Mijn eerste poging...

Re: Mijn eerste poging...

Berichtdoor MarcV » vr aug 31, 2012 5:12 pm

Mictian schreef:
MarcV schreef:Geeft dat beter resultaat dan gewoon voeding via het gietwater?
Zoveel ervaring heb ik er nog niet mee, maar mijn planten beneden zijn er echt enorm mee geworden. Mijn bhut jolokia is in een niet al te grote pot bijvoorbeeld met slechts een uur of 4 zon per dag enorm lang geworden. Eerst recht omhoog en toen hij zich klemgroeide tegen de bovenkant van het kozijn, is hij horizontaal verder gegaan. Ik gok dat de totale lengte inmiddels ruim 2 meter is. De rest blijft steken tussen de 1,60 en de 1,90.

Ik heb inmiddels jouw topic helemaal doorgelezen, het zijn inderdaad flinke planten! :lol:
MarcV

Has thanked: 10 times
Been thanked: 29 times

Berichtdoor MarcV » vr aug 31, 2012 5:23 pm

Billie schreef:
MarcV schreef: Als het 's winters erg koud is kan de temperatuur er 's nachts dalen tot zo'n 7 graden. Geen idee of dat OK is voor een peperplant...

De gemiddelde peperplant kan tot 6°C aan. Dan gaat deze in een winterslaap. Bladeren vallen af en de plant komt tot stilstand. Dit is alleen aan te raden als de stam verhout is, andere takken die nog groenig zijn zullen verdorren en afsterven...
Misschien ben je in de mogelijkheid om een verwarming in de veranda te zetten die ervoor zorgt dat de temperatuur niet onder de 14°C komt. Zo blijf je een eind van de 6°C af en blijven de bladeren behouden...
Anders is het misschien beter om de planten in huis te zetten zodat deze mee van de verwarming kunnen genieten, maar dan moet je oppassen dat ze te lang en gestrekt worden.

Van verhouten is momenteel zeker nog geen sprake. Die verwarming is voorzien van een thermostatische kraan die, wanneer ze helemaal dicht staat, de verwarming laat aan gaan vanaf ongeveer 10°C of lager. Maar 's nachts staat de CV op nachtstand en normaalgezien gaat de verwarming dan helemaal niet aan, dus ook niet op de veranda.

Als ik de planten binnen zet hebben ze natuurlijk de warmte, maar het is bij ons vrij donker in huis (oud huisje, kleine ramen die dan nog naar het noorden gericht zijn).

Maar het maakt niet uit of ze het halen of niet. Ik ga volgend jaar toch opnieuw zaaien, en dit keer wijl op tijd! ;)
MarcV

Berichtdoor Desiré » vr aug 31, 2012 5:41 pm

Citrus-achtigen lijken mij eerder planten voor mensen met geduld. Dat duurt zeker een paar jaar voor je over vruchten mag spreken, niet ?
Desiré

Has thanked: 506 times
Been thanked: 863 times

Berichtdoor MarcV » vr aug 31, 2012 6:13 pm

Als je in ons klimaat van een zaailing vertrekt kan het best 10..15 jaar duren voor er voor het eerst bloemen verschijnen. Niet aan beginnen dus, al is het wel leuk om een citrusplantje te zien groeien vanuit zaad.

Van bloem tot rijpe vrucht kan (afhankelijk van de soort) meer dan een jaar duren... :shock:
En dan is er nog het weer natuurlijk... we hebben er een somber voorjaar op zitten met veel regen, en de eerste zomermaanden deugden ook niet. Gevolg? Heel weinig bloesem in het voorjaar en dus nauwelijks vruchten die dan nog veel te klein zijn ook.

Vorig seizoen was dat wel even anders. We hebben toen een lange, koude winter gehad gevolgd door een lang, warm en (veel te) droog voorjaar. Verschillende planten hebben toen uitbundig gebloeid en er zijn behoorlijk wat vruchten gezet die door het gunstige weer flink groeiden. Toen heb ik wel wat kunnen oogsten, onder andere meer dan een kilo meyer-citroentjes, verschillende limoenen, appelsienen en clementines.

Citrusplanten zijn vooral leuk wanneer het weer mee zit, maar dit jaar heb ik dikwijls het gevoel gehad dat ik er beter mee kon stoppen. Maar ja, al die planten hebben een flinke duit gekost, die kan je zomaar niet wegsmijten natuurlijk! Sommige soorten doen het echter beter dan andere.
MarcV

Berichtdoor timm » vr aug 31, 2012 10:40 pm

Klinkt als een lastige hobby.Nog veel lastiger als pepers soms kunnen zijn.
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor MarcV » za sep 01, 2012 8:49 am

Ik had beter de pepers ontdekt vóór ik echt met citrussen begon! :mrgreen:
Maar citrus zit al in mijn bloed van toen ik nog een klein manneke was... :b
MarcV

Berichtdoor MarcV » di sep 04, 2012 12:28 pm

Mooie bloem! :)
Deze is een Jimmy Nardello...

Afbeelding

Afbeelding
MarcV

Berichtdoor MarcV » wo sep 05, 2012 2:02 pm

Alles lijkt plots in een stroomversnelling terecht te komen!
Kwam na lang wachten eindelijk het eerste bloempje open, nu komen er plots veel meer bloemen open en daar verschijnt reeds het eerste kleine pepertje! :D

Afbeelding

Ik krijg steeds meer het gevoel dat mijn citrushobby in de schaduw gaat komen te staan van de chilipepers! :b :lol:
MarcV

Berichtdoor timm » wo sep 05, 2012 2:58 pm

Op de peper hobby hoef je in ieder geval minder lang te wachten voor je wat kunt plukken. :mrgreen:
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor MarcV » zo sep 16, 2012 11:57 am

Ondanks de erg late start ziet het ernaar uit dat ik toch nog enkele pepertjes zal kunnen oogsten! :)

De golden cayenne die op de vorige foto nog piepklein was:

Afbeelding

Afbeelding

Cayenne thick:

Afbeelding

Afbeelding

De cayenne thick is later vruchten beginnen vormen dan de golden cayenne, maar de vruchten groeien blijkbaar wel sneller dan die van de golden.

Verder heb ik nog een Jimmy Nardello die volop bloemen draagt maar die doet het niet zo goed wat vruchtzetting betreft. Enkele vruchtbeginsels zijn afgevallen en diegene die blijven hangen groeien nauwelijks.
De Ramiro is een krachtige groeier met enorme bladeren. Er staan ook bloemknoppen aan, maar die lijken zich niet verder te willen ontwikkelen.
De thay hot culinary en penis pepper dragen ook bloemknoppen maar daar gaat ook alles erg traag.
En de habanero als laatste begint nu ook te vertakken en de eerste bloemknopjes beginnen zich te vormen, maar dat zal voor dit seizoen ook niets meer worden waarschijnlijk...
MarcV

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2012