Binnenkweek 2008/2009

Plaats hier je seizoen 2011

Binnenkweek 2008/2009

Berichtdoor Lee » do mei 24, 2012 7:55 am

Oud topic van Chillipepers.NL. Alvast een begin gemaakt met het overzetten van het topic..

Ik ben pas kort bezig maar de plantjes gaan heel goed onder kunstlicht. Ik heb vandaag 3 soorten verspeend, 1x ajoema red, 2x dorset naga, 1x red savina.
Ik hoop volgende week 3x bhut jolokia, en 1a 2 DH-F3 te verpotten. De bih jolokia's zijn allemaal opgekomen en van de DH-F3 1/3. We zullen zien.

Tevens heb ik nu chilli-focus wbt voeding het "beste" is voor chilli planten. Ik heb de jonge plantjes ook wat gegeven (wel heel verdund). Nu dat de plantjes verpot zijn zal het veel sneller gaan. Maar eens zien welke uiteindelijke potmaat ik moet nemen aangezien ik beperkte m2 heb.

gr lee

Afbeelding 24/8/08
Afbeelding

Vandaag 25/8/08
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Kweken onder CFL
Geplaatst: di 26 aug 2008, 22:02
door lee
Heey,

Ik had wat trespa platen op maat laten zagen en die heb ik vandaag eindelijk gekregen. Nu kan ik mijn kweekkast afmaken. De binnenkant ga ik bekleden met spiegelfolie, waar ik zo'n 5 m2 voor nodig heb. Zal wel in het weekend zijn dat ik de kast kan afmaken dus foto's volgen later.

ps: ik heb enkele jonge plantjes over waar ik niks mee doe, dus mocht je ze willen hebben??

gr
lee

Geplaatst: wo 27 aug 2008, 22:17
door lee
Hoi,

Na aanleiding van een vraag van mrpepper>> viewtopic.php?f=5&t=176.
Dat wilde ik ook graag weten. Onder CFL groei ik op dit moment, 8-12 dgn. 2de bladpaar, daarna 3-5 dagen/bladpaar. Gaat hard maar ben benieuwd of het aanhoudt.

gr
lee

Hoi,

De plantjes gaan goed. Ze groeien goed en de bladparen schieten eruit. En mijn hengst van de stal (De bih jolokia) heeft het ook naar de zin en het tweede ontwikkelde bladpaar is bijna een feit. Het blijft iedere dag weer spannend om te kijken hoe ze zijn gegroeid. Over een aantal dagen verlaag ik de afstand van de lamp naar 2 cm en zo zal er nog meer licht door de planten opgenomen kunnen worden. Dit is dus het grote voordeel van CFL t.o.v HPS lampen e.d. CFL lampen worden maar zo'n 70 graden warm terwijl HPS lampen zo'n 200-300 graden warm worden (afhankelijk van wattage). Die lampen moet je dus met een behoorlijke afstand van ongeveer 50 cm van je planten plaatsen. Het voordeel is hier duidelijk dat je plant meer licht kan opnemen.

gr
lee

Afbeelding

hoi,

Mijn kasje is bijna af. Ik heb vandaag de wanden erin gezet en deze bekleed met spiegelfolie.
Ik moet nog wel wat afwerken maar dat gebeurd morgen. Ik zet er nog wel een bak van in van zo 5 cm, soort lekbak. Zoals je ziet hebben ze nog plaats genoeg en krijgen ze voldoende licht. Ook de warmte die de folie terugstraald is heel erg goed te voelen, zeker toen ik vanmiddag in de zon stond om de folie erop te plakken.

Afbeelding
Afbeelding

En de plantjes vinden het ook heerlijk
Afbeelding
Afbeelding

En de bhut jolokia maakt het 2 en 3 de bladpaar, Zeer dunne bladeren t.o.v. de overige soorten. Ik heb deze plantjes de eerste week een beetje uit het directe licht gehouden, omdat er nog zaden tussen zaten te kiemen en de temperatuur onder de lamp iets te hoog was. Over een aantal dagen ga ik de plantjes ook op 1liter potten zetten.
De 3 onderste plantjes hieronder op de foto zijn Bhut Jolokia's en de bovenste is een Dutch habanero F3.
Afbeelding

gr
lee

Het groeiverschil

Afbeelding

Geplaatst: zo 31 aug 2008, 20:07
door Deodupke
vette kast heb je daar.. ziet er zeer netjes uit! (wil ik ook!!!)

En de plantjes gaan ook goed.. ben benieuwd!

