pieterbl's peperkweek 2013

pieterbl's peperkweek 2013

Berichtdoor pieterbl » ma dec 31, 2012 12:42 pm

Zojuist de zaden binnen gekregen van mijn 2013 peperkweek:

- Madame Jeannette
- Cayenne: rood en paars!
- Bishop's crown
- Ajoema Chocolate
- Rocotillo
- Starfish

Dankzij Robert, Marjolyn,Timm en Jan (allen bedankt :b ), heb ik mijn lijst nog wat kunnen uitbreiden:

- Numex Big Jim
- Hungarian Wax
- Numex Pinata
- Bhut Jolokia
- Habanero
- Manzano Yellow
- Lemon Drop
- Limon
- Royal Black
- Goats weed
- Monkey face yellow
- Fresno
- Aribibi Gusano
- Caloro
- Rocoto Aji Largo
- Chimayo
- Fidalga Roxa
- Bulgarian Carrot
- Jalapeno Chichimeca

Ik ga ze in juni (afhankelijk van weer en groei) proberen naar buiten te verplaatsen, waardoor mijn tuin toch leuke, kleurende en vooral lekkere vruchten krijgt.

Gezien mijn werk (glastuinbouw) ga ik zelf de plantvoeding te maken, ik denk op basis van het Hydro Buddy advies van Tom (viewtopic.php?f=18&t=195&start=40). Is dit advies aan te raden?

Later een update over de datum en de specs van het zaaien en de progressie...

Groeten en alvast een goed en "vruchtvol" 2013,

Pieter
Laatst bijgewerkt door pieterbl op wo maart 06, 2013 1:03 pm, in totaal 5 keer bewerkt.
pieterbl

Has thanked: 264 times
Been thanked: 345 times

Re: pieterbl's peperkweek 2013

Berichtdoor timm » ma dec 31, 2012 2:01 pm

Succes met je kweek. :) Leuk pepertje die Rocotillo.Ik ken wel een Habanero chocolate maar een Adjoema chocolate klinkt me niet bekent.Als die minstens zo lekker is zit je goed in ieder geval. :)
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor Robert » ma dec 31, 2012 7:46 pm

pieterbl schreef:Gezien mijn werk (glastuinbouw) ga ik zelf de plantvoeding te maken, ik denk op basis van het Hydro Buddy advies van Tom (viewtopic.php?f=18&t=195&start=40). Is dit advies aan te raden?

Er van uitgaande dat je dan de beschikking hebt over alle grondstoffen denk ik niet dat je wat beters kunt maken dan deze voeding.

Zie ook:

viewtopic.php?f=32&t=950
Robert
Moderator

Has thanked: 256 times
Been thanked: 1274 times

Berichtdoor Billie » ma dec 31, 2012 8:19 pm

Als je wil gaan mengen met HydroBuddy staat hier op het forum nog een mooie handleiding ;)
Veel plezier, want je gaat verschieten als je het resultaat ziet van je inspanningen!
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor mime » ma dec 31, 2012 9:37 pm

Buiten gaat het bij mij prima op het zonnige terras, waar het ook beschut is. Vorig jaar ging het buiten zelfs beter dan in de kas waar ik veel luis had. Een grote pot en je kunt weer een paar meer soorten kwijt. Veel plezier in het komende jaar! :D mime
mime

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Berichtdoor pieterbl » wo jan 02, 2013 9:05 am

Vrijdag heb ik onderstaande grondstoffen in de A- en B-"componentenbak" gemaakt. Van elke grondstof heb ik een tiende van de massa genomen om eerst eens te testen:

Afbeelding

Daarna EC en pH gemeten (respectievelijk 2,3 en 6,6). De EC komt meer overeen met het advies uit de CropKit (thnx Robert), ik heb hierbij volgende streef gebruikt:

Afbeelding

De voeding is dus klaar, misschien iets door verdunnen om zo naar streef-EC van 2,1 te komen. Hopelijk willen mijn zaailingen een beetje groeien en uiteindelijke mooie pepers geven :D.

Later een update...
pieterbl

Berichtdoor Billie » wo jan 02, 2013 10:39 am

Hey Pieter,

Leuk om eens iemand nieuw met HydroBuddy bezig te zien! :D
Zo te zien heb je het al aardig onder de knie. De waarden die je via HydroBuddy gegenereerd hebt kloppen helemaal. Ik zie slechts enkele afwijkingen, maar deze zullen anders zijn vanwege de waarden die je kraantjeswater heeft...
Goed bezig!!! Ik ben benieuwd naar de evolutie van jouw planten.
Ik zou initieel wel een EC van 1.6 - 1.8 aanhouden. Althans dit ben ik toch van plan. Zo kunnen de zaailingen alvast wennen aan het krachtvoer ;)
Ohja, leuk om te weten dat de voeding de pH waarde van het water al voor een groot deel zelf aanpast...Moet je minder pH- toevoegen en blijft de voeding langer stabiel door...

