TommyG's 2012

TommyG's 2012

Berichtdoor TommyG » do jan 05, 2012 2:56 pm

Hallo,

mijn allereerste seizoen was zeker een succes, maar nog veel belangrijker, het was vooral héél leuk... Dus gaan we gewoon lekker verder volgend jaar...

Van de bijna 50 planten van vorig seizoen heb ik er drie overgehouden om te overwinteren, namelijk een Bhut Jolokia, Orange Habanero en een 7pod. Deze planten heb ik helemaal kaal gesnoeid, wortels ingekort, potgrond vervangen en verpot in een iets kleinere pot. Deze staan nu broederlijk naast mekaar voor het keukenraam naar het oosten gericht. Hopelijk komt dit goed, eigenlijk kon ik het gewoon niet over mijn hart krijgen echt alle planten weg te doen...

De kas die ik samen met mijn pa in mekaar heb geknutseld is toe aan een upgrade. De deuren en dakpanelen zijn momenteel in hout, maar zoals iedereen weet werkt hout en zijn die dunne balkjes toch echt niet zo stevig... Dus deze moeten worden vervangen door alu profielen...
Bovendien is het me duidelijk geworden dat electriciteit in de kas toch zeker geen overbodige luxe is, zeker niet als je met hydro bezig bent. Dus ga ik in de serre twee waterdichte stopcontacten installeren, en als we dan toch bezig zijn waarom geen verlichting voorzien, dat maakt het plukken aan het eind van het seizoen een pak aangenamer.
Afbeelding
greenhouse by TommyGT, on Flickr

Ik gebruik een automatisch bewateringssysteem van Gardena dat aangesloten is op een grote emmer dat buiten de kas staat. Gemiddeld moest ik elke twee dagen de emmer bijvullen, maar dat durfde ik al eens vergeten. Daarom ga ik ook proberen een dakgoot op de kas te installeren die afloopt in twee van de welbekende Samla bakken, goed voor 130liter...

En als dat nog niet genoeg is voorzie ik voor volgend seizoen ook een homemade ebb&flood systeem, oppergod Fatalii heeft me hiervoor geïnspireerd, dus ook weer met een Samla box... Ik twijfel nog hoe ik dit ga voeden... Full on met GHE Flora, ph meters, ec meters, ph+, etc... Of gewoon basic met Noekepoekensap en Chili focus en me van al die metertjes niet teveel aantrekken... Die laatste optie zou zeker de goedkoopste zijn... We zien wel, eerst de ebb bouwen..

Zaaien plan ik voor januari... Als kerstcadeau staat er een verwarmde propagator op de lijst, hopelijk vergroot mijn kiemratio hierdoor. Met de niet verwarmde propagator zat ik gemiddeld maar aan 50%.
Vorig seizoen heb ik me kwa zaaien echt veel te hard laten gaan en uiteindelijk had ik teveel planten van teveel verschillende soorten. Dit seizoen ga ik proberen om het iets gestructureerder aan te pakken. Minder soorten, maar van elke soort meer planten, om zo meer opbrengst per soort te bekomen.
Tenminste, dat is het plan, ook nu begint het weer te kriebelen om telkens één soort meer op de lijst te zetten, en zo blijven we bezig natuurlijk...

80% wordt Chinense, van mild to extreem... De rest, 2 annuums, big Jim en Joe's Long, misschien een tabasco, en een Rocoto Red...

Als ik het echt niet kan laten om extreem veel soorten in de propagator te proppen zou het ook wel eens goed kunnen dat ik ergens clandestien een moestuintje ga maken en daar een chili oerwoud te maken... Momenteel gebruik ik die plek om mijn groenafval te dumpen... Sue me :-)

De Zengrow die ik gekocht heb staat trouwens terug klaar om gebruikt te gaan worden. Hiervoor heb ik al vier oase blokjes in de propagator zitten, 2 basilicum en 2 Joe's long...

Voila, de aanzet is gegeven. Mijn hele seizoen 2012 zal je hier kunnen volgen, vanaf de upgrade van de kas tot de oogst. Al is die oogst natuurlijk nooit 100% zeker...

Tommy
TommyG

Has thanked: 17 times
Been thanked: 23 times

Re: TommyG's 2012

Berichtdoor TommyG » do jan 05, 2012 2:57 pm

Deze twee rakkertjes zijn ongeveer 3 weken oud nu, dit zijn twee Joe's Long's... In het andere plantgat van de Zengrow staat momenteel niets na een mislukt basilicum experiment. Momenteel staan er twee madame Jeanette's in de propagator maar deze zijn pas een paar dagen geleden gezaaid dus dat zal nog ff duren...
In de Zengrow ben ik dus aan het experimenteren met het hele hydro gebeuren. Voeding is momenteel enkel Chili Focus. PH stabiel op 6, EC op 15. Ik moet zeggen dat ik de plant veel sneller zie groeien sinds ik de ph op het juiste niveau heb gekregen. Kraantjeswater is PH7 bij mij dus die heb ik met PH- wat laten zakken.
Met de Zengrow probeer ik alles te leren zodat ik tegen deze zomer het iets groter kan aanpakken met mijn twee zelfgemaakte ebb's...

