Mictian schreef:Omdat ik op dit forum nog geen topic kon vinden over chiliboeken, leek het me wel gepast om er eentje te openen. Lijkt me een mooie manier om elkaar te adviseren over welk boek wel of niet aan te schaffen.
Vandaag drie boeken binnen gekregen via Amazon.
De eerste:
The Great Chile Book (zie hier)
Dit is wat vormgeving betreft nogal een raar boek, omdat het heel lang en smal is. Daarnaast zit het nogal strak in z'n kaft, dus het leest rottig. Het is wel een mooi boekje. Volledig in full colour en redelijk wat informatie over verschillende soorten. Als dit het enige chiliboek is dat je in de kast hebt, dan is het nog wel een redelijke keuze. Maar voor de rest...
Want het is wel heel mager wat er in staat. Als je je enigszins ingelezen hebt, dan ga je in dit boekje vrij weinig nieuws vinden. Het is meer voor de absolute leek, of om aan de absolute leek even te laten zien wat je bedoelt.
Toch... niet duur, best mooi, best leuke en zinnige tekst. 11,80 in dollars doet een euro of... 8? Kun je geen miskoop aan hebben.
De tweede:
The Chile Pepper Encyclopedia (zie hier)
Doodzonde dat de uitvoering zo extreem goedkoop is gedaan. Dit is echt krantenpapier. Van kaft tot kaft inclusief kaft. Daarnaast is het geheel nogal gedateerd; het boek is van 1999. Ze hebben het dus rustig over de habanero als heetste peper ooit.
Toch heeft ook dit boek zijn charmes. Het leest fijn en de informatie die gegeven wordt gaat echt vrij diep. Ik denk niet dat er mensen zijn die in dit boek niets nieuws lezen. Maar toch... Ik ben nogal een bibliofiel en dan is zo'n boek nogal... een vodje.
De derde: The Complete Chile Pepper Book (zie hier)
En dit is dus echt een aanrader van jewelste. Een gebonden boek met harde kaft en de inhoud is in full-colour. De hoeveelheid informatie is enorm en toch is het allemaal prima leesbaar. Het boek is redelijk actueel, dus ook de meer recent ontdekte soorten zijn erin beschreven. Doodzonde dat dit niet gewoon te bestellen is via bol.com, want de verzendkosten maken de aanschafprijs toch flink hoger. In Amerika betaal je hier dus maar een euro of 15 voor...
Desalniettemin: echt een boek om aan te schaffen.
Ik ben benieuwd naar andere aanraders!
Verplaatst bericht...