Tom's kweekseizoen...

Re: Tom's kweekseizoen...

Berichtdoor Billie » vr sep 21, 2012 8:19 am

Na zo'n twee dagen op 50°C in de oven gezeten te hebben zijn de pods perfect gedroogd en behouden ze hun kleur :D
Ruikt zaaalig mag ik er zelf nog aan toevoegen. Dit weekend maak ik er poeder van en samen met gekocht paprikapoeder maak ik er een lekker mengseltje van. Puur is deze mengeling niet te gebruiken. Dit weet ik omdat ik vorig jaar van enkele leden verschillende poedertjes (Bhut Jolokia, Madamme Jeanette, Habanero, enz...) gekregen had en hiervan nog 90% over heb. Hier had ik maar een heel klein beetje van nodig daar het anders te heet werd. Het moet natuurlijk ook nog lekker eetbaar zijn...
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor Billie » vr sep 21, 2012 6:17 pm

Hey iedereen,

Het heeft even geduurd, maar de gerookte pepers zijn droog...
Afbeelding

Ze ruiken in ieder geval zaaaliig :D
Billie
Moderator

Berichtdoor meatfreak » vr sep 21, 2012 8:26 pm

Zien er werkelijk prachtig uit, mooie kleur ook! Nog ff opgepoetst voor de foto :lol:
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor Billie » vr sep 21, 2012 8:46 pm

meatfreak schreef:Nog ff opgepoetst voor de foto :lol:

Daar ben ik nog het langste mee bezig geweest ;) :lol:
Billie
Moderator

Berichtdoor donaldk » za sep 22, 2012 2:26 am

Billie schreef:Na zo'n twee dagen op 50°C in de oven gezeten te hebben zijn de pods perfect gedroogd en behouden ze hun kleur :D
Ruikt zaaalig mag ik er zelf nog aan toevoegen. Dit weekend maak ik er poeder van en samen met gekocht paprikapoeder maak ik er een lekker mengseltje van. Puur is deze mengeling niet te gebruiken. Dit weet ik omdat ik vorig jaar van enkele leden verschillende poedertjes (Bhut Jolokia, Madamme Jeanette, Habanero, enz...) gekregen had en hiervan nog 90% over heb. Hier had ik maar een heel klein beetje van nodig daar het anders te heet werd. Het moet natuurlijk ook nog lekker eetbaar zijn...

Je kunt het poeder ook als (droge) marinade/intrek rub gebruiken. Vlees in een zakje en dan wat poeder erbij en dan een dag laten intrekken. Dus relatief weinig poeder en lang in laten trekken, in de koelkast. Is toch zonde om het poeder weg te gooien, hebben mensen toch veel aandacht aan besteed.
donaldk

Has thanked: 52 times
Been thanked: 591 times

Berichtdoor Billie » za sep 22, 2012 10:48 am

donaldk schreef:Is toch zonde om het poeder weg te gooien, hebben mensen toch veel aandacht aan besteed.

Heb ik gezegd dat ik het poeder weggegooid heb??? I think not ;)
Ik heb het nog steeds tussen al mijn andere kruiden steken in de keukenkast. Ik gebruik het gewoon spaarzaam daar het anders té word in het eten...Less is more :h
Billie
Moderator

Berichtdoor donaldk » za sep 22, 2012 9:21 pm

Mooi gewoon blijven gebruiken. Inderdaad, methoden gebruiken waarbij je weinig nodig hebt, zoals lang in laten trekken, bijvoorbeeld, zoals ik hierboven schreef. Ik kan zelf ook niet tegen extreem heet, dus met een marouga zou ik vast kilo's kipfilet kunnen kruiden;-).

Drogen van wat van mijn dunwandige spaanse pepertjes lukt momenteel niet echt, maar ze liggen niet echt in de weg, dus misschien heb ik later ook nog wat zelfgemaakt peperpoeder.
donaldk

Berichtdoor donaldk » vr okt 12, 2012 2:39 am

Billie schreef:Hey iedereen,

Ik heb het al eens gezegd en ik blijf erbij, het kiemen op doekjes is niets voor mij...De wortels groeien in het papier en bij het losfrummelen breek ik telkens de worteltjes.

Zouden ze daarom werken met koffiefilters, gladder en steviger dan keukenpapier?
donaldk

Berichtdoor Billie » vr okt 12, 2012 1:17 pm

Yup, daar was ik toen ook voor gewaarschuwd...Toch blijf ik bij mijn stelling... ;)
Volgend seizoen ga ik de zaden zelfs opstarten in glaswolblokken. Deze kan ik dan overplaatsen naar grotere glaswolblokken en deze kunnen dan weer in mijn buizensysteem...
Billie
Moderator

Berichtdoor Robert » vr okt 12, 2012 2:37 pm

Zo heb ik het dit jaar ook gedaan. Ik heb ondervonden dat bij binnen op de vensterbank kweken een blok van ik meen 7 of 8 cm aan de krappe kant was, daar waren de wortels vrij snel al weer doorheen gegroeid. In een verwarmde kas geen probleem, daar worden de planten dan ook sneller op slabs geplaatst en kunnen de wortels daar direct in doorgroeien. Op de vensterbank duurt dat allemaal wat langer voordat de planten naar buiten kunnen. Ik heb het opgelost door er een extra 2e blok steenwol onder te plaatsen. Dit kan mogelijk wat schade aan de wortels opleveren bij het verplaatsen/uitplanten van de 2 gestapelde blokken die enkel met wortels aan elkaar gegroeid zitten.
Komend jaar ga ik direct blokken van de dubbele hoogte maken door slabs aan stukken te zagen. Een gat voor de kleine plug kun je er met een klokboor heel makkelijk zelf bovenin maken (3 slagen met de hand ronddraaien en dan het steenwol in het gat er uithalen).
Robert
Moderator

Has thanked: 248 times
Been thanked: 1266 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2012