Eva's lusthof pepers

Eva's lusthof pepers

Berichtdoor Eva » ma jan 02, 2012 4:21 am

aha! hier kan mijn volgende seizoen al!

dit gaat prima Lee!
Eva

Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Re: Eva's lusthof pepers

Berichtdoor Lee » di jan 03, 2012 3:01 am

Hey Eva,

Wanneer ga je zaaien?

gr.
Lee
Beheerder

Has thanked: 22 times
Been thanked: 72 times

Berichtdoor Eva » di jan 03, 2012 5:33 am

deze week nog! :D
ik had een overvloed aan ongedierte in mijn kweekkas en die heb ik nu eindelijk weg....

vandaag alle peperplanten die ik wil overhouden weer uit de serre gehaald, alle grond eraf, takken gesnoeid, en alle bladeren geknipt.
daarna de wortels volkomen aarde vrij gemaakt, er zat geen zwart stukje meer op!
toen heb ik alle potten schoon gemaakt met hete soda en de nieuwe aarde 7 minuten per pot in de magnetron gehad.
zo...als er nu nog beestjes komen weet ik het ook niet meer...
de planten staan nu nog even in mijn woonkamer bij te komen van alle 'mishandelingen' van vandaag,
zodra de kweekkast gereed is gaan ze daar weer naartoe.

Mijn serre is nu ook zo goed als leeg nu de pepers daar weg zijn dus het wordt ook tijd om die eens goed op te ruimen!
het polykasje bij de buurman is al helemaal leeg en schoongemaakt. de lege potten en kweeksetjes staan daar
op nieuw plantgoed te wachten...

Morgen ga ik de kweekkas opnieuw bekleden maar dit maal met piepschuimplaten.
deze platen gebruik ik regelmatig bij het fotograferen om het licht te weerkaatsten dus ik dacht dat het
waarschijnlijk ook prima in mijn kweekkast werkt...
op dit moment heeft de kast 2 verdiepingen en op elke verdieping hangt een tl armatuur met twee buizen erin.
ik zit nog te denken om er twee armaturen bij te halen want ik had vorig seizoen
toch een beetje last van scheefgroei...

Deze week ga ik de ´moeilijke´ soorten zaaien. natuurlijk weer veel te veel...kiezen is lastig!
de simpele soorten (zoals de cayenne) zaai ik pas volgende maand. ik weet nu dat die best veel later kunnen.
vorig seizoen heb ik eind maart nog cayennes gezaaid en die gaven in september nog genoeg pods!

De mooie en bijzondere soorten houd ik dit jaar allemaal thuis in potten en bakken.
de groeikracht en opbrengst van deze soorten is in 12 liter potten al meer dan voldoende....
én ik kan ze beter gescheiden houden zodat ik soortechte zaden kan oogsten.

Voor mijn huis is het altijd erg heet in de zomer. het is aan het zuiden....
daar wil ik een soort trap van hout maken waarop/in ik mijn siersoorten ga kweken.

Achter huis heb ik nog aardig wat ruimte om wat losse potten neer te zetten,
net zoals bij de buurman in de tuin (ik heb zijn tuin ingepikt :D)

Dit jaar zet ik maar één of twee peperplanten in de serre.
de serre kijkt ook uit op het zuiden en staat ook nog eens in de luwte en volle zon.
het kan er dus erg heet worden. daar wil ik dan ook graag een automatisch watersysteem maken
want water geven wordt anders een drukke bijbaan :D
in oktober staat de serre in de schaduw van mijn huis dus dan moet de oogst wel zo ongeveer klaar zijn...

De productie pepers zoals de cayenne etc gaan naar de moestuin. daar komen ze in de lage polytunnel van 6 meter lang.
ik heb twee van dit soort tunneltjes dus in de andere komen de productie paprika's.
er zullen enkele soorten paprika in een eigen tentje komen om de soortechtheid weer te kunnen garanderen.
vorig seizoen waren er een aantal pepersoorten die veel te hoog werden voor de tunneltjes...een waardevolle les ;)
ze drukten het plasic gewoon helemaal omhoog....
die soorten blijven dus fijn thuis... :D
de cayennes kunnen ook aardig hoog worden maar daar durf ik gemakkelijk in te snoeien.
hoe dan ook, voor de zekerheid maak ik de tunneltjes wel even net ietsjes hoger...