Groetjes en veul kweekplezier!!!
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor Robert » wo jan 02, 2013 11:20 am

Leuk om te zien dat er weer iemand met hydrobuddy aan de gang is, dat is op zich al een leuke hobby, althans zo heb ik het zelf ervaren met al het experimenteren ermee vorig jaar.
Wat op dit moment voor mij niet zo duidelijk is is dat je van de A en B blijkbaar apart de pH en EC hebt gemeten. Of heb je direct een verdunde oplossing voor A en B gemaakt en deze eerst apart gemeten voordat je ze hebt gemengd?
Ik ben vorig jaar uitgegaan van een EC van 2,1 voor de voeding die ik gaf. Dit jaar ga ik daar nog wat aan verbeteren door te kijken wat de EC bij de wortels is. Er vanuit gaande dat dat zo ongeveer dezelfde EC zal zijn als de voeding die weer uit de pot loopt. Aan de hand daarvan zal ik dan de EC van mijn voedingsvat dan proberen aan te passen.
Robert
Moderator

Berichtdoor pieterbl » wo jan 02, 2013 12:19 pm

In de "vegetatieve" fase is het inderdaad misschien beter om eerst een lagere EC aan te houden. Volgens mij is het advies dan EC 1,8 (komt overeen met de Hydro Buddy). De A en B voeg ik dan toe op 1,5 liter water, ipv 1 liter, waardoor de EC weer wat zakt. De EC van het kraanwater hier (omg. Breda, Brabant, NL) is iets van 0,3. De pH gaat dan wel richting de 7, dit vind ik wat aan de hoge kant dus kan ik hem nog wat aanzuren met salpeterzuur naar pH 6,5.

Bij vruchtzetting "generatief" kan ik mijn A en B op 1 liter water toevoegen, zo krijg ik hogere EC-waarden. pH is dan oke en ik hoef dan niet meer aan te zuren.

Robert, controleer je de EC bij de wortels door het drainwater te meten? Mijn ervaring leert dat dit een goede manier is om de EC te meten gedurende de teelt, omdat het namelijk ook wel eens kan zijn zeker bij vegetatieve groei en een klein gewas dat er wat water uit het substraat verdampt (zeker in de zomer of bij gebruik van assimilatieverlichting) waardoor de voedingsstoffen overblijven waardoor de EC bij de wortels weer wat hoger wordt. Door het drainwater op te vangen kan je dit goed monitoren en eventueel nog bijsturen. Wanneer de plant volgroeid is zal de EC bij de wortels (door een verminderde verdamping op het substraat) weer wat dalen (dan heeft de plant relatief ook veel voedingsstoffen nodig).

De EC en pH waarden die ik heb gemeten is na het toevoegen van de A- en B- componenten aan het water. Ik denk dat het Hydro Buddy advies voor batch oplossingen is, dus eerst een geconcentreerde oplossing maken die je steeds kan door verdunnen (tijdbesparing in het aanmaken van voeding).

In de tuinbouw werken ze ook zo: eerst een grote batch maken van A en B en dan later verdunnen met water zodat de voeding compleet is. Wanneer je een dergelijke A en B in de geconcentreerde verhouding gaat samenvoegen reageren verschillende grondstoffen met elkaar en kunnen er vaste stoffen ontstaan die neerslaan. Daarom zal Hydro Buddy (en de tuinbouw ;) ) bijvoorbeeld de calcium (bak A) scheiden van de fosfaten en sulfaten (bak B), omdat je anders calciumsulfaat kan krijgen (beter bekend als gips) en calciumfosfaat. Zeker bij peper/paprika wil je dit niet omdat je dan blossom-end rot of te wel neusrot kan krijgen.
pieterbl

Berichtdoor Robert » wo jan 02, 2013 12:44 pm

Helemaal duidelijk, ik had je eerste verhaal iets te snel en dus niet helemaal goed gelezen.
Bij mijn manier van kweken zorg ik er voor dat ik bij iedere voedingsgift wat drain krijg. Hier is mijn systeem namelijk op gebasseerd. Ik start om de 30 minuten een voedingsgift totdat ik meet dat er drain komt. Dan geeft ik afhankelijk van de tijd die de pomp op dat moment gelopen heeft nog x minuten extra en zo krijg ik zo'n 10% drain. De drain wordt bij mij niet hergebruikt. Mijn planten staan buiten in de volle grond. Voor het succes zie mijn kweektopic 2012 hier op het forum.... (zal hier binnenkort de laatste foto's aan toevoegen)
Robert
Moderator

Volgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2013