Rapalje 2013

Rapalje 2013

Berichtdoor Rapalje » za feb 02, 2013 8:12 pm

Ik heb geen tuin, wel een inpandig balkon, wintertuin ofwel gewoon 'het hok' waar ik wat pepers in wil gaan kweken. En daarnaast een vensterbank op het zuidoosten in mn woonkamer.
Een weekje geleden heb ik de volgende soorten gezaaid:

- Criolla sella - gisteren de eerste opgekomen :h
- Habanero tasmanian
- Mem jolokia (kan hier weinig over vinden, volgens de zaden webshop een frutescens soort - wie kan mij meer vertellen?)
- Sweet banana (puntpaprika)

Verder zijn ook de tomaatjes (Tiny tim) en de aubergine al aan het opkomen. Ik denk dat ik die in de woonkamer vensterbank zet, de luchtvochtigheid is hier wat lager dan in het hok. Ik kwam er later achter dat het wel errug vroeg is voor tomaatjes, hoop dat het toch goed gaat omdat ze verder niet naar buiten de kou in hoeven.

Toen bedacht ik dat ik toch ook nog wel een wat milder pepersoortje wil en één is natuurlijk veels te weinig (ik ben niet iemand die gewoon een beetje een hobby kan hebben). Dus nu liggen klaar voor de volgende ronde over een paar weekjes;
- Jalapeno purple
- Fish pepper
- Pepperoncini
- Red cherry (mini paprika)
- Caloro

De zaadjes heb ik maar gelijk in wat grotere potjes geplant, dan hoef ik ze niet snel over te potten en zo kan ik ook een beetje voorkomen dat ik echt veel te veel zaai voor mijn zeer beperkte ruimte. Deze staan nu op de verwarming, ik verwacht dat dat wel warm genoeg voor ze is. Het is de bedoeling om uiteindelijk van elke soort één plant over te houden en ik weet eigenlijk nu al niet waar ik ze ga laten, hehe.

Ik ben, sinds ik mijn slakken heb, groot fan van de cocosblokken van de Action, daar staan mijn pepertjes dus ook in. Misschien dat ik er nog wat perliet door gooi als ze in de grote potten gaan.
Omdat het licht in de vensterbank nogal beperkt is, heb ik maar een paar spotjes geïnstalleerd waar ze onder kunnen als ze naar het hok verhiuzen.
Daarnaast kwam ik op het geniale plan om straks een aantal zaailingen in mijn aquarium-stellingkast onder de TL te parkeren, tot het buiten wat lichter wordt. We zullen zien hoe dat gaat uitpakken.

Verder vond ik een hele leuke aanbieding bij een growshop van luchtdoorlatende 'airpots' waar ik de plantjes uiteindelijk in wil laten groeien. Ik heb er 10 besteld van 12,5 liter en 10 van 7 liter. Deze zet ik in oude onderbakken van hamster/rattenkooien die ik lief van wat rattenvrienden gekregen heb, zo kan ik ze van onderaf water geven en wordt mijn hok hopelijk niet zo'n zooi als vorig jaar.
Om groot en sterk te worden ben ik van plan om Noekepoekensap te gaan proberen (er gaat een wereld voor je open op zo'n forum) en daarnaast krijgen ze ook wat huisgemaakte compost en 'sap' van mijn wormenbak.
Vorig jaar heb ik nogal wat last gehad van luizen, die ik dit jaar wil gaan bestrijden met lieveheersbeestjes. Ook heb ik nog wat afrikaantjes-zaad liggen, misschien dat ik die ook nog een paar op laat komen.

Zo, dit is voorlopig mijn plan, ik hoop jullie op de hoogte te houden van de vorderingen. Vragen, opmerkingen en ideeën zijn uiteraard van harte welkom.
Rapalje

Has thanked: 0 time
Been thanked: 6 times

Re: Rapalje 2013

Berichtdoor Desiré » za feb 02, 2013 8:19 pm

Je bent waarschijnlijk de enige hier die wormensap gaat gebruiken als meststof.... :lol: ;)
Desiré

Has thanked: 506 times
Been thanked: 863 times

Berichtdoor Jan » za feb 02, 2013 9:04 pm

wow, Dat is best een hele intro die je daar over jezelf geeft.
Een balkon op het zuid-oosten is een prima plaats voor heel veel soorten pepers. De ochtendzon zorgt voor een snelle opwarming na de koude nacht. Er zijn meer kwekers die dat proberen/noodzakelijk vinden. http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=675&start=30

De mem jolokia krijg ik in google 1.110.000 hit op! Hoeveel wil je er hebben?

