestrijders tegen spint. Misschien dat interessant ipv preparaatjes?

Veel succes en kweekplezier:D
pieterbl

Has thanked: 264 times
Been thanked: 345 times

Volgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2013