Jan 2013

Re: Jan 2013

Berichtdoor Billie » ma feb 04, 2013 8:16 am

En Jan zijn seizoen is ook van start ;)
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor Jan » do feb 07, 2013 8:12 pm

Ik ben weer lekker op gang. Dit jaar veel soorten, maar weinig hitte en niet te veel planten per soort. Bovendien ga ik dit jaar niet in het hoogseizoen op vakantie, dus kan ik de planten in Juli en Augustus lekker zelf vertroetelen.
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 155 times
Been thanked: 354 times

Berichtdoor Jan » ma jun 17, 2013 9:28 pm

Dit jaar is er weinig lol aan mijn plantjes te beleven. :cry:
Begin mei
Afbeelding

Eind juni...
Afbeelding
Jan

Berichtdoor Billie » ma jun 17, 2013 9:49 pm

Hey Jan,

Neem eens een paar (scherpe) close-ups van de bladeren. Hier moeten we toch mee kunnen achterhalen wat er mis is. Voor zover ik kan zien zijn de bladeren aan het vergelen. Volgens mij ben je de grond te nat aan het houden. Kan het zijn dat je van in het begin al in deze grote potten hebt gezaaid of de jonge zaailingen hier in hebt gezet zonder een tussenmaat pot te gebruiken?
De reden waarom ik dit vraag is de volgende...Als het plantje nog klein is en maar een klein wortelstelsel heeft is de kans dat de grond verzuurd doordat deze te lang nat blijft zeer groot. Hierdoor worden bepaalde grondstoffen, in jouw geval stikstof, niet of bijna niet opgenomen.
Wat zou ik hieraan doen...De zaailingen voorzichtig uit deze grond halen en in een kleiner potje met verse grond stoppen. Normaal gezien herpakken de planten zich na een week. ;)

Groetjes Tom
Billie
Moderator

Berichtdoor pieterbl » ma jun 17, 2013 10:26 pm

Balen :cry:

Krijgen ze genoeg licht?
pieterbl

Has thanked: 264 times
Been thanked: 345 times

Berichtdoor Jan » di jun 18, 2013 8:03 pm

Close up:
Afbeelding
Afbeelding

Licht krijgen ze genoeg, ze staan buiten in de kas. Te nat/zuur kan ik mij moeilijk voorstellen. [*edit: Oh ja: ik heb ze idd direct uit de kleine potjes 50cc in de 1,5 liter potten gezet. Niet meer doen, das wel een goede tip om te onthouden.]

Het is wel een experiment met een ander grondmengsel: vermiculite, compost en turf in gelijke verhoudingen. Water wordt opgenomen door de vermiculite en pas langzaam weer afgestaan. Te veel water loopt direct de potten uit en je kunt rustig een - twee weken geen water geven zonder dat de planten slap worden. ;)
Maar ik ben wel net terug van vakantie en 3 weken lang heeft de oppas de boel nat gehouden. Instructie "niet te veel" is uiteraard gegeven, maar ja. :roll:

Het kan wel een gebreksziekte zijn, de compost & turf van de pepers komt uit het tuincentrum, die kwaliteit is lastig te beoordelen. Voor de moestuin heb ik een andere leverancier van de mix, een lokaal composteerbedrijf en daar doen de planten het beter op.

Ik zal de peperplantjes eens wat extra compost met dierlijke meststof (rund) geven, ik wil het namelijk eigenlijk dit jaar biologisch houden en niet te veel chemie.
Jan

Berichtdoor Billie » di jun 18, 2013 8:09 pm

Ik zou geen extra meststof bijgeven. Volgens mij is er genoeg in je grond aanwezig, maar word het door een te zure omgeving niet vrijgegeven aan de planten. Ik zou, als je niet direct alle planten wil doen, al eens beginnen met één of twee planten te verpotten naar een kleinere pot met nieuwe potgrond. Normaal gezien moet je na een week al resultaat kunnen zien...
Billie
Moderator

Berichtdoor Jan » di jun 18, 2013 8:15 pm

Nop niet zuur. Ik heb net een PH-test gedaan: PH=6,5
Jan

Berichtdoor Jan » di jun 18, 2013 8:25 pm

Een stripje in de aarde en een stripje in het lekwater onder een andere plant. Ze hebben sinds zaterdag geen nieuw water meer gehad, dus oud vocht...

Afbeelding
Jan

Berichtdoor Jan » di jun 18, 2013 8:31 pm

Billie schreef:Ik zou geen extra meststof bijgeven. Volgens mij is er genoeg in je grond aanwezig, maar word het door een te zure omgeving niet vrijgegeven aan de planten. Ik zou, als je niet direct alle planten wil doen, al eens beginnen met één of twee planten te verpotten naar een kleinere pot met nieuwe potgrond. Normaal gezien moet je na een week al resultaat kunnen zien...

Ompotten ga ik zeker met 1 -2 pepers proberen, maar de zuurheid kan het dus niet zijn. Ik ga ook nog eens bij de welkoop/boerenbond een grondtest opzoeken.
Jan

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2013