Ik heb een paar weken geleden de Butch T en de Naga viper besteld bij de pepper company in Engeland.
het duurt wel lang zeg!
ik had deze soorten graag deze week willen zaaien.
misschien toch maar even voor de zekerheid een mailtje sturen?
Eva

Berichtdoor carlo » di jan 03, 2012 10:01 am

Flinke plannen Eva! En je vingers blauw van het typen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
carlo
Moderator

Has thanked: 132 times
Been thanked: 215 times

Berichtdoor wally » di jan 03, 2012 10:58 am

Inderdaad mooie plannen. Ik zou ook een mailtje sturen. Door de feestdagen kan het wat langer duren. Mijn bestelling van amazon.co.uk duurde na verzenden een week om aan te komen, wat al langer is dan normaal.
Vind me op facebook; Wally van der Laan
wally

Has thanked: 31 times
Been thanked: 48 times

Berichtdoor Bart J. Meijer » di jan 03, 2012 11:45 am

Ow Eva,
Ja, nou weet ik het weer !!
I would like to be informed as to where, or in what section, I can find the sanity-clause.
http://bart-j-meijer-chillies.blogspot.com/
Bart J. Meijer

Been thanked: 7 times

Berichtdoor aldo » di jan 03, 2012 6:09 pm

Kijk kijk! die Eva is alweer lekker aan het plannen :D
Je hebt nog steeds die dubbele volkstuin en de buurman tot je beschikking? goed bezig!
Heeft de distel die we dit voorjaar uit onze tuin hebben gehaald het nog gered? zo niet(kan ik me voorstellen gezien z'n penwortel) zal ik komende zomer wat zaadjes winnen!
op reis door smaakland
aldo

Has thanked: 30 times
Been thanked: 40 times

Berichtdoor Eva » wo jan 04, 2012 4:46 am

carlo schreef:Flinke plannen Eva! En je vingers blauw van het typen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

alleen mijn wijsvingers, ik maak gebruik van het fameuze twee vinger systeem ;)

wally schreef:Inderdaad mooie plannen. Ik zou ook een mailtje sturen. Door de feestdagen kan het wat langer duren. Mijn bestelling van amazon.co.uk duurde na verzenden een week om aan te komen, wat al langer is dan normaal.

he bah....dat betekent vast dat er inderdaad wat mis is gegaan....
het mailtje is de deur al uit....

Bart J. Meijer schreef:Ow Eva,
Ja, nou weet ik het weer !!

ohw das knap...soms vergeet is het zelfs wel eens! ;) :?

aldo schreef:Kijk kijk! die Eva is alweer lekker aan het plannen :D
Je hebt nog steeds die dubbele volkstuin en de buurman tot je beschikking? goed bezig!
Heeft de distel die we dit voorjaar uit onze tuin hebben gehaald het nog gered? zo niet(kan ik me voorstellen gezien z'n penwortel) zal ik komende zomer wat zaadjes winnen!

ja, op dit moment een totaal van 400 m2. :D
ik heb een tuin op de andere kant van het complex afgezegd en een nieuw stuk naast de mijne erbij gekregen.
de tuin van de buurman is nog steeds ingepikt, de balkons van mijn overburen staan tot mijn beschikking, evenals de serre van mijn oudste zus en in de tuinen van mijn andere broers en zussen kan ik ook nog wel wat soorten kwijt :D
we hebben alle 7 een huis-met-tuin en delen het groene vingers virus...
en sinds ik mijn directe buurman mijn choc hbut heb laten proeven wil hij ook een serre bouwen en pepers telen...
ik kweek de plantjes voor en dan moet hij het zelf doen... :D

die prachtige distel heeft er de hele zomer goed voor gestaan maar ging in de herfst zomaar zonder bloeien ineens dood!
dus zaadjes zijn welkom...
hoe dan ook, je komt toch deze lente nog wel even mijn tuinhousewarming vieren?
het is een heel leuk tuinhuis geworden al zeg ik het zelf...zelf ontworpen, zelf gebouwd! ik ben zooow trots op mezelf :D :D 8-)
Eva

Berichtdoor Eva » wo jan 04, 2012 5:29 pm

carlo schreef:Flinke plannen Eva! En je vingers blauw van het typen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

ok...ik moet het nu voorlopig met een 1 vinger systeem doen...
ik heb vanmiddag mijn wijsvinger tussen de deur gekregen :x :roll: :(
Eva

Berichtdoor Dennis » wo jan 04, 2012 6:08 pm

Goed bezig Eva, dat gaat een hele klus worden.

Ik wilde dat ik zoveel begripvolle vrienden en familieleden had. Ik kwam deze week thuis met 300 P9 potjes en werd door iedereen voor gek verklaard.

Succes met de kweek, ik kom af en toe wel op je topic kijken hoe het gaat.

groeten,

Dennis
Afbeelding
Dennis

Has thanked: 169 times
Been thanked: 535 times

Volgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2012