Koud en nat, oppassen!

Koud en nat, oppassen!

Berichtdoor HennyM » za aug 15, 2015 11:13 am

Het wordt koud en nat, dus is het oppassen met je tomaten.

Het is vooral de combinatie koud en nat die kan zorgen voor schimmels, Phytophthora en dergelijke.

Als je tomaten in potten kweekt kun je ze bij nat en koud weer gewoon binnen zetten of onder een afdak. Het is belangrijk dat je de tomaten niet meer water geeft dan noodzakelijk is. Als je tomaten barsten geef je teveel water en kun je dit halveren, geef het liefst s' morgens water. Bij koud weer geef je lauw water en geen koud water.

Als het zowel overdag als in de nacht te koud is wees dan voorzichtig met voeding eventueel ook halveren, de plant kan deze niet verwerken.

Preventief kun je de plant bespuiten met een 10 procent magere melk oplossing maar dit kan alleen als de zon schijnt anders heeft het geen nut. Je kunt ook deze oplossing gieten, dit wordt in Duitsland geadviseerd, of het helpt weet ik niet, heb het vorig jaar geprobeerd en geen last gehad van phytophthora maar dat is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs. Melk bevat wel calcium, magnesium en verschillende zuren zoals mierenzuur, citroenzuur en melkzuur, die hebben een positieve invloed op de weerstand.

Dan zou het ook nog helpen om de rijpe vruchten op tijd te plukken en bloemen te verwijderen, dit laatste doe ik zelf niet maar ja de plant wordt er wel krachtiger van.

Verder helpt het zeg men om een basilicumplant bij de tomaat te zetten of een goudsbloem, basilicum heb ik geprobeerd en ik moet zeggen in ieder geval doet de tomatenplant het goed en de basilicum ook, het lijkt of ze elkaar stimuleren. Dus bij elkaar in een pot omdat de plant die ongeveer drie meter hoog is kan ik deze niet binnen zetten. :D

Aspirine helpt ook maar wees voorzichtig en verdun deze goed want een teveel beïnvloedt de vruchtzetting negatief en niet vaker dan 1x in de drie weken. 100 mg per liter is meer dan voldoende. Ik heb behoorlijk lang moeten zoeken om deze informatie te vinden want het wordt als een soort wondermiddel aangeprezen op het net maar wondermiddelen bestaan helaas niet en elk middel heeft zowel voor als nadelen.

Dan als laatste Neemolie die bevindt zich bij mij nog in een experimentele fase want ik geloof niet alles dat men schrijft en vindt weten belangrijker. Dus eigen ervaring staat bovenaan. Deze zou ook helpen tegen Phytophthora, schimmels, virussen en bacteriën.
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Re: Koud en nat, oppassen!

Berichtdoor HennyM » ma aug 17, 2015 9:26 am

Op dit moment houd ik de planten zo droog mogelijk ook die wat beschut staan. Dus ik geef geen water ook al krijgt de plant weinig water omdat deze in een pot staat (er valt meer naast dan erin). Dit omdat de plant ook in staat is om bij een hoge luchtvochtigheid vocht op te nemen via de bladeren. Ik hoop dat dit een positieve invloed heeft bij tomaten bij het ontstaan van schimmels.

Dit is een beetje theoretiseren, omdat de waterdruk via de wortels minder wordt gaat de plant via de bladeren het vocht uit de lucht opnemen en is de plant dus actief bezig en hoop ik dat daardoor de kans op schimmels afneemt. De stress neemt af omdat bij een hoge waterdruk van wortels en een hoge luchtvochtigheid de plant gefrustreerd raakt want deze kan z'n vocht niet kwijt, door ze droog te houden is dit juist andersom. Er blijft dus beweging in, hoop ik. :?

In deze berichten zet ik voor mezelf zo'n beetje alles op een rijtje het zijn dus geen dringende adviezen maar als iemand er iets in ziet of aan heeft is dit mooi meegenomen. ;)
HennyM

Berichtdoor Sol » ma aug 17, 2015 6:38 pm

Ik bespuit m'n courgettes met zuiveringszout / bakpoeder oplossing (5%).
Sol

Has thanked: 48 times
Been thanked: 230 times

Berichtdoor HennyM » ma aug 17, 2015 7:31 pm

Sol schreef:Ik bespuit m'n courgettes met zuiveringszout / bakpoeder oplossing (5%).

Ja die was ik nog vergeten maar is het nu 5% of 0.5%? Deze ga ik vast ook proberen als ik eens bij de toko ben langs geweest.
HennyM

Berichtdoor Hampie » ma aug 17, 2015 10:43 pm

Afbeelding
Natriumbicarbonaat/zuiveringszout van het merk baleine. Verkrijgbaar bij hanos.
€ 2,60 voor bus van 400 gram.
Op de hanosbestelsite wordt het overigens sodium bicarbonate genoemd, denk de Franse benaming, al ben ik niet zeker.
Hampie

Has thanked: 2195 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor stan » ma aug 17, 2015 11:30 pm

5% is veel hoor ga beter uit van 0,5%. Boven de 1% gaat Wageningen TU ook niet.
stan

Has thanked: 734 times
Been thanked: 1077 times

Keer terug naar Het Weer