Het is zover, de denolijst is eindelijk klaar

Het is zover, de denolijst is eindelijk klaar

Berichtdoor donaldk » do feb 14, 2013 4:02 am

De Deno kiemlijst is eindelijk klaar, voor mijn referentie gelijk de nummers van de zakjes erbij, mocht ik het vel papier kwijt raken;-). Ik denk dat ik er voorlopig een paar oversla, omdat ze zoals de Roco's en de Goatsweed lang nodig hebben. Daar kwam ik achter na het nalezen van de beschrijvingen van de diverse soorten. En 26 soorten is toch wel erg veel. Van de compacte planten doe ik er daarom eerst maar eens een per soort, omdat ik maar liefst zes soorten compacte peperplanten heb.

Van de rest doe ik er twee, op de Ring of Fire Cayenne na, daarvan doe ik er drie, omdat dat een iets vroeger dan gemiddeld pepergevende en een soort van algemene peper met ook wat hitte zou zijn, dus een mooie basis lijkt mij.

Zelfs met slechts twee zaadjes per soort denk ik niet dat ik alles op kan potten, dus geen idee wat ik ga doen als alles opkomt en goed groeit.

(Zeer) heet:
1 Bhut Jolokia (Sol) x2
2 Trinidad Butch-T (Sol) x2
3 Infinity (Leendert) x2
4 Mme Jeanette (JalapeBo) x2
5 Habanero Red Savina (Danny) x2
6 Habanero Geel (Danny) x2
7 Scotch Bonnet (Ger) x2
8 Fatalii (Anchillique) x2
9 Datil (Incendia) x2

Medium heet:
10 Cayenne Ring of Fire (Ger) x3
11 Thai Sun (Sol) x2
12 Bulgarian Carrot (Jackass) x2
13 Peter Pepper (Sol) x2
14 Lemon Drop (Anchillique) x2
15 Rainforest (Anchillique) x2
16 Bishops Crown (Anchillique)
17 Brazilian Starfish (Robert)

Compacte soorten:
18 Bolivian Rainbow (Incendia) x1
19 Prairie Fire (Robert) x1
20 Tiny Samoa (Robert) x1
21 Explosive Ember (JalapeBo) x1
22 Little Elf (JalapeBo) x1

Reeds uitgekomen:
Grandpa's Home Pepper (Jackass) x3 (van de zes in twee rondes, in potgrond, gezaaide zaadjes)

Van de week nog maar eens kijken of/wanneer ik de rest doe:
Goatsweed (Ger)
Piperka Vezena (Ger)
Rocoto Rojo (Sol)

Ik moet de minder bekende soorten toch weer nazoeken, wat is het allemaal ook al weer.

Datil: "The Datil is an exceptionally hot pepper, a variety of the species Capsicum chinense (syn. Capsicum sinense).

Datils are similar in strength to habaneros but have a sweeter, fruitier flavor. Their level of spiciness may be anywhere from 100,000 to 300,000 scoville units. Mature peppers are about 3.5 inches long and yellow-orange in color.

The pepper is almost identical to a west African pepper called the "fatal" or "Fatali"." Aldus de Wikipedia

Rainforest: Forse plant met goede opbrengst volgens 'Mooie Moestuin' Diana.

Goatsweed: "Opbrengst prima, maar wel laat (zelfs in de kas).", aldus 'Mooie Moestuin' Diana.
donaldk

Has thanked: 55 times
Been thanked: 599 times

Re: Het is zover, de denolijst is eindelijk klaar

Berichtdoor Billie » do feb 14, 2013 7:19 am

Mooie lijst Donald. Ik ken al iemand die sambals gaat maken einde dit seizoen ;)
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor Anchillique » do feb 14, 2013 7:17 pm

leuke lijst. Leuk dat je erbij zet van wie je de zaden hebt, dan kunnen we onze kindjes mooi volgen :lol:
Ook leuk voor mij om te zien dat je drie van mijn favorieten hebt, ik hoop dat alles uit gaat komen

Q
Anchillique

Has thanked: 157 times
Been thanked: 861 times

Berichtdoor donaldk » do feb 14, 2013 9:26 pm

Ja die had ik er voor mijn eigen tracking al bij staan in mijn kweeklijst, dus cut & paste en ze staan er hier ook weer bij;-).

