Overwinteren

Overwinteren

Berichtdoor Leon » ma sep 11, 2017 9:50 pm

Na een matig seizoen, heb ik alle planten nog over, en wil ik er een aantal proberen te overwinteren. Hoe doen jullie dit? Wat zijn jullie ervaringen? Halen jullie alle bladeren eraf? Hoe ver snoeien jullie je planten? Geven jullie je planten ook een kleinere pot, zo ja, hoe groot en waarom?

Groet,

Leon
Leon

Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Re: Overwinteren

Berichtdoor Markos » ma sep 11, 2017 11:40 pm

Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Markos

Has thanked: 18 times
Been thanked: 64 times

Berichtdoor Robert » wo sep 13, 2017 8:15 pm

Mijn ervaring is helaas niet zo'n beste...
Ik heb het nog niet meegemaakt dat ik niet na een bepaalde tijd bladluis in de planten kreeg.
Maar laat je daar zeker niet door tegenhouden, dat laat zich heel snel oplossen als het gebeurt, in mijn geval heb ik de planten destijds alsnog geruimd, iets dat ook gebeurt als je ze niet naar binnen haalt....
Robert
Moderator

Has thanked: 196 times
Been thanked: 1208 times

Berichtdoor stan » wo sep 13, 2017 8:21 pm

Kleinere pot doe ik soms maar dat licht er dus wel aan hoe ik de planten had staan. Staan ze heel ruim? ja dan gaan ze kleiner. Wat heel belangrijk is dat ze niet op de tocht staan en dat je ze nakijkt op ongewenste bezoekers. luis krijg je n.l. van o.a. tocht en eitjes van het vorige seizoen e.d.

Snoeien doe ik zeker en vaak is dat gelijk toppen als ik dat al niet het seizoen er voor had gedaan. Het is mijn ervaring dat het 2de jaar zeker beter(meer pods geeft).
stan

Has thanked: 664 times
Been thanked: 996 times

Berichtdoor donaldk » wo sep 13, 2017 10:01 pm

Ik heb een jaar geluk gehad met enkele planten die overleefden in de koude kas. Echter de lemon drop(s) werd het tweede jaar minder groot en gaf volgens mij ook minder pepertjes. De uitloop begon namelijk al op het kleine stammetje en er werd dus geen nieuwe grote lange stam gevormd, zoals bij een nieuwe ongesnoeide plant. Er waren nog een of twee overlevers, maar dat moet nagezocht worden in oude topic.
donaldk

Has thanked: 42 times
Been thanked: 533 times

Berichtdoor Leon » do sep 14, 2017 12:38 am

stan schreef:Kleinere pot doe ik soms maar dat licht er dus wel aan hoe ik de planten had staan. Staan ze heel ruim? ja dan gaan ze kleiner. Wat heel belangrijk is dat ze niet op de tocht staan en dat je ze nakijkt op ongewenste bezoekers. luis krijg je n.l. van o.a. tocht en eitjes van het vorige seizoen e.d.

Snoeien doe ik zeker en vaak is dat gelijk toppen als ik dat al niet het seizoen er voor had gedaan. Het is mijn ervaring dat het 2de jaar zeker beter(meer pods geeft).

Wat is zeer ruim? twee staan in 6/7 liter potgrond, de meeste anderen in emmers met zo'n 10 liter potgrond (vochtig en ingeklinkt). Ze staan voor een raam, weinig/ geen tocht. Wat versta je onder snoeien? Hoe ver? verwijder je ook (alle) bladeren?
Leon

Berichtdoor stan » do sep 14, 2017 3:52 pm

Leon, blad valt vanzelf ik snoei als ik nog niet heb getopt bij de Y splitsing en ruim is bij mij boven de 10 liter. Maar als je veel ruimte hebt zou ik ze niet kleiner zetten.
stan

Has thanked: 664 times
Been thanked: 996 times

Berichtdoor Leon » ma okt 16, 2017 2:38 pm

Heb één plant maar compleet gesnoeid, deze zat vól luis en dat hoef ik toch niet in huis. Nu enkel het stammetje nog over. Ik ben benieuwd, ik ga ze binnenkort denk ik op zolder zetten daar is het iets koeler als in de slaapkamer. De rest van de planten hangen nog pepers in dus daar wacht ik nog even mee. Ook ga ik niet alles overwinteren
Leon

Berichtdoor Jan » ma okt 16, 2017 6:59 pm

Overwinteren is mij 1 keer in alle jaren gelukt. Eindeloos last van beestjes, schimmels en andere ziektes. Het moet kunnen, maar ik vind het te lastig.
De oogst van 1-jarige is voor mijn behoefte eigenlijk ook meer dan genoeg.
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 120 times
Been thanked: 286 times

Keer terug naar Experimenten