C.praetermissum

Re: C.praetermissum

Berichtdoor Robert » wo sep 26, 2012 1:13 pm

Tijd voor een update van mijn cap 1144, zojuist de eerste rijpe pepertjes en zaden kunnen oogsten.

WAT EEN GEWELDIG, BIJZONDERE SOORT IS DIT!!

- Het is mijn grootste plant geworden, 2,5 meter hoog. Bij een warmere zomer was hij beslist nog groter geworden, tijdens koude periodes ging het merkbaar een stuk trager allemaal. Duidelijk dat hij liever in een ander klimaat wil groeien.
-Geeft prachtige bloemen.
-Heeft de kleinste pepers geproduceerd.
-Heeft de meeste pepers geproduceerd, ik schat dat het er meer dan 1000 kunnen zijn (hopelijk rijpen de meeste nog wel af, tot nu toe zo'n 10 rijp).
-De pepers hebben een heel bijzonder aroma, heel fruitig maar verder nergens mee te vergelijken.
-De pepers zijn zeer heet. Ik heb er 1 zo geproefd, zo groot als een luciferkop. Ook weer uitgespuugd, kreeg er direct de hik van.
-het plukken gaat heel anders dan bij de andere chilli's. Als de "bes" rijp is laat hij bij aanraken al los van het steeltje.
Robert
Moderator

Has thanked: 266 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor Chilibase.nl » wo sep 26, 2012 1:30 pm

Foto
Chilibase.nl

Has thanked: 37 times
Been thanked: 69 times

Berichtdoor timm » wo sep 26, 2012 4:02 pm

Je kunt wel merken dat wilde pepers nog vooral ingesteld zijn op voortplanten,en niet op ons voorzien van pepers :mrgreen:
Wel makkelijk plukken als de pepers zo makkelijk loslaten.
Ik baal nu nog wel extra hard dat mijn preatermissum overleden is. :(
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor donaldk » wo sep 26, 2012 7:21 pm

Heb je een foto van deze volle reus?

Zeer heet en geurig, dat klinkt goed. Hoe heet is heet Bhut of heter, of iets minder gek?
Laatst bijgewerkt door donaldk op wo sep 26, 2012 7:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 608 times

Berichtdoor Robert » wo sep 26, 2012 7:22 pm

timm schreef:Je kunt wel merken dat wilde pepers nog vooral ingesteld zijn op voortplanten,en niet op ons voorzien van pepers

Er zitten in zo'n piepklein pepertje inderdaad nog behoorlijk wat zaden, en met aantal pepers is ook niets mis. Ga je het bij elkaar wegen, tja kom je niet erg ver...

De foto's:

Afbeelding

Afbeelding
Robert
Moderator

Berichtdoor donaldk » wo sep 26, 2012 7:23 pm

Wow, die zit vol zeg.
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 608 times

Berichtdoor Robert » wo sep 26, 2012 7:29 pm

donaldk schreef:Hoe heet is heet Bhut of heter, of iets minder gek?

Dat vind ik heel moeilijk te beoordelen. Ik hoop dat er voor zaterdag nog een paar afrijpen, zal ze dan meenemen naar Eindhoven, daar is vast wel iemand die het wel kan beoordelen....
Robert
Moderator

Berichtdoor Lee » wo sep 26, 2012 9:06 pm

Hey :) , Ik moet me aansluiten bij het verhaal. Maar hij is niet heter als een bhut, maar je zult zeker verrast zijn door de intense hitte die gelukkig niet lang duurt. En ja het aroma is heerlijk.. Alle Wilde soorten hebben zo hun eigen smaak en zijn niet te vergelijken met de chinense smaak bv. Het probleem van deze soort is dat de vruchten pas laat rijpen. In het goede seizoen van 2009 heb ik het overgrote deel pas in november heb geoogst. Hoe gaat het bij jou?

gr.

Robert schreef:Tijd voor een update van mijn cap 1144, zojuist de eerste rijpe pepertjes en zaden kunnen oogsten.

WAT EEN GEWELDIG, BIJZONDERE SOORT IS DIT!!

- Het is mijn grootste plant geworden, 2,5 meter hoog. Bij een warmere zomer was hij beslist nog groter geworden, tijdens koude periodes ging het merkbaar een stuk trager allemaal. Duidelijk dat hij liever in een ander klimaat wil groeien.
-Geeft prachtige bloemen.
-Heeft de kleinste pepers geproduceerd.
-Heeft de meeste pepers geproduceerd, ik schat dat het er meer dan 1000 kunnen zijn (hopelijk rijpen de meeste nog wel af, tot nu toe zo'n 10 rijp).
-De pepers hebben een heel bijzonder aroma, heel fruitig maar verder nergens mee te vergelijken.
-De pepers zijn zeer heet. Ik heb er 1 zo geproefd, zo groot als een luciferkop. Ook weer uitgespuugd, kreeg er direct de hik van.
-het plukken gaat heel anders dan bij de andere chilli's. Als de "bes" rijp is laat hij bij aanraken al los van het steeltje.
Lee
Beheerder

Has thanked: 22 times
Been thanked: 72 times

Berichtdoor Robert » wo sep 26, 2012 9:41 pm

Tot nu toe zeker niet meer dan 10 rijpe pepertjes hier, heb ze niet precies geteld. Er zit op dit moment al wel weer een licht oranje/groene aan.
De cap 501 heeft vanmiddag ook een paar rijpe exemplaren prijs gegeven, daarin vond ik geen heel bijzonder aroma.
Oogsten tot november? Kan deze soort dan ook goed tegen lage temperaturen?

Hoe kun je deze pepertjes het best bewaren? Ik denk zelf aan drogen en dan vers malen in in pepermolen of zo, of gaat het aroma verloren bij drogen?
Robert
Moderator

Berichtdoor Lee » wo sep 26, 2012 9:55 pm

2009 was een goed najaar hier. Eerste vorst pas eind November dus heb veel mogen oogsten maar ook veel onrijpe pepers. De plant kan goed tegen de kou maar een graadje vorst en hij is weg..

Gedroogd kun je ze goed bewaren.. Ik heb zelf nog een pot staan uit 2009 en zelfs de zaden kiemen nog erg goed.. Het aroma neemt iets af maar de hitte blijft

Robert schreef:Tot nu toe zeker niet meer dan 10 rijpe pepertjes hier, heb ze niet precies geteld. Er zit op dit moment al wel weer een licht oranje/groene aan.
De cap 501 heeft vanmiddag ook een paar rijpe exemplaren prijs gegeven, daarin vond ik geen heel bijzonder aroma.
Oogsten tot november? Kan deze soort dan ook goed tegen lage temperaturen?

Hoe kun je deze pepertjes het best bewaren? Ik denk zelf aan drogen en dan vers malen in in pepermolen of zo, of gaat het aroma verloren bij drogen?
Lee
Beheerder

Has thanked: 22 times
Been thanked: 72 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Wilde Chilli Pepers