Nieuwe hittegolf op komst

Nieuwe hittegolf op komst

Berichtdoor Samba » zo aug 02, 2015 10:01 am

Er zou wel eens opnieuw een hittegolf kunnen ontstaan de komende weken ergens.

De zon en de temperstuur hebben er zo te zien weer veel zin in de komende weken om vele vruchten te laten rijpen en afrijpen.

Het weer is anders dit jaar wel byzonder wisselend, vorige week woeien de takken door de lucht, joegen her en der de bomen omver, viel er bakken met water uit de lucht.
De hittegof eerder dit jaar is amper weg,; mensen , planten en dieren hebben het er maar moeilijk mee indien ze niet goed verzorgd worden.

Bij het echt warme weer geef ik wel drie keer daags de planten met vruchten extra water.
Hoe heet is de heetste peper vandaag?
Samba

Has thanked: 10 times
Been thanked: 15 times

Re: Nieuwe hittegolf op komst

Berichtdoor HennyM » zo aug 02, 2015 4:57 pm

Te hoge temperaturen zijn ook niet gewenst, zeker niet voor de tomaten. Maar ik denk dat het meevalt en geen hittegolf wordt maar wel een tijdje goed zonnig weer met relatief hoge nachttemperaturen. :D
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor Billie » ma aug 03, 2015 7:03 am

Voor pepers valt dit hete weer goed mee... Ik heb in het verleden reeds temperaturen van boven de 45°C gemeten in de serre en zolang je ze maar van genoeg water voorziet kunnen ze hier goed tegen ;)
Tomaten is idd een andere zaak. Voor hen kan je met dit weer beter schaduw voorzien, bvb door een schaduwdoek of door te kalken. In combinatie met de twee bovenstaande kan je dan ook nog het boeltje fris houden door een fijne mist over de bladeren te sprenkelen. Doe dit alleen als je voor schaduw kan zorgen, want anders zou je de bladeren kunnen verbranden...
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor Hampie » di aug 04, 2015 1:03 am

Billie schreef: Doe dit alleen als je voor schaduw kan zorgen, want anders zou je de bladeren kunnen verbranden...

Vorig jaar heeft iemand (weet helaas niet meer wie) het 'niet water geven bij volle zon', naar het rijk der fabelen gewezen. Deze persoon merkte op dat, tegen de geldende opvattingen in, een waterdruppel nooit als een soort vergrootglas zal werken, waardoor eventuele verbranding van bladeren zou kunnen ontstaan.
Na dit vorig jaar gelezen te hebben, geef ik gewoon water bij volle zon, waarbij ik de bladeren niet ontzie.
Resultaat: nog geen bladverbranding gezien.

Het leuke is dat ik dit in mijn eigen vak ook tegenkom:
# de kern van een knoflookteen moet je verwijderen, want die is bitter.
# platte peterselie is voor de smaak en krulpeterselie voor de garnering.
# tomatenpuree moet je eerst ontzuren.

Zo zijn er wel meer dingen op te noemen die iedereen maar klakkeloos voor waarheid aanneemt, maar die in werkelijkheid toch net even anders zijn.

Veel is te wijten aan kopieergedrag: Als een kok bijvoorbeeld een kookboek schrijft, met daarin bovenstaande onzin, dan zie je diezelfde onzin later in veel meer kookboeken.

Gewoon zelf proberen wat wel en niet waar is en een gezonde achterdocht hebben wat mij betreft.
Hampie

Has thanked: 2195 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor HennyM » di aug 04, 2015 8:37 am

Hampie schreef:
Billie schreef: Doe dit alleen als je voor schaduw kan zorgen, want anders zou je de bladeren kunnen verbranden...

Vorig jaar heeft iemand (weet helaas niet meer wie) het 'niet water geven bij volle zon', naar het rijk der fabelen gewezen. Deze persoon merkte op dat, tegen de geldende opvattingen in, een waterdruppel nooit als een soort vergrootglas zal werken, waardoor eventuele verbranding van bladeren zou kunnen ontstaan.
Na dit vorig jaar gelezen te hebben, geef ik gewoon water bij volle zon, waarbij ik de bladeren niet ontzie.
Resultaat: nog geen bladverbranding gezien.

Het leuke is dat ik dit in mijn eigen vak ook tegenkom:
# de kern van een knoflookteen moet je verwijderen, want die is bitter.
# platte peterselie is voor de smaak en krulpeterselie voor de garnering.
# tomatenpuree moet je eerst ontzuren.

Zo zijn er wel meer dingen op te noemen die iedereen maar klakkeloos voor waarheid aanneemt, maar die in werkelijkheid toch net even anders zijn.

Veel is te wijten aan kopieergedrag: Als een kok bijvoorbeeld een kookboek schrijft, met daarin bovenstaande onzin, dan zie je diezelfde onzin later in veel meer kookboeken.

Gewoon zelf proberen wat wel en niet waar is en een gezonde achterdocht hebben wat mij betreft.

Dat is ook mijn ervaring, ik geef ook in de volle zon water en kijk niet of er iets op het blad valt. De hoge temperaturen zijn slecht voor de tomaten omdat het stuifmeel kan verbranden en daarom bloemval kan ontstaan.

Ik verwijder trouwens wel de kern van knoflook als ik deze rouw ergens aan toevoeg omdat mijn ervaring is dat de kern zwaar op de maag ligt. Tomatenpuree gebruik ik niet zo vaak maar als ik deze gebruik bak ik die met het vlees mee omdat deze dan een "gebakken" smaak krijgt. :D
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor Samba » di aug 04, 2015 11:26 am

HennyM schreef:Te hoge temperaturen zijn ook niet gewenst, zeker niet voor de tomaten. Maar ik denk dat het meevalt en geen hittegolf wordt maar wel een tijdje goed zonnig weer met relatief hoge nachttemperaturen. :D

Tomaten planten probeer ik des middags dan ook altijd in de schaduw te hebben.
De peper s vinden het inderdaad wel heerlijk al die volle zon.

Aandacht met tempersturen rond de 30 graden of er boven is water geven.
Beter drie a vier keer daags een bepaalde hoeveelheid geven is mijn s inzien beter voor vele planten dan slecht s 1 keer (veel)
Hoe heet is de heetste peper vandaag?
Samba

Has thanked: 10 times
Been thanked: 15 times

Keer terug naar Het Weer