Geplaatst: zo 31 aug 2008, 20:23
door lee

Thx. Ik wil perse deze winter binnenkweken :) . Alle voorzieningen zijn er, en ik hoop dat de planten straks als ik de lampen verwissel naar bloeilampen vruchten gaan dragen. Hoeven geen kilo's te zijn. Ik ga tevens de planten snoeien zodat ze niet te groot worden (als ze dat uberhaupt worden).

gr
lee

Geplaatst: ma 01 sep 2008, 19:18
door lee

Hoi,

Ik wilde vanmiddag de overige planten verpotten en haalde als voorbereiding het plastic kapje van mijn mini propagator. De bhut jolokia heeft 1 echt bladpaar en het tweede is goed op weg. Toen ik na een half uur terug kwam zag ik dat de bladeren aan het verschrompelen waren. Ik had nog 2 "oudere" plantjes staan en de bladeren ervan krulde op als een sigaar en zagen er bruin uit (die wilde ik sowieso weggooien). De bladeren van mijn Bhut jolokia's echter krulde een klein beetje :( .
Ik heb het kapje er maar weer opgezet en alle planten besproeid met water. Ik ga net kijken en zie dat alle bladeren er weer normaal uitzien en zelfs het gekrulde blad is weer in de oude staat :? :?: .
Heeft iemand een verklaring hiervoor??

gr
lee

Hier nog wat foto's. De planten gaan erg hard en beginnen zelfs in de oksels blad en/of stengels aan te maken. Ik heb ze afgelopen zaterdag chili focus gegeven. Moeilijk te zeggen of het daardoor komt maar het gaat perfect.

Dorset naga
Afbeelding

Adjoema Red
Afbeelding

Het binnen kweken van pepers op deze manier is echt aan te raden!!. Buiten is ook prima, als de zon schijnt maar binnen schijnt altijd de zon:-).
Ik heb tevens goede info gekregen over het bloeien van chilliplantjes bij binnenkweek en ga de info ff checken.

gr
lee
Lee
Beheerder

Has thanked: 22 times
Been thanked: 72 times

Re: Binnenkweek 2008/2009

Berichtdoor Lee » do mei 24, 2012 8:10 am

Geplaatst: ma 01 sep 2008, 22:50
door Deodupke
please share that intel ;)

en gelijk zaterdag de focus gebruikt..De planten zien er lekker 'sappig' uit. Kan me niet voorstellen dat dat van 1x focussen komt. Het licht zal ze gewoon goed doen..
Geplaatst: di 02 sep 2008, 07:16
door lee

Ik heb op andere site's min of meer hetzelfde gelezen en daar blijkt geen echte verklaring voor te zijn alleen een enkele die zegt dat de kiembladeren de hoeveelheid licht niet aankunnen???
gr
lee

lee schreef:Hoi,

Ik wilde vanmiddag de overige planten verpotten en haalde als voorbereiding het plastic kapje van mijn mini propagator. De bhut jolokia heeft 1 echt bladpaar en het tweede is goed op weg. Toen ik na een half uur terug kwam zag ik dat de bladeren aan het verschrompelen waren. Ik had nog 2 "oudere" plantjes staan en de bladeren ervan krulde op als een sigaar en zagen er bruin uit (die wilde ik sowieso weggooien). De bladeren van mijn Bhut jolokia's echter krulde een klein beetje :( .
Ik heb het kapje er maar weer opgezet en alle planten besproeid met water. Ik ga net kijken en zie dat alle bladeren er weer normaal uitzien en zelfs het gekrulde blad is weer in de oude staat :? :?: .

gr
lee

Geplaatst: di 02 sep 2008, 07:56
door Deodupke
ik doelde eigenlijk op de info over het bloeien van planten in de binnenkweek.

Bij mij zijn de plantjes ook met 2 kiembladeren onder de LED gegaan. Toen is er wel 1 plantje geweest wat het een tijdje moeilijk heeft gehad. De blaadjes waren heel erg verkruld, niet echt geel/dor. Maar die is er ook weer gewoon bovenop gekomen. Heeft wel een kleine groeiachterstand.

Geplaatst: di 02 sep 2008, 17:10
door lee

Nou eigenlijk de 2de keer, toen ik je pakket kreeg heb ik ze meteen wat gegeven. Maar het licht is natuurlijk het belangrijkste

gr
lee

Deodupke schreef:please share that intel ;)

en gelijk zaterdag de focus gebruikt..De planten zien er lekker 'sappig' uit. Kan me niet voorstellen dat dat van 1x focussen komt. Het licht zal ze gewoon goed doen..

