Overwinteren

Overwinteren

Berichtdoor Erik » za aug 17, 2013 3:52 pm

Hoi,

Ik heb her en der wat gelezen over de mogelijkheden de planten te laten overwinteren en ze terug te snoeien tot een stammetje van ongeveer 15 cm.
Wat is de goede tijd om dat te doen, rond december als de sapstromen op z'n laagst zijn?
En kunnen ze ook overwinteren in een donkere garage, als het er maar niet vriest, of moeten ze wel licht hebben?
Erik

Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Overwinteren

Berichtdoor Kres » za aug 17, 2013 8:56 pm

Seizoen loopt heel langzaam op z'n eind dus lan dit toch nog een waardevol topic worden.
Ik ben er ook wel naar benieuwd.
Ik zal niet alles laten overwinteren maar paar planten zou ik wel willen bewaren.
Ik zou ze eventueel boven op zolder kunnen stallen. Dus absolut vorstvrij.
Kres

Has thanked: 81 times
Been thanked: 209 times

Berichtdoor carlo » za aug 17, 2013 10:50 pm

De planten moeten langzaam aan de groei blijven dus zeker licht hebben. Mijn ervaring is dat je dat ook het best op kamertemp. doet en niet lager. Een plant op een plaatsje op het zuiden zal na een weekje zon in december, spontaan in bloei komen wanneer je de planten niet geheel terug snoeid. De vruchten zullen echter wel kleiner blijven. Het is wel een machtig gezicht om bijvoorbeeld een cayenne afrijpend op de vensterbank te hebben staan terwijl er op de achtergrond, buiten, sneeuw ligt!

SP_A0227 - kopie.jpg

De manier van overwinteren is een eigen keus. De één snoeid naar 15cm, de ander snoeid hem wel maar houdt hem op bijvoorbeeld 40cm. De laatste geeft mijn voorkeur en ieder heeft er zijn eigen voorkeur voor. Ook zijn er verschillende meningen / ervaringen over de opbrengst in het volgende jaar.

Tijd van snoeien maakt niets uit, dat kun je het hele jaar door doen. De plant maakt gewoon nieuwe scheuten.

Het grote voordeel van overwinteren is dat je ook in de winter met je hobby kan bezig blijven. :D

Houdt je de planten te lang buiten (totdat het eigenlijk al veel te koud is) dan vinden niet alle soorten het nog leuk om naar binnen te gaan en zullen sterven. Op tijd naar binnen dus.

Tip, controleer de planten extra goed op ongedierte voor je de planten binnen neemt. Onderkant pot vaak naaktslakken.

Wat ook een leuk projectje is wanneer je een vensterbank hebt op het zuiden. Nu nog een cayenne zaaien en in januari oogsten. Jaren terug ben ik in september met mijn peperhobby begonnen en dus zaaien. Gewoon eigenwijs zijn en kijken hoever je komt.
carlo
Moderator

Has thanked: 132 times
Been thanked: 215 times

Berichtdoor donaldk » za aug 17, 2013 11:30 pm

Ik ben ook bezig met de zomerzaai. Drie Charapita kiempjes, drie Limon kiempjes en nog maar een Rawit Kiempje, uit drie zaadjes. De Bhut Jolokia I F2 doet nog helemaal niks.

Een Afrikaantje is net gekiemt. Dus zeer slechte score. Zou ik ze te lang in de vensterbank hebben laten drogen? Dat zou zonde zijn, want ik heb tientallen van die gedroogde knoppen. Ik heb er nu al een week enkele in de schuur liggen, dus niet achter het raam, die drogen zonder zon, hopelijk doen die het wel goed. Afrikaantjes zijn eigenlijk toch nooit hybriden?

Anderen snoeien weer helemaal niet, daar hebben ze slechte ervaringen mee. Die zetten grote planten onder (LED) lampen. Maar daar heb ik de ruimte niet voor en het worden zo wel heel dure pepertjes;-).

De bhut heb ik nu gezaaid, omdat ik afgelopen winter problemen had ze te kieme en daarna de kiempjes niet te verknallen door afwisselend te nat en te droog te hebben. Dan kan ik hem als klein, langzaam groeiend plantje hebben voor volgend regulier seizoen.
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 608 times

Berichtdoor HennyM » zo aug 31, 2014 9:42 am

Nou ik weet nog vanuit mijn jeugd dat een oudere vrouw een peper had en dat ze deze niet direct in de zon zette. De peper stond het 's winters in een koele kamer ongeveer een meter van het raam af. De vruchten en bloemen knipte ze eruit en de peper was al jaren oud. Het was ook nog een kamer op de noordkant. Zomers ging de peper dan in pot weer de tuin in.

Volgens mij was de reden dat de peper niet ging groeien en bloeien want dat verzwakte de plant alleen maar. Verder gaf ze maar weinig water weet ik me nog te herinneren.

Die vrouw wist ontzettend veel van planten en had geraniums van wel anderhalve meter hoog.
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor glatch » zo aug 31, 2014 3:26 pm

waar ik persoonlijk over aan het denken was om stekken te maken van mij planten en deze te overwinteren.

Ik moet alleen nog ff kijken wanneer het juiste tijdstip hier voor is.
glatch

Has thanked: 60 times
Been thanked: 13 times

Berichtdoor HennyM » zo aug 31, 2014 5:21 pm

glatch schreef:waar ik persoonlijk over aan het denken was om stekken te maken van mij planten en deze te overwinteren.

Ik moet alleen nog ff kijken wanneer het juiste tijdstip hier voor is.

Denk dat nu de beste tijd is omdat de stekken niet zo snel wortelen als tomaten. Meestal stekt men niet omdat het veel gemakkelijker is om de pepers te zaaien maar er kunnen best redenen zijn om wel te stekken lijkt mij.
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor Nino » do sep 15, 2016 9:16 pm

Ik heb mijn peperplanten vanuit de vensterbank opgekweekt. De plantjes hebben mij de afgelopen maanden steeds van voldoende pepers voorzien. Ik denk dat ik niet eens meer de moeite neem om mijn perperplanten buiten uit te planten.
Nino

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Keer terug naar Het Weer