Pepers uit de ruimte

Pepers uit de ruimte

Berichtdoor Victorus » vr nov 27, 2015 11:11 am

In China zijn pepers mee de ruimte in genomen. Volgens zeggen hebben de extreme omstandigheden daar genetische veranderingen in het zaad aangebracht, ten minste zo begrijp ik het. In het blad Peppers Today van aug 2007 stond het volgende artikel dat ik in het Nederlands vertaald heb.

China: Space Chili Peppers landen in de markt.

De technologie om chili pepers uit de ruimte zaden te laten groeien is onlangs goedgekeurd in de provincie Gansu, in het noordwesten van China. Het begon allemaal in 2001, toen Tianshui Lupeng Agricultural Science and Technology Co Ltd, de Chinese Research Institute of Space Technology en het Instituut voor Genetica en Biologie Development begonnen aan een gezamenlijk project om ruimte chili pepers te kweken, volgens de People's Daily News.

"De ruimte is uitgegroeid tot een industriële basis voor zaad ontwikkeling," verklaarde Liu Jiyuan, voormalig directeur van de Staat Aerospace Bureau in het lopende China Industriële Hi-tech Forum in 2001, en doneerde 5112 ounces van groene paprika's als een voorbeeld van wat kan worden gekweekt uit "de ruimte zaden."

De zaden die in de laatste oogst werden geselecteerd van goede kwaliteit planten van 'Gansu' paprika en 'Gannong' chili pepers die een week in de Shenzhou-3 ruimteschip had doorgebracht. De nieuwe rassen van de ruimte chili pepers zijn nu beschikbaar in de markten Tianshui en zal worden gekweekt en worden in grote hoeveelheden verkocht in de Gansu, Shaanxi, Shanxi, Ningxia provincies in het volgend jaar.

Zaden van een aantal verschillende soorten "ruimte pepers" zijn te koop op http://chilliesontheweb.co.uk Heeft iemand ze weleens gekweekt?
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Re: Pepers uit de ruimte

Berichtdoor Jan » vr nov 27, 2015 8:40 pm

Komend groeiseizoen ga ik ze proberen. De ptpturbo was zo lief om ze aan te bieden. :b :b
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 160 times
Been thanked: 400 times

Berichtdoor Victorus » za nov 28, 2015 7:22 am

Ik ben benieuwd. Je zou verwachten dat de "veredeling" in de ruimte een peper zou opleveren die iets extra's biedt, bijvoorbeeld een grotere opbrengst per plant, beter bestand tegen kou, snellere groei of iets dergelijks. Ik kijk volgend jaar uit naar je bevindingen.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Berichtdoor Anchillique » za nov 28, 2015 7:33 pm

Heb er dit jaar 2 gehad ( en in de PTPT gedaan :mrgreen: ), vond ze niet spectaculair
Anchillique

Has thanked: 167 times
Been thanked: 865 times

Berichtdoor jan+jocactus » zo nov 29, 2015 9:39 am

Wij hebben zo goed als allemaal gezaaid én geproefd. Opbrengst was matig tot zeer goed. De soorten met grotere vruchten (Big Bang, Corona, Helix Nebula...) vertoonden makkelijk neiging tot neusrot. De kleinere soorten (Comet's Tail, Pulsar, Total Eclipse...) gaven een erg grote opbrengst, weliswaar in de kas, want in openlucht deden ze het beduidend minder. De smaak en scherpte: niet erg relevant, zoals ook Anchillique reeds zei; Een eerder zoetige paprika-smaak bij een matige scherpte. Erg vergelijkbaar met de smaak/scherpte van een Peter Pepper.
Wij hebben 9 soorten geprobeerd, eentje (Solar Flare) wilde maar niet kiemen.
Besluit: misschien een exclusief (?) collector's item, maar dan wel eentje met pover resultaat, bovendien waren de zaden (Jenny Song) erg duur. 't Was leuk om te proberen, maar heus niet echt voor herhaling vatbaar....
Van Thunder Mountain Longhorn werd aangenomen dat hij ook een space chili was, omdat hij ook ook op Song's zaadlijst voorkwam, maar dat blijkt niet te zijn.
jan+jocactus

Has thanked: 3256 times
Been thanked: 1723 times

Berichtdoor Robert » ma nov 30, 2015 12:01 pm

Als ik dit zo lees wordt de volgende Chinese uitdaging waarschijnlijk gemalen neushoorn-hoorn door de grond mengen.
Een hoog bijgeloof gehalte daar...
Robert
Moderator

Has thanked: 266 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor Desiré » ma nov 30, 2015 9:13 pm

Robert schreef:Als ik dit zo lees wordt de volgende Chinese uitdaging waarschijnlijk gemalen neushoorn-hoorn door de grond mengen.
Een hoog bijgeloof gehalte daar...

Breng ze maar niet op gedachten.... :P :lol:
Desiré

Has thanked: 506 times
Been thanked: 863 times

Berichtdoor HennyM » ma nov 30, 2015 10:20 pm

Mutaties uit de ruimte :lol: :lol: :lol:

Na de turquoise pepers en pepers zo groot als een paard vind ik dit toch wel op z'n minst zeer creatief gevonden.
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Keer terug naar Informatie over pepers