Rapalje 2013

Re: Rapalje 2013

Berichtdoor donaldk » ma feb 04, 2013 4:48 am

De afbraakresten in het wormenvocht lokken een reactie uit van de plant, alsof het een bedreiging is, het is geen bedreiging, maar de plant maakt wel meer capsascine aan, als afweer. Dus doe er gerust meer bij.
donaldk

Has thanked: 52 times
Been thanked: 591 times

Berichtdoor Silence » ma feb 04, 2013 10:22 am

Hoe kom je eigenlijk aan wormenvocht? Ik zie een soort wormenpuree voor me. : :oops:
Silence

Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Berichtdoor Rapalje » ma feb 04, 2013 11:15 am

Haha, het is een stapelsysteem, er zit een kraantje in de onderste bak waarmee je overtollig vocht kan aftappen. De wormpjes vinden het niet lekker als het te nat wordt.

Ik ben een trotse mama, inmiddels zijn alle criolla sella al ontkiemd en gisteren zag ik ook een eerste habanero en een paprika. Vandaag beginnen de mem jolokia's ook boven de grond uit te piepen. Gek genoeg zijn de paprika's het traagst daar zie ik er nog maar 2 van de 8.
Rapalje

Has thanked: 0 time
Been thanked: 6 times

Berichtdoor Rapalje » zo feb 24, 2013 6:16 pm

Zoww, hoog tijd voor een update!
Er is inmiddels het één en ander opgekomen, paar heb ik weggegooid en een paar zijn niet gekiemd.
Ik ben nu de trotse moeder van de volgende zaailingen:
6 Tiny Tom tomaatjes
5 Aubergines (ronde de valence)

3 Sweet banana puntpaprika's
1 Red Cherry paprika

4 Criolla Sella
2 Habanero Tasmanian
2 Mem Jolokia
1 Fish pepper
1 Purple jalapeno
1 Caloro

Heb nog maar 2 zaadjes elk van Fish, jalapeno en caloro in de week gezet om strak te zaaien, wil daar toch nog iets meer van.
Ik heb een beetje lopen rommelen met mn opstelling. Omdat ik merkte dat de kleintjes in de aquariumkast onder de TL het toch een heel stuk beter deden dan de rest, heb ik maar een 54W T5 armatuur gekocht. Dat doet vast goed, ondertussen staan ze ook voor de vensterbank en pakken ze ook wat zon mee. Ook heb ik er links nog maar een LED paneel bijgezet met rood en blauw, maar dat is een Chinees flutding dus ik verwacht niet dat die veel doet. Kleine knaagdierhokjes die helemaal niet geschikt zijn om knaagdieren in te houden, blijken ideaal voor plantjes, kijk maar:
Afbeelding

Dit zijn de grootste zaailingen, in het eierdoosje de tomaatjes, rechts de Habanero (die echt los aan het gaan is sinds ik een klein beetje voeding ben gaan geven), daaronder 2x Criolla Sella met rare gekrulde kiemblaadjes (hebben ze allemaal een beetje), daarnaast een Mem Jolokia en helemaal links een sweet banana.
Afbeelding

Dit is trouwens ook een gekkie, een Fish met de kiemblaadjes aan elkaar vergroeid:
Afbeelding

Nou vind ik ze nog niet bijster hard gaan en zouden ze ook wel wat groener kunnen, ik maak me toch wel een beetje zorgen dat die pure kokos toch niet zo handig is. De kleine zaailingen durf ik nog niet om te zetten, ik ben bang dat de stress daarvan het niet waard is voor dat eerste begin, dus die wachten nog maar even. De laatste zaadjes gaan wel in het mengsel, kijken of dat verschil maakt. Wat misschien ook nog zou kunnen is dat ze een tikje krijgen omdat ik ze zodra ze boven de grond komen al verplaats, van de verwarming naar de vensterbank, maar daar kan ik nu weinig aan veranderen.
Vandaag heb ik toch maar vast de grootste plantjes verpot die al blaadjes hebben (die in de blauwe bak hierboven), die stonden toch in de kleinste potjes (die kleine potjes pasten in de aquariumkast, die plantjes zijn dus groter).

Nog maar wat extra ruimte gemaakt:
Afbeelding

Tevreden plantjes (hoop ik maar)
Afbeelding
Rapalje

Berichtdoor Desiré » ma feb 25, 2013 11:43 am

Leuke setup... Hopelijk helpt het bijlichten... ;)
Desiré

Has thanked: 506 times
Been thanked: 863 times

Berichtdoor timm » ma feb 25, 2013 11:45 am

Woppa,dat is geen kinderachtige tl bak. :mrgreen:
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor Silence » ma feb 25, 2013 6:35 pm

Wat een grappig gezicht, die vergroeide kiemblaadjes. Heb ik nog nooit gezien. Ik ben benieuwd hoe zijn 'echte' blaadjes groeien gaan. :mrgreen:
Silence

Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Berichtdoor Rapalje » ma feb 25, 2013 9:24 pm

Die tl bak is gewoon een tweedehands inbouw ding die ik via marktplaats heb gekocht.
Hij is alleen wat zwaarder dan ik dacht, nog geen idee hoe ik hem op ga hangen als de plantjes groter worden :oops:
Rapalje

Berichtdoor Billie » ma feb 25, 2013 9:44 pm

Het makkelijkste is van twee kettingen op te hangen. Zo kan je de groei volgen door om de zoveel tijd de lamp hoger te hangen. Gebruik de schakels als trappen ;)
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor Rapalje » ma feb 25, 2013 10:04 pm

Klinkt goed! Zoiets kan ik wel fabriceren denk ik :)
Rapalje

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2013