Geplaatst: wo 03 sep 2008, 17:04
door lee

Hoi,

Vandaag nog maar eens een poging gedaan om het plastic kapje te verwijderen. Deze keer ging het goed en de bladeren krulde niet op. De boosdoener is volgens mij de ventilator die ik op mijn plantjes had gericht. Deze had ik nu nl. weggehaald omdat het de enigste oorzaak kon zijn!
In ieder geval morgen ga ik ze verpotten.

gr
lee

lee schreef:Hoi,

gr
lee

Hoi,

Om het bloeien te bevorderen raden mede binnenkwekers aan om TOPMAX te gebruiken. Ik heb hier op het forum ergens ook iets gelezen over dit product. En het zou perfect moeten werken!!. Dus we gaan de proef op de som nemen.
Of dit goede info is moet dan nog maar blijken.
Afbeelding

gr
lee

lee schreef:Hier nog wat foto's. De planten gaan erg hard en beginnen zelfs in de oksels blad en/of stengels aan te maken. Ik heb ze afgelopen zaterdag chili focus gegeven. Moeilijk te zeggen of het daardoor komt maar het gaat perfect.

Dorset naga
Afbeelding

Adjoema Red
Afbeelding

Het binnen kweken van pepers op deze manier is echt aan te raden!!. Buiten is ook prima, als de zon schijnt maar binnen schijnt altijd de zon:-).
Ik heb tevens goede info gekregen over het bloeien van chilliplantjes bij binnenkweek en ga de info ff checken.

gr
lee

Hoi,

Hier enkel foto's van de plantjes. Ze gaan als een raket! En in ieder oksel zitten aftakkingen, lijken wel bonsai plantjes :)

Rechts in de kleinde prop. zie je 3x bhut jolokia, 1 x DHF3, en 2 plantjes die ik over heb
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een rocotto orange met de beroemde haartje. Deze heb ik volgens de DENO-methode laten ontkiemen. Maar ga hem niet houden.
Afbeelding

Afbeelding

gr
lee

Hoi,

hehe, Ik heb eidenlijk alle plantjes kunnen verpotten. Ze staan nu ook veel dichter bij de lamp en zullen nu ook harder gaan groeien. Ik heb ze overigens zonder wortelschade kunnen verpotten. Ik gebruik kunstof kweekbakjes 4x3 en als je de aarde wat laat opdrogen dan kun je het plantje er gemakkelijk uithalen.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

gr
lee

Hoi,

De planten staan nu 4 weken onder de lamp. Ze krijgen voldoende licht en de planten zijn zeer stevig met veel bladeren. Tevens heb ik vandaag de lamp iets hoger gezet om de planten meer de lucht in te krijgen, omdat ze nu dik en stevig genoeg zijn om groter te groeien.
Het rocoto plantje in het kleine potje ga ik misschien toch maar houden om deze straks binnen op de vensterbank te zetten als het te druk wordt in men kweekkast. Ik schat dat ik over een 3-4 weken moet gaan verpotten naar 3-4 liter potten en dan zal ik een 2de lampenset erbij gaan plaatsen. De soorten die ik nu heb worden zo'n 70-80 cm hoog en die moeten het qua hoogte goed redden in de kas. Ik ben alleen heel benieuwd hoe breed de planten worden :?: en als iemand mij hierover meer kan vertellen dan is alle info welkom.
De paprikaplanten die ik eerder ook onder de lamp had staan heb ik een tijd geleden al buiten gezet en deze gaan heel goed ondanks het slechte weer. Ze zullen het zeker niet overleven maar goede info voor volgend jaar.
Volgend jaar ga ik zeker alles binnen voorgroeien en dan buiten zetten omdat ze dan een perfecte start maken.
Voor het volgend buitenseizoen ga ik een kas maken zodat ik niet steeds met de planten moet gaan slepen bij regen of harde wind. Nu heb ik maar 6 planten maar dat zullen er volgend jaar zeker meer gaan worden.

gr
lee

Afbeelding
Nieuwe scheuten
Afbeelding
Dorset naga, Red savina, Adjoema Red
Afbeelding
De Bhut Jolokia en DHF3
Afbeelding

En het groeiverschil
Afbeelding

Geplaatst: zo 07 sep 2008, 18:23

door Deodupke
potverdikkie, dat gaat als een speer daar. Over hoe breed de planten worden, dat ligt volgens mij, aan hoeveel licht ze krijgen, en het zal ook nog wel soortafhankelijk zijn. Even uitrpoberen dus.
Lee
Beheerder

Has thanked: 22 times
Been thanked: 72 times

Keer terug naar Kweekseizoen 2011