Robert 2012, nieuw dit jaar: druppelaars met voeding.

Re: Robert 2012, nieuw dit jaar: druppelaars met voeding.

Berichtdoor Robert » vr jan 11, 2013 1:11 am

Afbeelding
Uiteraard willen we ook nog weten hoe de planten er na het seizoen onder de grond bijstaan. Hier de Monkey Face.
Aan het begin van het seizoen heb ik met een grondboor een gat van zo'n 50-60 cm diep gemaakt. Hier bovenin een yochurt emmer zonder bodem geplaatst en daarna het gehele gat weer opgevuld met kokosgrond. Bovenin kwam het steenwol blok waarin ik mijn plant had opgekweekt. Het emmertje en het wikkel om het steenwol dat ik heb laten zitten was naar mijn idee handig om er voor te zorgen dat de voeding die ik geef zo veel mogelijk naar beneden door de kokosgrond zou gaan en zich dus minder horizontaal zou verspreiden.

Afbeelding
Hier is te zien dat dit idee aardig gelukt is. De wortels zijn naar beneden en voornamelijk in de kokos kolom gegroeid.

Afbeelding
Als je hem doorzaagd is goed te zien dat vele kleine haarwortels alle kokosdeeltjes bij elkaar houden.

Afbeelding
Slecht te zien, maar het lijkt er op dat deze plant in een klein steenwolblokje is gekiemd en daarna in een grote pot kokos is verdergegroeid. Kan er geen conclusies uit trekken behalve dat er heel veel wortels aan de rand van de pot zijn gegroeid en waarschijnlijk minder diep geworteld heeft.

Afbeelding
De wortelkluit van de Monkey Face Yellow.

Afbeelding
En zonder emmertje.

Afbeelding
En doorgezaagd.

Afbeelding
Het lijkt er op of de wortels het beter naar hun zin hebben in kokos dan in steenwol. Zodra ze de steenwol hadden verlaten begon het flink te vertakken en uit te groeien.

Afbeelding
Een Whipets Tail in 10 liter pot.

Afbeelding
Doorsnede met rechts de kokos zo veel mogelijk tussen de wortels uit geklopt. Goed te zien hoe fijn alles vertakt is.

Afbeelding
Het afval, op 4 planten na....
Robert
Moderator

Has thanked: 239 times
Been thanked: 1262 times

Berichtdoor Billie » vr jan 11, 2013 7:42 am

Mooie eindereportage Robert!
Je kan goed zien dat de wortels in de steenwol minder hard moesten werken om voeding te krijgen dan die in de grond of cocos zaten...Luie wortels zoals ze dat noemen ;)
Het seizoen is goed geweest voor jou (en ook voor mij). Beide hadden we verschillende kweekmedia, dus kan het, logisch gezien, maar aan één ding liggen...En laat dit nou het gebruik van de HydroBuddy voeding zijn :mrgreen:
Ik denk dat ik de voeding nog maar eens in het daglicht moet zetten, want hier sta ik nog serieus mee in het rood... :?
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1470 times

Berichtdoor Desiré » vr jan 11, 2013 1:01 pm

Indrukwekkende afsluiter.

En, laat ik het ook nog eens bevestigen... De A+B-voeding helpt echt wel, ook wanneer jouw planten in minder gunstige omstandigheden moeten opgroeien...
Desiré

Has thanked: 506 times
Been thanked: 863 times

Berichtdoor timm » vr jan 11, 2013 2:05 pm

Mooie dikke stammen ook.
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor Billie » vr jan 11, 2013 3:42 pm

timm schreef:Mooie dikke stammen ook.

Dat zijn planten op steroïden!!! ;)
Billie
Moderator

Berichtdoor meatfreak » vr jan 11, 2013 4:03 pm

Billie schreef:Mooie eindereportage Robert!
Je kan goed zien dat de wortels in de steenwol minder hard moesten werken om voeding te krijgen dan die in de grond of cocos zaten...Luie wortels zoals ze dat noemen ;)
Het seizoen is goed geweest voor jou (en ook voor mij). Beide hadden we verschillende kweekmedia, dus kan het, logisch gezien, maar aan één ding liggen...En laat dit nou het gebruik van de HydroBuddy voeding zijn :mrgreen:
Ik denk dat ik de voeding nog maar eens in het daglicht moet zetten, want hier sta ik nog serieus mee in het rood... :?

Het is dat ik nog met 10 liter Chili Focus zit anders zou ik zeker deze voeding ook willen proberen. Heeft deze voeding ook nut als je planten in de vaste grond staan?
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor Robert » vr jan 11, 2013 4:09 pm

meatfreak schreef:Heeft deze voeding ook nut als je planten in de vaste grond staan?

Zie de foto's hierboven, planten zijn buiten gekweekt.
Je zou natuurlijk beide voedingen kunnen proberen de ene helft de ene de andere helft de andere voeding, dan weten we straks ook of en wat het verschil is tussen de 2 voedingen.....
Robert
Moderator

Has thanked: 239 times
Been thanked: 1262 times

Berichtdoor Anchillique » vr jan 11, 2013 5:03 pm

inderdaad een mooie eindraportage. leuk om te zien. Billie, ik heb zeker interesse in die geweldige voeding van jou. maar daar hebben we al een deal over via de PM

Q
Anchillique

Has thanked: 157 times
Been thanked: 861 times

Berichtdoor Billie » vr jan 11, 2013 5:30 pm

Anchillique schreef:inderdaad een mooie eindraportage. leuk om te zien. Billie, ik heb zeker interesse in die geweldige voeding van jou. maar daar hebben we al een deal over via de PM

Q

Yupyup ;)
Billie
Moderator

Berichtdoor donaldk » vr jan 11, 2013 9:21 pm

Wow, wat een kluiten, ik heb afgelopen week ook de emmer geleegd en die kluitten waren met een keer schudden leeg. Had maar een bosje wortels ter grote van een vuist.

Dat moet wel super yoghurt zijn geweest, dat zelfs na het afwassen van die emmertjes dat er zo'n pep inzit dat je hele peper struiken/bomen krijgt;-).
donaldk

Has thanked: 49 times
Been thanked: 581 times

Vorige

Keer terug naar Kweekseizoen 2012