Wilde Eva...

Wilde Eva...

Berichtdoor Eva » zo jan 22, 2012 2:06 pm

Jawel, dankzij Lee behoor ik nu ook tot het selecte groepje wilde peper kwekers :D
ik kan haast niet wachten tot ze groot zijn!

de soorten zijn:

Trapadeiru de werner
C.lanceolatum
C.chacoense
Bolivian small red(c.bacc.var bacc)

voor zover ik begrijp zijn ze alle 4 wild, heb ik het mis? geef dan maar ff een gil ;)
Eva

Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Re: Wilde Eva...

Berichtdoor Lee » zo jan 22, 2012 2:25 pm

Trepadeira do Werner is geen Wilde soort. Het is een C.baccatum die ergens in Brazilië in het wild is gevonden ;) ..

gr.
Lee
Beheerder

Has thanked: 22 times
Been thanked: 72 times

Berichtdoor Chilibase.nl » zo jan 22, 2012 2:37 pm

Lee schreef:Trepadeira do Werner is geen Wilde soort. Het is een C.baccatum die ergens in Brazilië in het wild is gevonden ;) ..

gr.

Wat is de definitie van wild?

Als bovenstaande peper in het wild gevonden is, maar van daaruit is gecultiveerd is hij niet meer wild? Het blijft dezelfde soort.

Als de wilde pepers die jij kweekt elk jaar weer opnieuw gezaaid worden uit het geoogste zaad, is hij dan uiteindelijk ook niet meer wild? Of moet de peper een 'gecultiveerde' status krijgen met een niet latijnse naam?

Of moet de peper onder Annuum, Baccatum, Chinense, Frutescens of Pubescens zijn om niet wild te heten?
Chilibase.nl

Has thanked: 37 times
Been thanked: 69 times

Berichtdoor Lee » zo jan 22, 2012 2:47 pm

Trepadeira do Werner is meer een gecultiveerde/gekruiste soort uit Brazilie en behoort niet tot de groep wilde soorten. Hij is vernoemd naar een Braziliaanse(van duitse afkomst) Peper fanaat ,Werner Mathi, die hem heeft gevonden in de tuin van een vriend..

Wilde soorten groeien nog in het Wild in Zuid-amerika en zijn niet door de bevolking gekruist met andere soorten oid. Het merendeel van deze soorten zijn niet te verkrijgen en ook al zouden ze worden gekweekt op grotere schaal dan blijven het nog steeds Wilde soorten..

Volgens Bosland.

The term wild refers to plants that grow outside the human-disturbed habitat and cannot succesfully invade human-disturbed areas (Paul W. Bosland)
Lee
Beheerder

Berichtdoor timm » zo jan 22, 2012 3:15 pm

Netjes Eva :D nu kun je je tuin nog voller zetten.worden sommige wilde soorten trouwens niet belachelijk groot?
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor inca berry » zo jan 22, 2012 11:53 pm

he Eva,

wat leuk dat je ook wilde gaat groeien, succes....
je hebt er gelijk hele mooie bijzitten, de lanceolatum is echt een plaatje vooral de bloemen, zie hier :
Afbeelding

Afbeelding

maar ook de vruchten zijn heel mooi :

Afbeelding

hopelijk wordt het voor jou ook een succes :D
Afbeelding

Afbeelding KCBS Certified BBQ Judge
inca berry
Moderator

Has thanked: 41 times
Been thanked: 206 times

Berichtdoor Eva » ma jan 23, 2012 12:17 am

Lee schreef:Trepadeira do Werner is meer een gecultiveerde/gekruiste soort uit Brazilie en behoort niet tot de groep wilde soorten. Hij is vernoemd naar een Braziliaanse(van duitse afkomst) Peper fanaat ,Werner Mathi, die hem heeft gevonden in de tuin van een vriend..

Wilde soorten groeien nog in het Wild in Zuid-amerika en zijn niet door de bevolking gekruist met andere soorten oid. Het merendeel van deze soorten zijn niet te verkrijgen en ook al zouden ze worden gekweekt op grotere schaal dan blijven het nog steeds Wilde soorten..

Volgens Bosland.

The term wild refers to plants that grow outside the human-disturbed habitat and cannot succesfully invade human-disturbed areas (Paul W. Bosland)

en zo leren we weer wat nieuws :D

timm schreef:Netjes Eva :D nu kun je je tuin nog voller zetten.worden sommige wilde soorten trouwens niet belachelijk groot?

sommige wel, en sommige niet ;)

inca berry schreef:he Eva,

wat leuk dat je ook wilde gaat groeien, succes....
je hebt er gelijk hele mooie bijzitten, de lanceolatum is echt een plaatje vooral de bloemen, zie hier :

hopelijk wordt het voor jou ook een succes :D

jaa, die bloemen deden het ;)
toen ik ze zag was ik meteen verkocht...
Eva

Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Berichtdoor Lee » ma jan 23, 2012 12:59 am

:mrgreen:

Eva schreef:jaa, die bloemen deden het ;)
toen ik ze zag was ik meteen verkocht...
Lee
Beheerder

Keer terug naar WildChilli Kweekseizoen 2012