Verder noem je hele goede plannen:Niet te veel zaaien, gelijk grote potten gebruiken (we hebben posts die zeggen dat overpotten de oogst beinvloed) Luizen bestrijden met lieveheersbeestjes of afleiden met lekkerder planten (afrikaantjes). Als je al op dat niveau zit, kun je zeker wat bijdragen aan dit forum.

Dank voor je aanmelden en een heel warm welkom op dit forum.
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 155 times
Been thanked: 354 times

Berichtdoor timm » za feb 02, 2013 11:29 pm

Welkom :),

Ik ken iemand die ook wormencompost bij de pepers gooit en naar eigen zeggen weinig tot geen last van luizen heeft.Als jij ook geen last van luizen hebt na gebruik van wormcompost,word de kans dat hij toevallig geen last van luizen hebt ook een stuk kleiner.
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor Rapalje » zo feb 03, 2013 12:02 am

Bedankt voor het warme welkom :D

Ik heb vorig jaar ook wel een beetje wormensap gebruikt (dat is trouwens het overtollige vocht uit de wormenbak, pikzwart, sterk geconcentreerd en schijnbaar erg voedzaam, dus ik geef een heel klein scheutje op 10 liter, de kamerplantjes vinden het heerlijk). Tis ook gewoon leuk om zo je eigen ecosysteempje in huis te hebben, de wormen eten mijn keukenafval en de overtollige plantjes uit de aquaria enzo.
Vorig jaar dus wel veel luizen, maar ook niet de compost zelf gebruikt. Overigens waren de plantjes toen ook wel verzwakt door onregelmatig water en inklinking en god weet wat nog meer. Ik ben erg benieuwd hoe ze het dit jaar gaan doen :)

Ik heb heel vaak hetzelfde stukje over de mem jolokia gevonden. Ik vond verder op de ene site dat het een frutescens is, maar op de andere dat het een annuum is. Foto's variëren ook maar op de meeste lijken het toch rechtopstaand groeiende pepertjes te zijn. Hij zal in ieder geval behoorlijk heet zijn das wel duidelijk.
Rapalje

Berichtdoor timm » zo feb 03, 2013 12:12 am

Hij gooit ook een paar wormen bij de grond erbij.Misschien dat dat het grote geheim is?Ik denk dat je wel iets meer als een klein scheutje op 10 liter kunt geven.De meeste vloeibare voeding die ik gebruikt hebt doseer je zo'n 10ml op een liter water.Als je voor de zekerheid de helft pakt zal het vast goed zijn.

Ik kwam na wat zoeken ook eigenlijk vooral verkopers ervan tegen.Het zal niet de eerste keer zijn dat men allemaal hetzelfde stukje tekst gebruikt of het oneens is over de soort.
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor Rapalje » zo feb 03, 2013 12:18 am

Jaa ik was ook van plan om in elke pot een paar wormpjes te mikken :) daar ontkom je trouwens bijna niet aan als je de 'verse' compost gebruikt.
Rapalje

Berichtdoor Billie » zo feb 03, 2013 8:52 pm

Welkom op het forum Rapalje! :D
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor carlo » zo feb 03, 2013 11:03 pm

Welkom hier! ;)

Leuke soortjes heb je gezaaid! De tomaatjes mochten inderdaad nog wel een week of 6 wachten. (Half Maart)
carlo
Moderator

Has thanked: 132 times
Been thanked: 214 times

Berichtdoor Rapalje » zo feb 03, 2013 11:51 pm

Ik zie wel hoe de tomaatjes het redden, anders kan ik altijd nog een tweede ronde zaaien.
Rapalje

Volgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2013