Afbeelding
ZengrowDecember2011 by TommyGT, on Flickr

En hier de grote jongens aan het keukenraam, oostelijk gericht. Van links naar rechts : Orange Habanero, 7 POD, Bhut Jolokia.
Alle drie deze planten zijn op hetzelfde moment helemaal kaalgesnoeid, wortels teruggesnoeid, potgrond vervangen en naar een kleinere pot verhuisd. Vervolgens verhuisd naar hun nieuwe plekje aan het keukenraam.
Toch bizar dat die Bhut zo snel nieuw blad aanmaakt, de anderen doen het een pak rustiger...

Afbeelding
Overwinter_december2011 by TommyGT, on Flickr

De blaadjes van de Bhut beginnen wel een beetje te verdrogen precies aan de punt van het blad, hieronder een close up... Iemand een idee waaraan dit ligt?

Afbeelding
closeup by TommyGT, on Flickr

Tot de volgende update!
TommyG

Berichtdoor TommyG » do jan 05, 2012 2:58 pm

Tijd voor een update...

De Zengrow 13 dagen later :
Afbeelding
Zengrow26122011 by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Zengrow26122011_2 by TommyGT, on Flickr

De Madamme Jeanettes zijn ontkiemd en ook verplaatst naar de Zengrow...
Afbeelding
Zengrow26122011_3 by TommyGT, on Flickr

Deze week moet het water en de voeding vervangen worden, ik ga me niet meer laten vangen en nu heel goed op de temperatuur van het water letten.

Dit weekend lag er een propagator 64/50 onder de kerstboom voor mij dus vanavond begin ik met mijn eerste zaaironde. Uitsluitend Chinenses op de twee rocotto's na...
De plattegrond van de propagator :
Afbeelding
Propagator_growlog by TommyGT, on Flickr
TommyG

Berichtdoor TommyG » do jan 05, 2012 3:00 pm

6 dagen later ziet de Zengrow er zo uit :
Afbeelding
Zengrow 3rd January by TommyGT, on Flickr
Dit gaat hard, héél hard...

Wortels!
Afbeelding
Zengrow Rootsystem 03 January by TommyGT, on Flickr

En de winnaar van dit seizoen qua ontkiemsnelheid, de Madamme Jeanette... Er is trouwens een tweede mme Jeanette aan het kiemen... Voor de rest nog geen beweging in de prop
Afbeelding
Mme Jeanette seedling by TommyGT, on Flickr
TommyG

Berichtdoor TommyG » do jan 05, 2012 3:01 pm

zie dat verschil in slechts 6 dagen... PH en voeding regelen loont!

Afbeelding
Zengrow6dayslater by TommyGT, on Flickr
TommyG

Berichtdoor TommyG » do jan 05, 2012 3:10 pm

Tussenstand : 2mme Jeanettes, 1 trinidad seasoning, 1 Naga viper en 1 Nepalese Bell ontkiemd.

Kweekkast staat klaar, na het ontkiemen in de verwarmde propagator gaan de pluggen naar een onverwarmde propagator in mijn kweekkast, daar krijgen ze direct een portie chillifocus aangezien die pluggen geen voeding bevatten.

Ik ben zeer tevreden van mijn verwarmde propagator, merk duidelijk het verschil. Met de onverwarmde propagator duurde het ontkiemen van Chinenses minstens 2 weken, meestal drie.
Nu heb ik al 5 planten die ontkiemt zijn op één week...

Ben nu eens benieuwd wat dat gaat geven met Annuums...
TommyG

Berichtdoor MaartensPepers » do jan 05, 2012 3:29 pm

Zeker een mooi resultaat met de zengrow.
Ziet er allemaal goed uit!
Leuke soorten ook :)
MaartensPepers

Has thanked: 68 times
Been thanked: 72 times

Berichtdoor Billie » do jan 05, 2012 3:39 pm

Wow Tommy,

Jij bent actief bezig geweest zég!
Ziet er allemaal top uit.

Groetjes Tom
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor TommyG » vr jan 13, 2012 6:02 pm

Afbeelding

TommyG
TommyG

Berichtdoor Billie » vr jan 13, 2012 6:19 pm

Da's een mooie nest jonkies :)
Hou je ze altijd zo nat? of had je ze net water gegeven?
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Volgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2012