Heb drie soorten niet gedaan, de andere twee-entwintig liggen nu in een vleesschaaltje met een andere bovenop op een krukje voor de radiator. Als de kachel aanstaat is het 24 graden in het bakje.

Zakjes glijden onderuit, dus ze liggen nu in plaats van rechtop te staan.

Sambal gebruik ik eigenlijk nooit, ben meer van de poeder. Maar olie zou je ook kunnen injecteren in het vlees. Of verse pepers malen en oplossen in zout en dan laten drogen. Plaat zout kun je dan klein slaan en de zoutkorrels dan via osmose laten intrekken, neemt het de pepersmaak mee.

AchilliQue, je verpakking is erg netjes en mooi, maar je moet het papier er helemaal uithalen en die zit erg strak, dus nogal een gefriemel om de zaadjes eruit te halen;-). Ik gebruik slap plastic voor de zakjes dus was ook nog een gedoe om de natte pakketjes er in te krijgen, plastic bleef altijd plakken. In totaal een paar uur bezig geweest met volgorde bepaling/hernummering en het uiteindelijke in papier en plastic verpakken. Zaadjes netjes met puntje naar beneden enzo, ja ben pietluttig;-).
donaldk

Berichtdoor Anchillique » zo feb 17, 2013 8:05 pm

Wauw, je zet de zaadjes met de goede kant naar beneden :shock:
nu snap ik waarom bij mij de deno methode altijd tegenvalt, zo precies ben ik niet :D
De verpakking is provosories gemaakt, een verkleinde print van de echte, inderdaad meer voor de leuk dan voor de praktisch ;)
Anchillique

Has thanked: 157 times
Been thanked: 861 times

Berichtdoor donaldk » zo feb 17, 2013 8:52 pm

Ja heel mooie verpakking, ook met de andere kleine zakjes zonder zo'n papieren omslag is het priegelwerk hoor. Probleem is de temperatuur, was net ook nog maar 18 graden:-(.

Ik heb het in ieder geval geprobeerd, maar niet alle zaden zitten ook in koffiefilter naast keukenpapier, alleen de hele hete soorten, die lang kiemen.
Laatst bijgewerkt door donaldk op zo feb 17, 2013 9:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
donaldk

Berichtdoor Billie » zo feb 17, 2013 8:57 pm

Om te kiemen is dit aan de lage kant, al moet ik zeggen dat de temperatuur van mijn aquarium 's morgens ook op 18°C staat.
Daar hebben de propagators ook ingestaan, dus het is niet onmogelijk ;)
Billie
Moderator

Berichtdoor donaldk » zo feb 17, 2013 9:17 pm

Ik weet het, maar ja heb hier geen plek met een constante hoge temperatuur gevonden.
donaldk

Berichtdoor donaldk » vr feb 22, 2013 9:05 pm

Na het bakje van de week maar direct op een radiator te hebben gezet, heb ik nu vijf soorten die voorzichtig beginnen te kiemen. Tussen de drie en tien milimeter lange witte sprietjes. Soms slechts bij een van de twee zaadjes. Kun je ze eigenlijk te nat houden?
donaldk

Berichtdoor Billie » vr feb 22, 2013 9:34 pm

Yup. Te nat kan je testen.
Neem een beetje potgrond. Laat ons zeggen een handvol...
Maak dit nat met wat water en neem de potgrond in de hand. Knijp nu zo hard als je kan. Al het water wat eruit loopt zit er teveel in...;)
Billie
Moderator

Volgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2013