Hoogte van Peperplanten

Hoogte van Peperplanten

Berichtdoor PatrickOJason » za feb 03, 2018 6:22 pm

Hoi allemaal,

Ik zoek naar de hoogte die ik van mijn diverse planten kan gaan verwachten. Oa omdat ik deze maanden verhoogde bakken ga maken maar dan met een constructie zodat er transparant plastic overheen kan. Het is daarbij misschien een idee om de ene bak een hogere overkapping te geven dan de andere.

Het valt moeilijk te vinden en mss een onderwerp voor een apart topic?

Het gaat mij om de volgende 4 planten/soorten en hoe hoog die max kunnen worden zonder te veel snoeien e.d.:

'Serbian Devil' -> ?
'Ajoema-type 'White Bullet' => ?
'Limòn' -> ?
'Madame Jeanette' -> ?

Deze en nog wat anderen denk ik te weten:
'Burb's Eye' -> 125cm
'Ajoema-type 'Devil's Tongue White' -> 100cm
'Peruvian Purple' -> 50 a 60cm
'Yellow Pointy' -> 50 a 75cm
PatrickOJason

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Hoogte van Peperplanten

Berichtdoor Victorus » za feb 03, 2018 7:31 pm

Op jouw vraag is geen eenduidig antwoord te geven. De hoogte die een plant bereikt is afhankelijk van de voeding die je geeft.

Als je teveel stikstofhoudende voeding geeft wordt de plant mega hoog maar zal haast geen pepers geven. De plant steekt al zijn kracht in het groeien en aan de bloeifase komt de plant niet of nauwelijks toe. Dus je moet uitgaan van een optimale voeding, bijvoorbeeld met de juiste dosering A+B voeding of een andere pepervoeding. Dan kom je uit op een gemiddelde hoogte van de plant. Daar zit overigens nog wel wat variatie in. Veel pepers bereiken een hoogte van 65 - 90 cm. Sierpepers blijven uiteraard een stuk lager, 25 - 50 cm. Sommige soorten worden wel 150 - 200 cm hoog.

Het beste kan je zoeken op het internet naar beschrijving van de soorten. Vaak vindt je naast de scherpte (Scoville rating) ook of de peper vroeg of laat is, een gemiddeld aantal dagen tot de oogst na de verplanting en ook hoe hoog de plant ongeveer wordt. Let wel, zowel in de scherpte, de hoogte en de snelheid van de oogst gebeuren met een ruime marge, afhankelijk van de kweekomstandigheden.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 122 times

Keer terug naar Informatie over pepers